Att ha en tidigare dömd våldsbrottsling på jobbet
Vi hade temadag på jobbet med diskussion om etik. En fråga handlade om en person som hade suttit i fängelse för att ha misshandlat sin fru. Frågan var om han skulle få jobb på arbetsplatsen. Han hade inte själv berättat det för arbetsgivaren utan det hade kommit fram på omvägar.
På ett sätt tycker jag att han ska få jobbet för han har avtjänat sitt straff och man ska ge människor möjlighet att leva normalt även om de har begått brott tidigare. På ett annat sätt skulle jag ha väldigt svårt att ha en normal arbetskamratsrelation till personen. Jag skulle ha svårt att riktigt slappna av om jag vet att han har misshandlat den som stod honom närmast i livet och som han borde ha värnat om.
Jag tycker absolut att människor ska kunna sona sina brott och att alla ska få en chans att bättra sig. Men det är just det som är problemet, hur vet man att någon verkligen har ändrat sig?
Saken blev inte bättre av att en del män hade en ganska risig syn på hustrumisshandel, en av dem sa tex att "det är ju alltid två personer inblandade", underförstått att en del kvinnor får skylla sig själva om deras män slår dem. Om man har den synen så är frågan om den tidigare dömde ens behöver ändra på sig och det är ju ännu mer skrämmande.
Vad tycker ni?