• Fotavtryck

Hur såg din förlossningsplan ut? (ej att förväxla med förlossningsbrev)

Pga en tidigare katastorfförlossning ska jag till indigo.bm på sös för att upprätta en förlossningsplan. Men dom vill att jag ska ha ett utkast med mig som vi kan utgå i från.

(en förlossningsplan styrks av spec.bm o läkare och får inte frångås under en vag,fl)

Så nu är jag nyfiken på hur din såg ut. Behöver inte vara i detalj och privat. mest i stora drag.

• Svar på tråden Hur såg din förlossningsplan ut? (ej att förväxla med förlossningsbrev)
  • MmedM

Min första förlossning slutade med akutsnitt pga långdraget värkarbete och stort barn.

Min förlossningsplan säger att:

Jag en dryg vecka innan BF ska göra en viktskattning. Om det visar att barnet är väldigt stort blir jag erbjuden ett selektivt snitt.

Om jag plågas av sega och uttröttande förvärkar får jag tre alternativ: ingångsättning, selektivt snitt eller att köra på.

Om värkarbetet visar tendens till att bli långdraget eller avstannar blir jag erbjuden akutsnitt. Jag ska kollas upp OFTA för att noga kontrollera att skedet går framåt och inte stannar upp.

Mitt tips till dig är att noga fundera ut vad det är du vill undvika, och hur det skulle kunna undvikas. För min del är det först och främst de sju timmar med hemska pinvärkar efter att jag hade öppnat mig fem cm som jag vill undvika. Jag slutade helt enkelt att öppna mig när kroppen blev för slutkörd, men de lät mig ändå ligga i hela sju timmar innan jag blev snittad. De värsta sju timmarna i mitt liv. (Då hade förlossningen redan pågått i 24 timmar). Jag känner mig trygg med denna förlossningsplan då jag känner att jag inte kommer behöva gå igenom samma sak igen.

• Fotavtryck

låter bra.

Jag har nog ganska klart för mig hur jag vill ha det, men har svårt att få ner det i ord på paper.

Det är dels stort barn jag oxå vill undvika. Därför ska barnet komma ut innan bf.
    Om barnet inte kommer ut innan v. 39 blir det snitt. men funderar även på igångsättning i v. 38. Men drar det ut på tiden så ska det bli snitt.

Men det är just det där med cm o timmar som är svårt att sätta en gräns vard det ska räcka.

Vart gick du för att få förlossningsplanen stärkt?

• MmedM
    Fotavtryck skrev 2009-11-25 08:31:51 följande:
    låter bra. Jag har nog ganska klart för mig hur jag vill ha det, men har svårt att få ner det i ord på paper. Det är dels stort barn jag oxå vill undvika. Därför ska barnet komma ut innan bf. Om barnet inte kommer ut innan v. 39 blir det snitt. men funderar även på igångsättning i v. 38. Men drar det ut på tiden så ska det bli snitt. Men det är just det där med cm o timmar som är svårt att sätta en gräns vard det ska räcka. Vart gick du för att få förlossningsplanen stärkt?
    Jag skrev förlossningsplanen tillsammans med överläkaren på förlossningen. En superbra läkare som jag träffat tidigare, så jag krävde att få träffa just henne, och det var inga problem alls.

När det gäller cm och timmar så kan jag tillägga att i brevet står att om det slutar att fortskrida så ska jag få snitt. Med det menas om jag öppnar mig mindre än 1 cm/timme.
  • Fotavtryck
    Jag skrev förlossningsplanen tillsammans med överläkaren på förlossningen. En superbra läkare som jag träffat tidigare, så jag krävde att få träffa just henne, och det var inga problem alls.När det gäller cm och timmar så kan jag tillägga att i brevet står att om det slutar att fortskrida så ska jag få snitt. Med det menas om jag öppnar mig mindre än 1 cm/timme.
    Skönt att få träffa dom man känner sig hörd o respekterad av.

Har oxå en underbar läkare. Hon hjälper mig med det här.

Ok, 1 cm/timmen. det ska jag ta med!! Tack
  • MmedM

Ja, och det är riktigt skönt att ha en förlossningsplan som man känner sig nöjd och lugn med. Lycka till!

• claudia79

Jag har skrivit en förlossningsplan med min Aurora, men det är en sak jag inte gillar....

Jag sa till henne att jag är orolig för stort barn (1:a bf 40+3 vägde 4,6 kg, förlossningen slutade i akut kspga ansiktsbjudning och stort barn & andra bf -7 4,2 kg)
    Då frågade hon mig om jag bett om tillväxt-ul. Jag frågade det redan i v.25 typ när de gör tillväxt-ul och fick till svar att det gör vi v.40+7, för barn under 5 kg räknas inte som stora.
    OK, men iaf nu för tre veckor sen ringde min ord. bm till mig och sa att jag hade tillväxt-ul nu på tisdag då jag är fullgången. Jag frågade min Aurora vad vi skulle göra om det visar på ett stort barn varpå hon frågade mig om vi inte kunde bestämma det då..Vilket lät klokt då, men nu känner jag mig ändå nervös och undrar om de kommer att lyssna på mig, eftersom det enda som står i min förlossningsplan är hur jag vill ha det om förlossningen kommer att komma igång naturligt, vilket är min önskan, men inte om de säger på ul:et "den här väger nu 4,5"...usch känner panik nu när jag tänker på det, eftersom jag inte tänkt på det innan att då räknar de det inte som ett stort barn ju.....

Hur skulle ni se på det? Hur skulle ni göra?

Svar på tråden Hur såg din förlossningsplan ut? (ej att förväxla med förlossningsbrev)