• Ninnis75

I vilken vecka bör/ska barnet vända sig med huvudet neråt inför kommande förlossning?

Hej!

Jag är i vecka 25 och börjar fundera över i vilken vecka som bebisen vänder sig med huvudet neråt inför kommande förlossning?

Jag föder gärna vanligt men vill då veta att bebisen ligger åt rätt håll.

Någon som vet el undrar samma som jag?

Har en dotter på 11 månader men jag minns inte om/när hon vände sig el i vilken vecka det brukar ske.

Tack på förhand

• Svar på tråden I vilken vecka bör/ska barnet vända sig med huvudet neråt inför kommande förlossning?
  • Amazina

Någon gång efter v 30. De kan dock vända tillbaka igen om de vänder sig tidigt.

• såffan

d vanligaste är efter vecka 30, sen finns d barn som inte vänder på sej förrens samma dag som förlossningen så d kan vara väldigt olika

• Ninnis75

Aha...

Ja,jag minns inte hur det bar första gången,men då kände jag hur hon sparkade uppåt höger sida och att hon hickade långt neråt bäckenet. Hon fixerade sig någon gång innan vecka 34 för då garanterade min barnmorska att hon låg rätt.

Den här gången känner jag kickar både här och där.. :) Därför undrar jag..

:)

• Helstsyskonnu

Tror de gör vändningsförsök i vecka 36 eller 37 om inte bebisen vänt sig då.

Men de kan ligga kvar med huvudet ner även om de vänder sig tidigt. Min son låg rätt redan från vecka 24 och låg kvar så, den här bebisen har legat med huvudet nedåt sedan vecka 23-24 också, är i vecka 30 nu.

• Hanna36

Om den inte vänt sig i v.37 brukar man göra ett vändningsförsök. är man omföderska vänder de sig ofta senare än vid första graviditeten, eftersom det andra gången är mer uttänjt och finns mer plats att röra sig på!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Lycklig 4barnsmor

Min vände sig i v 39. Hade legat med huvudet neråt sedan v30 och långt ner i bäckenet men rörlig. Bm kände när den vänt sig att den hade så gott om plats så hon tyckte inte det var någon idé med vändningsförsök då utan tyckte vi skulle vänta lite. Jag själv blev supernervös då jag totalvägrar sätesförlossning men jag kände hur den vände sig tillbaka igen efter 5 dagar och åkte till bm och fick det bekräftat med ultraljud. Den är dessvärre väldigt rörlig så visst kan den krypa upp ur bäckenet igen.

Bm sa att de gör vändningsförsök ända fram tills förlossningen startar. Går vattnet eller värkarbetet kommer igång ordentligt gör de inga mer försök.

• Guld gossarnas Super Mamma

Tänkte på det där då det finns bebisar som inte vänt på sig förrän vid dax för förlossning...varför görs isf vändnings försök?  en tanke bara. 

• Lycklig 4barnsmor

Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-11-24 22:00:11 följande:

Tänkte på det där då det finns bebisar som inte vänt på sig förrän vid dax för förlossning...varför görs isf vändnings försök?  en tanke bara. 
    Om du menar varför de inte gör vändningsförsök förrän precis innan förlossning så kan det ju vara som för mig. Är det för rörligt för bebis är det ingen idé då kan den ju slå runt igen innan man ens gått ut genom dörren. Då väntar de hellre in i det längsta (enligt min bm alltså).
  • Guld gossarnas Super Mamma

oki,bra att veta,men hur kollar de om det finns så gott med plats så den kan vända åt ´´fel´´håll igen? med ultraljud?och kollas alla på samma sätt.`?

• Miss Maya

Min dotter låg vänd med huvudet neråt från i alla fall vecka 25, ev tidigare. Hon var en ganska bekväm en i magen och har varit det även utanför magen. Men även om det har vänt sig neråt så kan de vända sig igen ganska sent. Det är ena luriga små.

