• Nyfiken gul

Sillsallad utan en massa kladd??

Önskar recept på sillsallad utan en massa julkryddor och en massa majonnäs och sånt..

den får gärna vara krämig och god men utan en massa majonnäs...

Nån som har ett bra o gott recept??

Allt jag hittar på nätet är ju bara för julbordet....

• Svar på tråden Sillsallad utan en massa kladd??
  • Mamma till bröderna bus

Min favorit, ett måste till jul men även till sommaren men då till bakad potatis..

Vit sillsallad
    2 burkar matjesill
    2 burkar creme fraice
    1 gul lök
    1 pkt djupfryst dill
    ½ paket djupfryst persilja
    ägg

Hacka sill och lök och blanda med creme fraice, dill och persilja. Hacka ett ägg och strö över röran.
    Gott till backad potatis, som sillsallad på julbordet eller till buffén

• Archandra

I vår familj brukar vi göra sillsallad helt utan kladd. Till sillsalladen behövs kokta kalla morötter, inlagda rödbetor, äpplen, kokt kall potatis, lök och en burk urvattnad inläggningssill. Det ska vara mer rödbetor än andra ingredienser. De andra grönsakerna ska vara i ungefär lika stor mängd, utom löken, den har man mindre av. Skär alla grönsaker och sillen i små kuber. Blanda ihop och tillsätt rödbetsspad, hur mycket beror på hur mycket annat man har och hur stor form man använder (det ska inte bli slibbigt). Krydda med lite stötta nejlikor och kryddpeppar. Sätt i en form och tryck till ordentligt så att den blir sammanpressad. Låt stå över natten. På morgonen kan man om man vill garnera med vispgrädde och kvartade hårdkokta ägg.

Detta är den mest omtyckta rätten på vårt julbord och tvingades jag välja bara en rätt på julafton skulle jag välja den.

• Nyfiken gul

Tack för bra tips. det ser gott ut båda två. Ska prova.

Fler recept???

Svar på tråden Sillsallad utan en massa kladd??