• Shasti

Skiftjobb och småbarn, vad gäller?

Är det någon som vet vilka lagar som gäller för skiftjobb när man har småbarn? Man har ju rätt att gå ner 25% i arbetstid.

• Svar på tråden Skiftjobb och småbarn, vad gäller?
  • NoMercy

Ja. Hur menar du? Att du skulle ha rätt att bli omplacerad för att du har småbarn?

• Shasti

Nej, jag menar om man har rätt att slippa jobba skift om man har småbarn. Nu gäller det främst min sambo som är arbetslös. Undrar om han måste söka/ta sådana jobb?

• Shasti

Har googlat lite och det verkar inte som om man har rätt att slippa jobba skift... någon som har andra besked?

• Mälaröbo

Har svårt att tro att man har "rätt" till fasta tider bara för att man fått barn.
    Har man sökt, och fått, ett skiftarbete så är det ju det man har liksom....
    På mitt jobb får man helt enkelt söka sig vidare om man tex inte kan jobba natt mer.

• En glad tjej

Min man jobbar fortfarande oregelbundet trots att vi har två barn. Det räcker väl att den ena förälderna jobbar dagtid?

• 06okt

Det finns inte några avtal eller lagar angående skiftjobb och småbarn.
    Man har rätt att gå ner i arbetstid till barnen är 8 år men något mer finns inte i lagtext.

Själv jobbar jag inom äldreomsorgen.

Det ska finnas tillgång till nattis och förskola i kommun för att hjälpa föäldrar som jobbar oregelbundet.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

• Tygtiiger

Nej, några sådana regler finns inte, men man får som sagt gå ner i tid. Annars gäller bara att söka sig ett arbete med dagtider.

Tyvärr finns inte nattis i alla kommuner, så om man som jag har ett arbete som innefattar nattpass får man vara glad att ens partner bara jobbar på dagen.

• johandra
    Tygtiiger skrev 2009-11-27 07:21:36 följande:
    Nej, några sådana regler finns inte, men man får som sagt gå ner i tid. Annars gäller bara att söka sig ett arbete med dagtider. Tyvärr finns inte nattis i alla kommuner, så om man som jag har ett arbete som innefattar nattpass får man vara glad att ens partner bara jobbar på dagen.
    Men kommunen MÅSTE se till att det finns barnomsorg för barn som behöver plats nattetid...Det kan dom inte komma undan..

Annars är det som dom andra säger,gå ner i tid visst men man slipper inte jobba skift för att man fått barn.
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Pallas
    johandra skrev 2009-11-27 07:35:12 följande:
    Men kommunen MÅSTE se till att det finns barnomsorg för barn som behöver plats nattetid...Det kan dom inte komma undan.
    Nu var det ett tag sedan jag kollade, men jag har för mig att de inte behöver ordna barnomsorg för barn med skiftjobbande föräldrar. (Snabbgooglade och så sent som 30 september i år finns ingenting i lagen som säger att kommuner måste ordna omsorg på obekväm arbetstid.)
  • johandra
    Pallas skrev 2009-11-27 07:51:33 följande:
    Nu var det ett tag sedan jag kollade, men jag har för mig att de inte behöver ordna barnomsorg för barn med skiftjobbande föräldrar. (Snabbgooglade och så sent som 30 september i år finns ingenting i lagen som säger att kommuner måste ordna omsorg på obekväm arbetstid.)
    Alla som förvärvsarbetar har rätt till barnomsorg inom 4månader..Skiftjobb eller ej spelar ingen roll...
  • Pallas
    johandra skrev 2009-11-27 07:54:39 följande:
    Alla som förvärvsarbetar har rätt till barnomsorg inom 4månader..Skiftjobb eller ej spelar ingen roll...
    Tydligen gör det det. Sex av tio kommuner erbjuder ingen barnomsorg på OB-tider, eftersom det inte finns något som tvingar dem.
  • freefalling

Stämmer tyvärr!
    En kommun är inte skyldig att tillhandahålla barnomsorg annat än dagtid.
    Men om man är i den sitsen att man inte har någon anhörig eller liknande som kan hjälpa så finns en möjlighet att prata med socialkontoret och få hjälp via dom.
    I alla fall så fungerar det så i våran lilla inlandskommun.

• johandra

hmm är det verkigen så alltså?? Ska kolla upp detta ordentligt..det låter ju jättekonstigt!

• Pallas
    johandra skrev 2009-11-27 08:03:26 följande:
    hmm är det verkigen så alltså?? Ska kolla upp detta ordentligt..det låter ju jättekonstigt!
    Ja, visst gör det? Jobbar själv skift (85% natt) och har turen att ha en man som jobbar dagtid med flex.
  • Niinaaa

Kommunen har ingen skyldighet att ordna dagis/nattis på kvällstid. Har nyss varit i den diskussionen med min kommun, Så det är bara att byta jobb isåfall

• yatsy

Ja det är jättetrist att man inte kan få dagis för att man jobbar kväll. Jag och min sambo har jobbat skift. Och vi har samma arbetsplats. Så när vi jobbade heltid bägge fick vi gå skiften mitt emot varandra. Barnet fick följa med i bil fram och tillbaka (för liten för dagis) . Och så fick vi ses fre em, lör och sön. Nu går han enbart dag och när jag börjar jobba i januari ska jag gå varannan vecka kväll. stökigt.. men men...

• Niinaaa
    Shasti skrev 2009-11-24 22:44:44 följande:
    Är det någon som vet vilka lagar som gäller för skiftjobb när man har småbarn? Man har ju rätt att gå ner 25% i arbetstid.
    Jo men alltså det där med att gå ner 25%
    Det är chefen som beslutar om hur ditt nya schema ska se
    ut efter att du går ner i tid.
    Du kan inte bestämma att du tex vill va ledig fredagar
Svar på tråden Skiftjobb och småbarn, vad gäller?