Skiftjobb och småbarn, vad gäller?
Är det någon som vet vilka lagar som gäller för skiftjobb när man har småbarn? Man har ju rätt att gå ner 25% i arbetstid.
Är det någon som vet vilka lagar som gäller för skiftjobb när man har småbarn? Man har ju rätt att gå ner 25% i arbetstid.
Ja. Hur menar du? Att du skulle ha rätt att bli omplacerad för att du har småbarn?
Nej, jag menar om man har rätt att slippa jobba skift om man har småbarn. Nu gäller det främst min sambo som är arbetslös. Undrar om han måste söka/ta sådana jobb?
Har googlat lite och det verkar inte som om man har rätt att slippa jobba skift... någon som har andra besked?
Har svårt att tro att man har "rätt" till fasta tider bara för att man fått barn.
Har man sökt, och fått, ett skiftarbete så är det ju det man har liksom....
På mitt jobb får man helt enkelt söka sig vidare om man tex inte kan jobba natt mer.
Min man jobbar fortfarande oregelbundet trots att vi har två barn. Det räcker väl att den ena förälderna jobbar dagtid?
Det finns inte några avtal eller lagar angående skiftjobb och småbarn.
Man har rätt att gå ner i arbetstid till barnen är 8 år men något mer finns inte i lagtext.
Själv jobbar jag inom äldreomsorgen.
Det ska finnas tillgång till nattis och förskola i kommun för att hjälpa föäldrar som jobbar oregelbundet.
Hoppas att du fick svar på din fråga.
Nej, några sådana regler finns inte, men man får som sagt gå ner i tid. Annars gäller bara att söka sig ett arbete med dagtider.
Tyvärr finns inte nattis i alla kommuner, så om man som jag har ett arbete som innefattar nattpass får man vara glad att ens partner bara jobbar på dagen.
Stämmer tyvärr!
En kommun är inte skyldig att tillhandahålla barnomsorg annat än dagtid.
Men om man är i den sitsen att man inte har någon anhörig eller liknande som kan hjälpa så finns en möjlighet att prata med socialkontoret och få hjälp via dom.
I alla fall så fungerar det så i våran lilla inlandskommun.
hmm är det verkigen så alltså?? Ska kolla upp detta ordentligt..det låter ju jättekonstigt!
Kommunen har ingen skyldighet att ordna dagis/nattis på kvällstid. Har nyss varit i den diskussionen med min kommun, Så det är bara att byta jobb isåfall
Tack för alla svar.
Ja det är jättetrist att man inte kan få dagis för att man jobbar kväll. Jag och min sambo har jobbat skift. Och vi har samma arbetsplats. Så när vi jobbade heltid bägge fick vi gå skiften mitt emot varandra. Barnet fick följa med i bil fram och tillbaka (för liten för dagis) . Och så fick vi ses fre em, lör och sön. Nu går han enbart dag och när jag börjar jobba i januari ska jag gå varannan vecka kväll. stökigt.. men men...