• Bling

Jagar era innekatter möss?

Har länge funderat på att skaffa en katt! Nu har vi flyttat till ett stort hus med källare där det ibland springer möss... Så nu skulle jag hemskt gärna vilja ha en katt som förutom att vara trevlig och social även tar möss...

Problemet är att vi bor intill en större väg så jag vill ha en innekatt. Men fångar dom möss?? Förstår att det beror på, kan tänka mig att "finare" innekatter (raskatter) inte har samma jaktinstinkt som en bondkatt? Kan en bondkatt isf trivas som innekatt? Vill dessutom helst ha en vuxen katt...

Någon kattvän med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Jagar era innekatter möss?
  • UnderYtan

Japp mina innekatter fångar möss. Jag bor i ett gammalt hus och här smaskas det ofta på gnagare :) Jag har bondkatter.

Det är ingen skillnad på raskatt vs. bondkatt när det gäller att vara innekatt. Det är vad dom är vana vid. Om du ska skaffa en redan vuxen katt är det bäst att du tar en som du vet är innekatt sedan tidigare.

Själv har jag 8 katter :) Alla 8 är dock inte innekatter. Här kör vi med individuella lösningar! Några går ut, några är bara inne, någon går i koppel och så har vi en rastgård för dom som vill.

Lycka till med den nya familjemedlemmen! :)

• DanneDanger

Alla katter har en jaktinstinkt.
    Hade en fet gammal bondkatt som jag tog från ett stall i närheten där han hade levt i 4-5 år som utekatt och det gick bra att ha han inne sen. Tror han trivdes ganska bra med att få mat, värme å nån som kliade han istället för att vara ute å härja å slåss om nätterna.

• Bling

TACK för ditt svar!! Ska kika efter en bondkatt då tror jag =)

• CuteElliz

vi har en kattunge (bondkatt) som fångar de möss som tar sig in... jag har bara sett henne en gång med en mus, men sambon har sett henne ta fler... o dom hade hon också ihjäl... men inte den första... visserligen är hon inte bara innekatt, men hon är inne mycket och jag tror att om man har lekt mycket med katten när den är kattunge så den får fortsätta ha kvar jaktinstinkten så kommer den jaga mycket sen...

• DanneDanger

En katt leker inte med en människa, det är vi som "triggar"deras jaktinstinkt och kallar det för lek.
    Sen jagar inte tamkatter för att dom är hungriga så oftas leker dom med "bytet" tills det dör helt enkelt. För dom får godare mat av människan så då ids dom oftast inte äta det dom dödat. Det är en av anledningarna till att man inte ska ha en tamkatt ute för att dom dödar väldigt mycket fåglar som i vissa fall är fridlysta bara för nöjes skull.
    Min katt åt dock alla möss han fick tag på men det berodde nog på att han varit i ett stall där han fått jaga sin egen mat.
    Så om en katt är inne eller ute har inget med deras medfödda instinkt att jaga.

Sen kan jag lägga till lite totalt onödig fakta i tråden men dock lite intressant.
    Det finns inga svarta katter. En svart katt är vit med mycke svarta tecken.
    Och om man kollar på en svart katt så kan man oftast hitta några vita strån och det är kattens grundfärg.

• sea63

Då undrar jag om det är skillnad mellan hon- och hankatt i jaktinstinkt hos tamkatt? Har själv bara haft honkatter som jagat bra, speciellt bra när de var dräktiga. Kan en kastrerad hankatt bli lite loj i detta sammanhang?

Svar på tråden Jagar era innekatter möss?