• Mabaja

Hur göra med brudtärna?

Jag ska i augusti 2010 gifta mig med min fästman och jag undrar om jag valt fel brudtärna... Jag frågade den vän som jag känt längst om hon ville göra mig den äran... hon tackade ja..
    Sen har det fallerat... Hon har inte velat följa med att titta på klänningar, hon har inte visat minsta intresse av vårt bröllop... Hon har inte frågat något om klänningen hon ska ha på sig för hon anser att det är JAG som ska sköta precis allt..

Jag hade hoppats på att ha henne som bollplank, diskutera lite fram och tillbaka för att få det så lyckat som möjligt..

Jag har verkligen kammat 0 i den här frågan... hon har inte ens frågat om hon ska vara med och betala på tärnklänningen (vilket om man kollar på bröllopstorget brukar vara en självklar fråga)...

Det är lång tid kvar innan det är dags men klänningen jag tittat på tar 4 månader innan den är hemma och sen nån månad för att sy till den så den passar perfekt så man måste ju vara ute i riktigt god tid.

Hur hade du gjort? Vad tycker och tänker du i den här frågan?

• Svar på tråden Hur göra med brudtärna?
  • JAG är BÄST

Säg till henne att du har börjat fundera på en annan brudtärna pga av att hon verkar inte närvarande eller intresserad. Säger hon annat så tycker jag du ska säga åt henne att hon måste ta sitt snvar.
    Dock tycker jag att du/ni har tid på er då det gäller klänningen.
    Kanske hon vill gå ner i vikt eller så? vad vet jag. Men fråga henne.

• vindil

Jaha, måste man vara aktiv innan bröllopet som brudtärna? Trodde de bara var prydnad under själva ceremonin. Hon kanske har samma syn på det som jag?

• siamusen

Ta upp det med henne. Eller skaffa en tärna till.

• Mabaja

Det jag vill är väl att hon ska visa intresse om sin egen klänning... jag kan ju inte prova ut klänningen ÅT henne... de kostar ju ändå en del så då vill man ju att den sitter snyggt..

• Abrakadabra

Jag tycker som JAG är BÄST att du bör tala klarspråk med henne. Säg att du vill att hon ska engagera sig mer i bröllopet, att det är det du förväntar dig av en tärna; och att om hon inte vill/hinner/orkar så kan du gärna fråga någon annan.

Om du vill att hon ska ha en specifik klänning så tycker jag tveklöst att du ska betala den ? och behålla den efteråt (då kan du sälja den vidare om du inte kan/vill ha den själv). Annars har hon väl säkert redan en klänning som hon kan ha på bröllopet? I så fall finns det naturligtvis ingen anledning för dig att köpa (eller delbetala) på en ny till henne.

• salsajenny

jag hade tre tärnor först, men den ena kändes fel av flera anledningar efter några måander, så då frågad ejag henne om hon tyckte det kändes fel att vara tärna, för jag hade såna vibbar. och så kom vi överens om att hon inte skulle vara tärna, men hon fick komma på bröllopet. absolut inga hard feelings. 

vi pratade inte på några år efter bröllopet. gissa om jag är glad att hon inte var tärna?

• Mabaja

Jag har idag pratat med henne men hon ger endast svar att hon inte kan tänka på mitt bröllop för att göra mig glad... och att det är jag själv som avgör om hon ska vara tärna.. hon svarar inte på om hon vill och om hon är beredd att "offra" några timmar en lördag för att prova klänningar eller sitta och titta ut en klänning på internet..

som det ser ut nu kommer jag nog fråga någon annan... Någon som vill vara mitt bollplank.. :) men känns surt att tjejen som jag trodde var min bästa vän inte vill samma som mig...

• siamusen
    Mamma till W skrev 2009-11-24 19:36:32 följande:
    Jag har idag pratat med henne men hon ger endast svar att hon inte kan tänka på mitt bröllop för att göra mig glad... och att det är jag själv som avgör om hon ska vara tärna.. hon svarar inte på om hon vill och om hon är beredd att "offra" några timmar en lördag för att prova klänningar eller sitta och titta ut en klänning på internet.. som det ser ut nu kommer jag nog fråga någon annan... Någon som vill vara mitt bollplank.. :) men känns surt att tjejen som jag trodde var min bästa vän inte vill samma som mig...
    Kan ju vara känsligt för en del att vara tärnor, kanske är där problemet ligger.

Byt ut henne mot nagon annan om hon inte âr intresserad
  • Mabaja
    siamusen skrev 2009-11-24 19:38:28 följande:
    Kan ju vara känsligt för en del att vara tärnor, kanske är där problemet ligger.Byt ut henne mot nagon annan om hon inte âr intresserad
    JAg har frågat ut tjejen jag känt näst längst.. och hon har de "egenskaper" jag söker.. så så fort hon kommer från tvättstugan ska hon få sig en fråga! =)

Känner mig dock lurad... av min nuvarande brudtärna att hon över huvudtaget tackade ja när hon inte var beredd att ställa upp! hon trodde att en brudtärnas jobb var att följa med fram i kyrkan... inget runt i kring... nu har jag nog en som vill vara bollplank.. =) och som vill åka och prova en tärnklänning..
  • Abrakadabra

Ja, med din nuvarande tärnas svar förut (som du berättade om i inlägg 7) så låter det ju som att det är allt hon ville göra ? vilket förstås är helt ok, folk har helt enkelt olika syn på vad det innebär att vara tärna. Jag tycker inte att du ska låta er vänskap påverkas av det här. Säg att ni helt enkelt hade lite olika syn och att det är helt ok, och att du tycker att det är bättre att hon kommer på bröllopet som vanlig gäst så blir det mer avslappnat för henne samtidigt som du får den hjälp du vill ha.

Mamma till W skrev 2009-11-24 19:43:21 följande:
    JAg har frågat ut tjejen jag känt näst längst.. och hon har de "egenskaper" jag söker.. så så fort hon kommer från tvättstugan ska hon få sig en fråga! =) Känner mig dock lurad... av min nuvarande brudtärna att hon över huvudtaget tackade ja när hon inte var beredd att ställa upp! hon trodde att en brudtärnas jobb var att följa med fram i kyrkan... inget runt i kring... nu har jag nog en som vill vara bollplank.. =) och som vill åka och prova en tärnklänning..
Svar på tråden Hur göra med brudtärna?