• EnLitenSöt

Slöa spermier!

Hej!

Vi fick just brev från gynekologen avseende min sambos spermaprov . Det står att han har normalt antal spermier men att dessa är "rätt så trötta". Det står att han inte på något sätt är steril men att att chans till spontangraviditet är lite mindre.

Gyn skriver också att om vi vill ha hjälp med assisterad befruktning är vi välkomna att höra av oss för ytterligare provtagning. Detta tyder ju på att det verkar vara ganska svårt för oss att bli gravida spontant, tycker jag.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Det kanske är svårt att jämföra när man inte vet HUR slöa spermierna är, men är det någon som har liknande erfarenheter att dela med sig av? Hur blev ni gravida eller hur gick ni vidare efter sådant besked? Är det stor chans att insemination lyckas i sådana fall, någon som har erfarenhet? Minskar detta chanserna mycket vid ICSI (eller vad det heter) eller IVF?

Snälla hjälp mig och berätta om era erfarenheter. Jag vill gärna höra både positivt och negativt, för att kunna bilda mig någon slags uppfattning om vad vi kan vänta (förstår att det är olika).

Tack!

• Svar på tråden Slöa spermier!
  • Anatha

En av mina närmaste vänners man hade slöa simmare som de valde att beskriva det. De hade försökt i flera år själva men inget hände. Sen på första provröret tog det sig och de har barn nu.

• Amazina

Hej!

Minman hade också normalt antal spermier men de simmade långsamt. Vi fick också reda på att anledningen var att han hade antikroppar i sperman så spermierna klumpade ihop sig. Vi blev gravida på tredje inseminationen. Det funkade jättesmidigt och kostar inte en bråkdel av en IVF. Dessutom är det ju inte alls lika riskfyllt som IVF med stimuleringar och äggplock mm.

• Amazina

Förresten, när man har ett spermieproblem rekommenderar de oftast ICSI istället för IVF. Men testa insemination först några ggr och kolla om det funkar.

• EnLitenSöt

Åh, tack för upplyftande svar, Amazonas och Anatha. Några fler som har erfarenheter, goda som mindre bra?

Amazonas: Hur mycket kostar det ungefär? Brukar man inte få detta finansierat av landstinget? Hur många försök får man "gratis", vet du det (vilket landsting pratar du om i så fall)? Gjorde de något åt antikropparna, dvs åt din sambo någon medicin eller ngt för att förhindra/minska detta?

• Amazina
    EnLitenSöt skrev 2009-11-24 20:54:27 följande:
    Åh, tack för upplyftande svar, Amazonas och Anatha. Några fler som har erfarenheter, goda som mindre bra? Amazonas: Hur mycket kostar det ungefär? Brukar man inte få detta finansierat av landstinget? Hur många försök får man "gratis", vet du det (vilket landsting pratar du om i så fall)? Gjorde de något åt antikropparna, dvs åt din sambo någon medicin eller ngt för att förhindra/minska detta?
    Jag bor inte i Sverige så jag vet inte vad som betalas. Jag fick i alla fall mina tre på sjukförsäkringen. Tror de kostar runt 3000 spänn stycket. Är dock inte säker!!! Man kan säkert googla sig fram till rätt summa. Min man behandlades med något antiinflammatoriskt men det blev inte bättre. Han har hållt på med en hel del sport genom sitt liv och troligtvis har han fått sig någon smäll för mycket. De trodde det var det som hade orsakat det.
  • EnLitenSöt

Ok, vi får helt enkelt försöka lugna oss och se vad ytterligare prover utvisar. Tack för ditt svar och grattis till att det lyckades till sist! Är du gravid nu alltså?

• Amazina
    EnLitenSöt skrev 2009-11-24 21:14:58 följande:
    Ok, vi får helt enkelt försöka lugna oss och se vad ytterligare prover utvisar. Tack för ditt svar och grattis till att det lyckades till sist! Är du gravid nu alltså?
    Nope. Lilla indianflickan rykande byxan är 8,5 månader.
  • EnLitenSöt

Haha, ok, vad härligt! Längtar till den dag då jag har en 8,5 månaders bebis eller 8 dagars eller ja, bara en i magen!

