• Zaria

Konstiga utslag på sonen...HJÄÄÄÄLP!!!

Sonen har i ett par dagar haft några utslag, inte reflekterat så mycket över den, det har kanske varit ett par 3-4 st.

Nu på kvällen badade han och när jag skulle ta på honom pyjamasen så hade man kanske en 18 st utslag, ser ut som små myggbett ungefär och kliar.

Skall ringa BVC imorgon men vad kan det vara?

Har själv några små utslag också som verkar bli fler och fler, sambom har inga alls.

Vad kan det vara?

Ser som sagt ut som små insektsbett, men märkligt i så fall att de ploppar upp i flertal när sonen badar, i övrigt är vi ganska renliga av oss, har 2 st katter så taken gick väl till dem, men detta är innekatter som inte ofta går ut.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Konstiga utslag på sonen...HJÄÄÄÄLP!!!
  • Zaria

kanske men har man ett par då i kanske 1,5 vecka för att sedan bli mer? Har man inte feber då också?

jag vet inte om jag haft, sonen har inte haft men sambon har, kanske är därför han inte fått något...*funderar*

• Tess76

Vattkoppor eller svinkoppor?

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Zaria

Tess: men fy, får googla lite på det...Om det skulle vara vattkoppor som sagt kan det ju vara förklaringen till att sambon inte fått han har redan haft det

• Tess76

Vattkoppor och svinkoppor har jag förstått är ganska lika. Kolla hur dom utvecklar sig, blir det fler och sprider sig över hela kroppen är det mest troligt att det är vattkoppor.

• Hannah76

De som kom för 1.5 vecka sen, har de ändrat sig något, blivit vätskefyllda?
    Man behöver inte vara sjuk i övrigt när man har vattkoppor.

• Tess76

Kan tillägga att min dotter just nu är fylld med prickar, och det gick fort. Vi såg ett par röda utslag i söndags kväll på ryggen och i går var dom vattenfyllda och fanns även på magen. I dag vaknade hon men koppor i ansiktet och på armar och ben. Har börjat klia ganska mycket nu ikväll.

• musli

Femte sjukan? Dottern har samma utslag och har nu fått lite feber och hängig, jag tror på att det är femte sjukan hon har....

Hanna 050511 & Elias 090910
  • HelenaW

Ja vattkoppor borde det inte vara, de blir vätskefyllda, spricker och blir till sårskorpor på en vecka.

• Celestial

Nä, svinkoppor och vattkoppor är inte lika mer än till namnet.
    Vad sa de på BVC?

• musli

Dotterns utslag var lopp-bett eller nåt annat småkryps bett.
    Hon har bytt säng och nu kommer det inga nya så nu blir det rengöring av kökssoffan hon sovit i här i mormors gästrum.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Zaria

Vi var på BVC dagen efter jagh skrev detta inlägget.

Hon trodde stenhårt på något småkrypsbett, jag funderade på kattloppor eftersom pappan har utekatter.

Nu åkte sonen till mormor i fredags och kom hem prickfri efter hydrocortisonsalva som vi fick med hem. Får se om prickarna kommer tillbaka när han kommer hit.

Haft kattloppor inne förut men då reagerade kattern väldigt mycket samt att man såg dem väldigt tydligen, inte sett eller känt något denna gången.

men någon form av djurbett är det iaf speciellt med tanke på hur de sitter dvs 3 st i rad osv vilket är typiskt för loppor.

Svar på tråden Konstiga utslag på sonen...HJÄÄÄÄLP!!!