• SolOchSnö

Att ha en tidigare dömd våldsbrottsling på jobbet

Vi hade temadag på jobbet med diskussion om etik. En fråga handlade om en person som hade suttit i fängelse för att ha misshandlat sin fru. Frågan var om han skulle få jobb på arbetsplatsen. Han hade inte själv berättat det för arbetsgivaren utan det hade kommit fram på omvägar.

På ett sätt tycker jag att han ska få jobbet för han har avtjänat sitt straff och man ska ge människor möjlighet att leva normalt även om de har begått brott tidigare. På ett annat sätt skulle jag ha väldigt svårt att ha en normal arbetskamratsrelation till personen. Jag skulle ha svårt att riktigt slappna av om jag vet att han har misshandlat den som stod honom närmast i livet och som han borde ha värnat om.

Jag tycker absolut att människor ska kunna sona sina brott och att alla ska få en chans att bättra sig. Men det är just det som är problemet, hur vet man att någon verkligen har ändrat sig?

Saken blev inte bättre av att en del män hade en ganska risig syn på hustrumisshandel, en av dem sa tex att "det är ju alltid två personer inblandade", underförstått att en del kvinnor får skylla sig själva om deras män slår dem. Om man har den synen så är frågan om den tidigare dömde ens behöver ändra på sig och det är ju ännu mer skrämmande.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Att ha en tidigare dömd våldsbrottsling på jobbet
  • Stårschan

Live and let live. Om den mannen betraktas som paria och inte kan bygga upp en fungerande tillvaro med jobb efter att ha avtjänat sitt straff, har han ju ingen fast grund att stå på för att bygga upp sitt liv på nytt. Vad blir alternativet? Arbetslöshet, fylla och mer misshandel? Det är bättre att ha kvar honom på arbetsplatsen, men att man försöker ha lite koll på hans privatliv - t.ex. se till att bjuda in hans eventuella nya respektive på julfester och dylikt så att man få se hur han beter sig mot henne. Svårare då att tackla smygmisshandlarna med den taskiga kvinnosynen. Jag har fått för mig att de är en utdöende generation, men det är kanske blåögt...

Snart är det jul! Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet! (?!?)
  • Johan01

Mycket svår fråga. Jag diskuterade detta med mina föräldrar för ett tag sen ang. den morddömde person som läste läkarlinjen.

jag tycker ju egentligen att har man suttit av sitt straff borde man absolut ha rätt till en andra chans. Vad annars finns det för motivering att lämna ett kriminellt liv om man ändå inte släpps in i samhället igen.

Men jag gissar att det är mer problematiskt än så. jag tror att vissa människor skulle ha problem med en läkare som innan läkarutbildningen suttit 10 år för dubbelmord.

Så mitt svar är jag vet inte. jag har själv varit med och anställt en tidigare dömd brottsling. Den anställningen räddade hans liv, som han sa själv. han kände att folk trodde på honom och att han faktiskt fick ansvar trots hans minst sagt brokiga bakgrund. Och jag har akdrig jobbat med en mer hängiven och pålitlig medarbetare.

• SolOchSnö

Om det har någon betydelse så har jag själv jobbat på ett kontor tillsammans med en fd kriminell/fd missbrukare. Han var stor och bred, säkert runt 120 kg, hade massor av tatueringar på armarna och hade varit på sjön och suttit i fängelse nästan hela sitt vuxna liv. Men när jag träffade honom hade han lagt av med alla droger och gått med i en organisation för före detta missbrukare. Han kom till vårt jobb på arbetspraktik. Jag litade på honom som arbetskamrat, till stor del för att han var öppen med att han hade levt ett vidrigt liv men att han hade jobbat på att bättra sig. Jag vet inte exakt vilka brott han hade begått men det var det gamla vanliga, drogaffärer, stölder, inbrott, misshandel...

För mig är dock misshandel av partner och barn värre än om man har misshandlat folk utanför sin familj. Det är människor som litar på en och är beroende av en och det är fruktansvärt att göra dem illa.

• enny signatur

Jag tycker inte det är något som kollegorna har med att göra. Varför skulle det påverka om man får jobbet eller ej?

• LyckligtSlut

Kanske ska han inte jobba på kvinnojour? Men kanske har han förändrats helt och då spelar inte det heller någon roll.

Men varför ska han berätta om detta t ex om han ska jobba som butikskontrollant?

Kan han sköta sitt jobb utan att slå kvinnor så ska han såklart få jobb precis som alla andra.

• tamate

anser att alla som suttit av sitt straff ska få en andra chans, och på vilket sätt påverkar att han gett sin fru stryk hans jobb? Tror att om folk hade varit tvungen att bo i en liten by i några år skulle kanske folk bli mer förlåtande, oftast vet man mer om människor än man vill veta och det är bara till att acceptera. alla har sina hemligheter men det betyder inte att dom automatiskt är dåliga människor i hela taget. Du är ju en sorts människa på jobbet, en hemma, en som förälder etc och och dessa kan vara sämre och bättre men det betyder inte att alla är dåliga. och om man ska döma folk så var ska man dra gränsen? alla som kör för fort ska vara utan jobb, tja då är det en större del av befolkningen.

men sedan om man håller med om en persons åsikter eller umgås med personen på fritiden är ju en helt annan sak. Har varit tvungen att bo med folk som jag verkligen hatat och som hatat mig (en i lumpen) och jag har fått jobba med tvivelaktiga personer och folk som jag helt enkelt inte gillat, men man får se till att det funkar men sedan behöver man inte ha en personlig relation.
    alla kan ju inte gilla alla.

Svar på tråden Att ha en tidigare dömd våldsbrottsling på jobbet