• vanilla deej

Hur vet man om man läcker fostervatten?

Förlåt om det här är lite äckligt, men jag måste få fråga.

Nu tror jag att jag har läst lite för mycket om att man kan läcka fostervatten och att bebben inte mår bra om man läcker för mycket.

Hur vet jag om jag läcker fostervatten eller om det bara är tex fukt för att man är varm/svettig eller att det är flytningar? Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker dessutom att magen blir mindre, men visst beror det på att bebben sjunker?

Jag är i v 36+6 idag så jag går mest och väntar på tecken att förlossningen ska starta.

• Svar på tråden Hur vet man om man läcker fostervatten?
  • Weezy

jag hade ringt till min BM om jag var orolig. har haft samma funderingar och ibland när jag är på toa så kan jag ha svårt att veta om det är urin el fostervatten som rinner eftersom jag inte får den där kissnödigkänslan och strålen när jag väl är där, hänger du med?

dock vet jag att fostervatten kan lukta väldigt sötaktigt och vara lite vit/gulaktigt men inte alls kladdigt som flytningar utan mer lite ja tjockare.. jättesvårt att förklara...

• Maxie

Det där oroar mig också för jag födde min son i v 36 och då fanns väldigt lite fostervatten kvar. I v 32 hade jag normalt mycket. Jag märkte aldrig att jag läckte, tänkte nog mer att jag hade lite svårt att hålla tätt. Så den här gången ska jag få gå och mäta mängden varannan eller varje vecka efter tillväxtultraljudet i v 32.

• vanilla deej

Jag var oxå o gjorde ett tillväxt-ul i vecka 32 och då såg det så fint ut. Jag kanske ska höra av mig till bm och fråga henne... känner mig bara lite besvärlig och hoppas verkligen det är något i huvudet på mig och helt ofarligt.

• Maxie

Sannolikt är det ingen fara TS, de flesta läcker väl inte fostervatten i nån skadlig mängd. Men att gå och oroa sig är ju sällan heller bra så det är väl en god idé att ta kontakt med din bm och kanske kan hon rentav fixa en extra kontroll för att lugna dig?
    I mitt fall började förlossningen med en liten blödning som jag bara skulle åka in till förlossningen för att kolla upp, det var då de såg att det var lite fostervatten. Så då blev jag inlagd och kvar tills barnet kommit, värkarna kom igång av sig själva samma eftermiddag.

• vanilla deej

Har skickat ett mail till min bm så vi får se vad hon svarar. Förhoppningsvis säger hon bara att det är normalt och att jag ska skaffa mig en hobby förutom bebisen

Det känns som att nojjorna har kommit ikapp mig ju närmare bf som jag kommer...

• lassemia

Har en kompis som tyckte hon började läcka i v38 men BM menade att det säkert var urinläckage. Hon litade pà BM`s omdöme, trots att hon fortsatte läcka och födde sin son först i v42. Det visade sig dà att han nästan inte hade hade ngt fostervatten kvar, hade tappat (uppskattningsvis) 600-700 g i vikt och hade svàrt med andningen...

Sà, om du är orolig kolla upp det för säkerhets skull...

Om jag förstàtt det rätt kan man göra ett bindtest. Om det är fostervatten ska det tydligen vara luktfritt. Är inte helt säker sà kolla upp om det stämmer.

• vanilla deej
    lassemia skrev 2009-11-25 10:53:00 följande:
    Har en kompis som tyckte hon började läcka i v38 men BM menade att det säkert var urinläckage. Hon litade pà BM`s omdöme, trots att hon fortsatte läcka och födde sin son först i v42. Det visade sig dà att han nästan inte hade hade ngt fostervatten kvar, hade tappat (uppskattningsvis) 600-700 g i vikt och hade svàrt med andningen... Sà, om du är orolig kolla upp det för säkerhets skull...Om jag förstàtt det rätt kan man göra ett bindtest. Om det är fostervatten ska det tydligen vara luktfritt. Är inte helt säker sà kolla upp om det stämmer.
    Jag fick det tipset av min bm nu, att jag ska göra ett bindtest. Problemet är att jag har så mycket flytningar, så jag vet inte om det som kommer tillhör flytningen eller inte. Ska avvakta några timmar till och se hur det ser ut och om jag inte lugnar ner mig så ringer jag förlossningen o pratar med dem. Kan ju inte skada att ringa en gång för mycket...
  • lassemia

Det är en bra idee. Det är sant, om det samtidigt är flytningar sà är det ju ändà inte luktfritt...
    Det är säkert ingen fara alls men det brukar lugna rejält att ha ringt :)! Lycka till!

• Mariohn

Jag blev tillsagd att inte oroa mig eftersom man garanterat märker om det är fostervatten man läcker. 5 olika BM sa till mig att det inte kan sippra ut i skvättar utan rinner hela tiden om det är fostervatten. När jag trots det envisades med att komma på kontroll mitt i natten blev jag otrevligt bemött av en BM som talade om att jag enbart var där eftersom de faktiskt inte får neka en att komma in när man väl ringt och uttryckt oro så sent i graviditeten. 5 min senare konstaterades att jag med ett rörligt barn läckt fostervatten under en längre tid utan att märka något annat än att magen till slut blev hård och bebisen slutade röra sig. Åk in om du misstänker något!

Svar på tråden Hur vet man om man läcker fostervatten?