• EnLitenSöt

Passar på att fråga dig, vet du om det är så att de föesta spermier är slöa om gyn säger att min sambo har slöa spermier, eller är det ofta så att vissa är snabba och att man kan hitta dessa inför insemination?

• EnLitenSöt

Alltså är ALLA spermier slöa för det mesta eller brukar det finnas en viss % snabba?

• snarthoppasjag
    EnLitenSöt skrev 2009-11-24 21:57:04 följande:
    Alltså är ALLA spermier slöa för det mesta eller brukar det finnas en viss % snabba?
    min man fick svaret 25% rörliga, antar att det är det du menar?
  • EnLitenSöt
    snarthoppasjag skrev 2009-11-24 21:59:45 följande:
    min man fick svaret 25% rörliga, antar att det är det du menar?
    Ja, precis! Tack! DÅ får jag vänta och se vad gyn säger, har hittills bara fått ett brev där det inte står ngt i detalj. Hoppas då att vissa är rörliga, för då talar väl detta för att insemination kanske kan lyckas!?
  • snarthoppasjag
    EnLitenSöt skrev 2009-11-24 22:01:48 följande:
    Ja, precis! Tack! DÅ får jag vänta och se vad gyn säger, har hittills bara fått ett brev där det inte står ngt i detalj. Hoppas då att vissa är rörliga, för då talar väl detta för att insemination kanske kan lyckas!?
    Vi ska göra insemination, då tvättar de sperman och tar ut de rörliga.
  • EnLitenSöt

Lycka till! Fick ni ta många prover för att få insemination? Sen undrar jag om er läkare uttryckte det som att din man hade slöa spermier? Vi fick nämligen svaret att spermierna var normala till antalet men "rätt så trötta".

• snarthoppasjag
    EnLitenSöt skrev 2009-11-24 22:06:48 följande:
    Lycka till! Fick ni ta många prover för att få insemination? Sen undrar jag om er läkare uttryckte det som att din man hade slöa spermier? Vi fick nämligen svaret att spermierna var normala till antalet men "rätt så trötta".
    Nej inte så många prov, blodprov och maken spermaprov+ att jag gjorde vul. Kommer inte riktigt ihåg hur han uttryckte det, tror han bara sa att maken hade 25% rörlighet och man helst ska ha över 30%+ att han hade lägre spermakoncentration(16milj/ml).
  • EnLitenSöt

Ok. Hur mycket man än försöker förstå, så känns det ganska komplext och samtidigt väldigt svårt att få grepp om utan att veta mer detaljer. Hoppas att vi snart får komma vidare och prata med folk som berättar om felen och vad som kan göras åt dessa! Lycka till med inseminationen! Fick ni tid direkt vid nästa ägglossning, eller var det någon väntetid efter att ni tagit proverna (förutom att kanske spermaprovet dröjde)?

• snarthoppasjag
    EnLitenSöt skrev 2009-11-24 22:23:01 följande:
    Ok. Hur mycket man än försöker förstå, så känns det ganska komplext och samtidigt väldigt svårt att få grepp om utan att veta mer detaljer. Hoppas att vi snart får komma vidare och prata med folk som berättar om felen och vad som kan göras åt dessa! Lycka till med inseminationen! Fick ni tid direkt vid nästa ägglossning, eller var det någon väntetid efter att ni tagit proverna (förutom att kanske spermaprovet dröjde)?
    så länge min ägglossning är på en vardag och labbet är öppet får vi tid direkt, så får se om vi hinner en omgång innan jul.
  • snarthoppasjag
    Freida skrev 2010-01-03 22:23:57 följande:
    Hur funkar insemination???
    Mannen får göra ett spermaprov där de "tvättar" spermierna, dvs tar ut de snabbaste spermierna och sedan för man in dom i kvinnan.
  • Freida

Men, kan man bara göra d på en fertillitetsklinik? Eller på vanligt gyn?

Svar på tråden Slöa spermier!