• Linnea Mark

Nån från Gbg som vet om Eriksbo?

vi har fått erbjudande från boplats..en trea i Eriksbo, har varit och tittat på den och den är väldigt fin och fräsch..men frågan är om det finns nån här på fl som bor i Eriksbo eller vet om Eriksbo, jag vill veta om det är ett bra område, barnvänligt? jag har en 15 månaders kille som kommer att börja på dagis, är det bra med förskolor där? jag berätta snälla allt ni vet om Eriksbo!

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån från Gbg som vet om Eriksbo?
  • sasssyy

är det eriksberg du menar kanske?

• udda3

det är ju ett barn tätt område. bra med lekplatser å så.. nära till grönområde, parker m.m..

sen nått "fint" område är det ju inte direkt, beror ju på vad man har för åsikter om "förorter"

jag själv är uppvuxen där 0-6år, men de va ju ca 20 år sedan.

• sasssyy

eller är det ute i Angered?... Angered är ju Angered om man säger så.. har jobbat inom skolan där och lärarna är fantastiska men stadsdelen har kasst med pengar och klasserna är stora och stökiga, bristen på spec.pedagoger är stor och det är en stadsdel som ofta får stå tillbaka till förmån för de rika stadsdelarna.

Är säkert jättemysigt att bo där,men personligen skulle jag INTE bosätta mig där för evigt, jag skulle ta det som en tillfällig lösning och söka mig vidare till bättre stadsdelar.

Kommunen behandlar de förorterna som skit rent ut sagt och stadsdelsnämnden får lite pengar att röra sig med... skolorna stängs och barnen trängs ihop i små klassrum, många invandrarbarn som inte får den svenskundervisning de behöver, många barn med psykosociala problem som skulle kunna bli fullt fungerande och välmående barn med rätt stöd, men stödet finns inte.

tyvärr så är det tragiskt om inte politikerna lättar på plånkan för dessa stadsdelar snart

• udda3

nää.. eller vadå samma sak? de ligger ju inte "ihop"
    ja skulle säga att eriksbo är lugnare, mer avlägset och inte direkt i anknytning till hjällbo..

• sasssyy

eriksbo ligger i hjällbo jo.. jag jobbar just nu i Hammarkullen och det är "grannen" kan man säga.

• sasssyy

inte I utan VID skulle jag säga.. så klart

• udda3
    sasssyy skrev 2009-11-24 19:55:23 följande:
    eriksbo ligger i hjällbo jo.. jag jobbar just nu i Hammarkullen och det är "grannen" kan man säga.
    ja tror inte de va så hon menade.
    ja. eriksbo ligger i hjällbo.. men inte centralt inne
    som att säga att näset är frölunda?
    nej. näset ligger i frölunda, men det är stor skillnad på att bo i näset och frölunda.

kanske inte världens bästa jämförelse..

ang skolor m.m.. den bristen finns överallt..
    vart man än bor i princip..
  • sasssyy

ja fast just ANgered är väldigt hårt angripet av skolnedskärningarna, andra stadsdelar har fått skära ner men inte lika mycket som Angered, 11 personal på en termin på en skola plus 5 till kommande termin, på en 6-9 skola med två klasser varje årskurs.. det är över hälften av personalen...

MEN sen är det ju också så.. att man inte måste placera barnen i den skola som är närmast (eller ens i samma komun men det är ju onödigt att dra på överväxel) utan man kan söka en skola i annan stadsdel med schysst avstånd.

Ang daghem är det väl där som över resten av göteborg... skitsvårt att få, sök enskild förskola är mitt tips, lättare att få plats och inte lika hårda på regler och sånt. GÖteborgs hemsida har en lista över enskilda förskolor

Svar på tråden Nån från Gbg som vet om Eriksbo?