• Julianna

Lär mig allt om TV-spel (för barn)!

Hej!

Min son fyller 5 år i december och vi tänkte köpa ett TV-spel till honom.
    Varken jag eller min man vet något om TV-spel. Är det någon som vill
    lära mig?

Han vill ha det här golf, tennis, bowling - spelet (där man är uppe och rör sig). Vet inte vad det heter. Wii? Sen vill han kunna spela Super Mario och lite andra kul spel på hans nivå. Våldsspel går bort helt. Inte ens Starwars och sånt vill jag köpa.
    Vill ju ha en station som kan hantera båda dessa och gärna fler spel. Vilken station ska jag välja? Priser på station och spel?

Tack på förhand!!

Julianna

• Svar på tråden Lär mig allt om TV-spel (för barn)!
  • CeeJay

Personligen skulle jag nog satsa på rena dataspel till att börja med om ingen av er kan någonting om spel

Mina barn har precis fått sitt första spel, de är 4 resp 5,5 år och gillar spelet väldigt mycket. Det är ett "lek och lär-spel" som heter Förskolan.

Har han själv spelat mycket hos andra eller ? Men jag kanske är gammaldags som rekomenderar er att börja "lågt"? Men rent generellt tycker jag dessa "stationer" är ruskigt dyra och jag skulle aldrig köpa upp mig på hela kittet "bara" till en 5-åring. Men ni vuxna kanske också ska spela och träna med Wii?

• IsaN

Wii och dess spel är väldigt kul för hela familjen. De spelen är mer inriktade på att umgås eller att röra på sig. Jag tror inte det finns så mycket våldsspel till Wii, till sådana typer av spel är andra konsoller bättre. Vi har själv det spel din son pratar om, WiiSports, och Wii Sports Resorts. Hos oss är det vi vuxna som spelar då dottern är tre år och inte kan hantera spelen än, men hon kommer få spela den dagen hon kan och vill. Och vi kan göra det tillsammans på ett sätt som inte är lika lätt framför en dator.

I övrigt har hon spelat Kalle Kunskap - lekstugan som är för datorn och nu börjar hon kunna styra musen lite bättre. Här övar man på bokstäver, siffror, former, färger mm. Det finns olika spel för olika åldrar.

Lycka till.

• Wolfclaw

Antalet våldsspel är precis lika många till Wii som andra konsoler och de är inte mindre brutala för det. Men sant är att Wii lämpar sig bra för mindre barn med deras rörelse-kontroller. Vi kör Mario-kart mycket tillsammans, sen finns det en betalsida som heter zylom.com där det finns massor av olika bra spel.

Svar på tråden Lär mig allt om TV-spel (för barn)!