• mithrandil

majskrokar = stoppande?

Min son har varit förstoppad sen han var 5månader och inget har hjälpt.
    Laktulos, katrinplommon och päronpure, ja allt har testats.
    men sen försökte vi att utesluta all mjölk och han bajsade normalt igen i 4 dagar, något som inte hänt på 3månader nu. men sen blev han förstoppad igen i fredags och nu när jag funderat på vad som var annorlunda de där 4dagarna kom jag fram till att enda som var annorlunda var att han då inte fick några majskrokar.

kan det vara så att det är krokarna som gjort honom så förstoppad att inget hjälper? Det verkar ju inte vara mjölken tack och lov, eftersom han blev förstoppad igen när han ingen mjölk får.

Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-29
  • Svar på tråden majskrokar = stoppande?
  • gulis79

Majskrokar är stoppande vår son får max äta2 om dagen.

• Ankissen

Majs i sig är ju stoppande som grönsak, så det lär nog majskrokar vara oxå. De är ju dessutom väldigt torra.

• mamiel

Vår son fixar inte heller majskrokarna,men det tog ett bra tag innan jag insåg att det var dem som var boven i förstoppningsdramat.... Nu får han bara någon gång ibland och absolut inte fler än två!!

• chrissy

oj min son får säkert minst 5 om dan, kanske därför han nästan alltid är trög i magen :S
    Vad kan man annars ge för plock som inte är förstoppande? så man slipper gnäll vid bordet hehe

• Ankissen
    chrissy skrev 2009-11-25 22:07:10 följande:
    oj min son får säkert minst 5 om dan, kanske därför han nästan alltid är trög i magen :S Vad kan man annars ge för plock som inte är förstoppande? så man slipper gnäll vid bordet hehe
    Kanske är bättre med små bitar smörgåsrån?
  • mithrandil

Tack för alla era svar!!
    det visade sig vara majskrokarna. Jag försökte plocka bort dom igen och nu är har han inga små små harpluttar längre. 3 månader med utslag runt munnen, harpluttar, ont i magen och laktulos är äntligen över för oss.

• saraemma

Förlåt en dum fråga, men vad är majskrokar?

• mithrandil
    saraemma skrev 2009-11-27 11:17:39 följande:
    Förlåt en dum fråga, men vad är majskrokar?
    det är snacks som man kan ge små barn.
    som ostbågar typ fast gjort enbart på majs.
  • Sussan

Klart att de är! Det är ju i princip bara majsmjöl/ sånt som man reder såser med... Såsen blir tjockare... :) Tänk dig själv att stoppa o dig nån sked majmjöl då och då; stopp och belägg! =)

• saraemma
    mithrandil skrev 2009-11-27 13:12:37 följande:
    det är snacks som man kan ge små barn.som ostbågar typ fast gjort enbart på majs.
    Aha! Aldrig hört talas om!
  • BabyJia

Majs vet jag ju kan ha stoppande effekt, men att majskrokar kan ge förstoppning visste jag inte. För dem smakar knappt majs...dem smakar mer papper tycker jag
    Bra att du fråga, för då vet jag att jag inte ska ge henne mer än va hon har fått hittills sen jag köpte första påsen för runt 2 v sen.
    Hon har bara fått 2 st de dagar hon har fått (har inte blivit av att hon fått varje dag).

• mithrandil
    BabyJia skrev 2009-11-27 20:24:42 följande:
    Majs vet jag ju kan ha stoppande effekt, men att majskrokar kan ge förstoppning visste jag inte. För dem smakar knappt majs...dem smakar mer papper tycker jag Bra att du fråga, för då vet jag att jag inte ska ge henne mer än va hon har fått hittills sen jag köpte första påsen för runt 2 v sen.Hon har bara fått 2 st de dagar hon har fått (har inte blivit av att hon fått varje dag).
    jag tror nog vissa barn tål mer än andra också så ge du henne några stycken ändå. men märker du att du får harpluttar så kanske du får dra ner lite.
    Alexander har jättekänslig mage och får lätt förstoppning och magknip så det är nog individuellt med. Men det är ju bra att inte ge "godis" och snacks varje dag ändå.
  • BabyJia

Dottern har oxå en aning känslig mage, så hon har blivit förstoppad ett par ggr. Hon har inte sin brors stålmage...för han kunde man ge allt utan att han reagera

• mithrandil
    BabyJia skrev 2009-11-27 21:24:17 följande:
    Dottern har oxå en aning känslig mage, så hon har blivit förstoppad ett par ggr. Hon har inte sin brors stålmage...för han kunde man ge allt utan att han reagera
    aah.. ja då ska man nog försöka vara lite försiktig med stoppande saker.
    här har vi försökt utesluta det mesta som är stoppande, eller iaf bara ge honom nån gång ibland.
  • saraemma

Vid vilken ålder kan man börja ge såna?

• mithrandil
    saraemma skrev 2009-11-28 14:23:16 följande:
    Vid vilken ålder kan man börja ge såna?
    när barnet börjar äta pureer sa de till mig på bvc. alltså efter att den fått alla små smakportioner och börjat byta ut något mål.
  • The Viksan

Oj, spännande att höra att så många blir förstoppade av dem! Både min äldsta dotter och några av hennes vänner blev jättelösa i magen av majskrokarna när de var små - så vi använde dem för att laxera Skönt att ni kom på vad problemet var iaf!

• mithrandil
    The Viksan skrev 2009-11-28 21:42:03 följande:
    Oj, spännande att höra att så många blir förstoppade av dem! Både min äldsta dotter och några av hennes vänner blev jättelösa i magen av majskrokarna när de var små - så vi använde dem för att laxera Skönt att ni kom på vad problemet var iaf!
    tack.
  • Doodies

Min dotter är 8 månader och majskorkarna har varit ett jättebra hjälpmedel att träna bitar i munnen. Men nu har vi fått sluta för hon blev jättehård i magen. Känns som det är antingen eller här hemma hos oss. Får hon fullkorn välling/gröt så blir det alldeles för mycket bajs och ger vi majskrokar så blir det hårda kulor.

Svar på tråden majskrokar = stoppande?