• Lycklig 4barnsmor

Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-11-24 22:58:50 följande:

oki,bra att veta,men hur kollar de om det finns så gott med plats så den kan vända åt ´´fel´´håll igen? med ultraljud?och kollas alla på samma sätt.`?
    Nej det känner bm när hon klämmer på magen, då brukar de säga bebis är nere i bäckenet men rörlig eller så säger de ju fixerad. Detta är min 3e grav och min första var tvillingar så hon vet ju att det har varit en del barn i magen med. De brukar känna om det är huvudet eller rumpan som är i bäckenet med och det har hon ju känt när jag varit där de senaste gångerna men nu när jag ringde och sa att jag hade känt att bebis hade rört sig kraftig så jag trodde den hade vänt sig tillbaka kunde hon inte känna till hundra att det var huvudet men vi trodde det och då gjorde hon ju ett snabbt ultraljud så fick vi ju veta.

Känner jag kraftiga rörelser igen så måste jag ju in till henne på koll igen. Jag hoppas verkligen att den stannar där den är nu. Ska troligtvis bli igångsatt 9 dec om jag inte kommit igång spontant innan dess.
  • VeronikaK

Bra att din BM verkar ta det säkra före det osäkra och kollar med UL.

Min BM konstaterade att bebisen "låg så fint inställd med huvudet långt ner i bäckenet".

Jag hade känt mycket rörelser nere i magen men visst om BM sa så så ver det väl så... NOT! När vi kom in på förlossningen med krystvärkar visade det sig att hon låg i säte. Så det blev vaginal sätesförlossning varken jag ville eller ej.

Om det skulle bli fler barn kommer jag kräva UL strax innan BF.

• VeronikaK

Förlåt jag förväxlade TS med en annan i tråden.

Mitt tips är således: Om du är osäker på vad som är huvud och rumpa - be att du får ett extra UL. BM kan ha fel!

• Lycklig 4barnsmor
    VeronikaK skrev 2009-11-25 10:22:42 följande:
    Bra att din BM verkar ta det säkra före det osäkra och kollar med UL. Min BM konstaterade att bebisen "låg så fint inställd med huvudet långt ner i bäckenet". Jag hade känt mycket rörelser nere i magen men visst om BM sa så så ver det väl så... NOT! När vi kom in på förlossningen med krystvärkar visade det sig att hon låg i säte. Så det blev vaginal sätesförlossning varken jag ville eller ej. Om det skulle bli fler barn kommer jag kräva UL strax innan BF.
    Min bm sa att jag kan vägra det och att det då blir snitt istället.
    Hoppas hon har rätt om det med om den vänder sig igen.
  • VeronikaK

Jo, det kan du ju. Ingen tvingar en att föda i säte under normala omständigheter.
    Men jag kom in med krystvärkar och dottern föddes bara några minuter efter att de upptäckte sätet, så man hann inte snitta helt enkelt. Men det hör ju inte till vanligheterna.

• mikaela1978
    VeronikaK skrev 2009-11-25 10:22:42 följande:
    Bra att din BM verkar ta det säkra före det osäkra och kollar med UL.

Min BM konstaterade att bebisen "låg så fint inställd med huvudet långt ner i bäckenet".

Jag hade känt mycket rörelser nere i magen men visst om BM sa så så ver det väl så... NOT! När vi kom in på förlossningen med krystvärkar visade det sig att hon låg i säte. Så det blev vaginal sätesförlossning varken jag ville eller ej.

Om det skulle bli fler barn kommer jag kräva UL strax innan BF.
    Så hade jag det också,min bm sa när jag väntade sonen att han låg så fint så. Men när jag åkte in på förlossningen i v42 pga andra orsaker så visade det sig att han låg i säte!! Och min syster hade sagt tidigare också att han låg i säte. De gjorde vändningsförsök,men han satt ordentligt med rumpan i bäckenet,så det blev kejsarsnitt...=(
    Och jag ville verkligen föda vaginalt!!!! Så denna gången ska de ha lite extra koll på mig så att det inte ska hända igen. Nu bor jag dessutom i ett annat län,så förhoppningsvis så har de större koll!!! Skrattande
Svar på tråden I vilken vecka bör/ska barnet vända sig med huvudet neråt inför kommande förlossning?