• bonnieloveskim

4 åring som behöver mycket sömn, vad kan man göra ?? Behöver råd och tips! Långt!

Har en jättego och snäll 4årig kille som har otroligt stort sömnbehov.
    Redan när han var mindre och gick på en småbarnsavdelning så var sömnbehovet väldigt stort, personalen var glada om han inte somnade innan lunchen serverades kl 11 men oftast så somnade han mitt vid matbordet.
    Det var i undantagsfall som han hann äta upp maten och detta meddeladet givetvis när man hämtade att idag så var han vaken under hela lunchen!

Nu går han på en 4-5års avdelning.
    Hans sömnbehov är fortfarande mycket stort.
    På helgerna kan han somna in redan mitt på dagen och vilja sova 1-2 timmar hemma iblnad mer.
    Efter ett allvarligt samtal med förskolan tidigt i höstas så försöker de nu se till att han sover nästan varje dag.

Han får nu sova på en soffa där de andra har lugn lek. Inte riktigt vad jag anser vara bra vila men om det är lugn lek så kan det ju gå bra.
    Det går ju bara hemma fast på dagis är det ju många fler barn.
    Det har tom hänt när de varit på utflyckt att han somnar gående och går i sömen.. inte vad jag kallar för bra vila utan det kallar jag ett barn som är i desperat behov av sömn.

Vi går upp ca 06 på morgonen.
    Han är på dagis ca 07-16 el 16.30.

OM han inte har sovit en dag så börjar det direkt när jag komma innanför dörren till dagis.
    Jag menar inte trots.. för han är en väldigt snäll kille, utan alla trötthetstecknen, gråt, skik, inget duger, inget är bra, det är gråt heeela vägen hem från dagis, när vi kommer hem får jag kämpa för att han ska vara vaken somnar han blir han okontaktbar i 1½ timme. Om jag lyckas hålla han vaken så han hinner äta middag så somnar kan jag lägga han 18 att sova för natten. Han sover som en stock då.
    det är en stressig kväll vill jag lova.

Om han sover på daigs somnar han ca 20-20.30 hemma och sover han hemma så kan jag iaf få han att somna ca 21.
    Men då kommer ju allt i ofas med middag och sånt.

Jag börjar känna att dagis inte klarar av att få han att sova alltid, barnets pappa anser inte det är så viktigt att han sover dagtid, det är lätt att säga när man alltid hämtar fredagar varannan helg då jag meddelat dagis att låta han sova så länge han behöver då det är helg, dvs han behöver inte komma i säng redan vid 20 hemma.

Vad kan man göra?
    Kan man få hjälp att ordna upp detta med sömnen?
    Det börjar bli jobbigt för sonen då han är med på aktiviteter han somnar gående, jag känner oro när de åker ut och gör något att han inte ska få sin sömn för jag vet hur väl han behöver den.

Hjälp snälla vad man kan göra

• Svar på tråden 4 åring som behöver mycket sömn, vad kan man göra ?? Behöver råd och tips! Långt!
  • bonnieloveskim

det beror ju på om han behöver sömn enligt den länken så får han ju sina 10 timmar på natten och han har ju behov av den timmen på dagen..

på morgonen kommer han upp.. lite svårstartad men sen klär han på sig sina kläder och är glad och go och vill gärna leka.

Det är om han inte får sömnen på dagis som riktiga problem uppstår.
    Och det är lite problem med att få den att förstå hur viktigt detta är för han att sova.

• N1an

Får ni väcka honom på morgonen eller vaknar han själv?

• bonnieloveskim

Det är olika.
    Om han sover bredvid mig vaknar han till när min klocka ringer... och den ringer väldigt mjukt för jag är lättväckt och vill inte väcka alla just när jag stiger upp..
    Om han sover i sin säng så fårjag väcka han..

om det är helg så vaknar han runt 6.30-07 ändå av sig själv. Sällan han sover längre.
    Men då däckar han ofta vid 12 om vi e hemma då. Eller tom så somnar han in vid 11 och sover 1-2 timmar.  på fredagar och lördagar få rhan vara vaken lite längre till runt 21 det tycker jag är jättesent för han men ofta har han däckat redan då i sängen.

• kidzo

Låter som en period i min och min dotters liv, runt 3-4 års åldern. Det var fruktansvärt jobbigt. Sov hon inte på dagen så vart det kaos från hämtning och hela kvällen och sov hon på dagen så var hon svår att söva på kvällen och var uppe till nio-tio.
    Tillslut tog jag tjuren vid hornen, ingen mer sömn på dagis. Fort som sjutton enkel middag kl fem och sen somnade hon vid 6.
    Fortfarande behöver hon 11 timmar sömn, ibland 12 och hon är 6 år nu.
    Samma sak med sonen men inte lika dramatiskt då jag var förberedd tror jag.

Tips vilan på dagis är jätteviktig - lugn och ro men inge sova. Söv han sedan så han somnar kl 6 på kvällen. Kanske värt att prova?

• bonnieloveskim
    kidzo skrev 2009-11-25 21:00:28 följande:
    Låter som en period i min och min dotters liv, runt 3-4 års åldern. Det var fruktansvärt jobbigt. Sov hon inte på dagen så vart det kaos från hämtning och hela kvällen och sov hon på dagen så var hon svår att söva på kvällen och var uppe till nio-tio.Tillslut tog jag tjuren vid hornen, ingen mer sömn på dagis. Fort som sjutton enkel middag kl fem och sen somnade hon vid 6.Fortfarande behöver hon 11 timmar sömn, ibland 12 och hon är 6 år nu.Samma sak med sonen men inte lika dramatiskt då jag var förberedd tror jag.Tips vilan på dagis är jätteviktig - lugn och ro men inge sova. Söv han sedan så han somnar kl 6 på kvällen. Kanske värt att prova?
    problemet är tvärtom.
    Han BEHÖVER vila på dagis.

Han somnar ändå i tid på kvällen.
    Idag tex somnade han före 20.. men han var lite gnällig hade bara sovit 45 min på dagis.. jag vill ha sover lite längre för han orkar inte annars.

De dagar det har hänt att han inte somnat på dagis har han somnat hemma kl 18 har knappt fått äta middag eller så har han däckat i soffan innan det och vara okontaktbar i 1½ timme pga trötthet.
  • Hannah76
    bonnieloveskim skrev 2009-11-25 21:04:26 följande:
    problemet är tvärtom.Han BEHÖVER vila på dagis.Han somnar ändå i tid på kvällen.Idag tex somnade han före 20.. men han var lite gnällig hade bara sovit 45 min på dagis.. jag vill ha sover lite längre för han orkar inte annars.De dagar det har hänt att han inte somnat på dagis har han somnat hemma kl 18 har knappt fått äta middag eller så har han däckat i soffan innan det och vara okontaktbar i 1½ timme pga trötthet.
    Fast jag tycker inte att 20 är tidigt, utan ganska sent.
    Fungerar det inte att lägga honom tidigare?
Svar på tråden 4 åring som behöver mycket sömn, vad kan man göra ?? Behöver råd och tips! Långt!