• Anna123

Luktar aceton i munnen

Jag har märkt att vid ett par tillfällen, oftast i samband med lite förkylning, så luktar min dotter typ aceton i munnen.
    Någon som vet vad det kan betyda?

• Svar på tråden Luktar aceton i munnen
  • Fotavtryck

Halsont!!
    Ett sätt för oss föräldrar att märka att barnet behöver lite te med honung eller nått beroende på hur gamalt barnet är.

Lycka till

• kaksmulan

Inget av ovanstående. Eller ja, det kan vara diabetes, men mest troligt är det så att när hon är sjuk får hon i sig så få kolhydrater så att kroppen går in i ketos. Det är utsöndringen av ketoner som luktar aceton.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Abrakadabra

Jag tror på kaksmulans teori, en sjuksköterska jag pratade med en gång sa att många som äter extremt kolhydratfattig diet börjar lukta aceton efter ett tag.

• kaksmulan
    Abrakadabra skrev 2009-11-25 09:31:31 följande:
    Jag tror på kaksmulans teori, en sjuksköterska jag pratade med en gång sa att många som äter extremt kolhydratfattig diet börjar lukta aceton efter ett tag.
    Det är det som händer i kroppen när man äter tex atkins-diet eller LCHF.
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Anna123

Aha, tack för det svaret. Hon har nämligen knappt ätit på två dagar. Så det kan ju bero på det. Det blir helt enkelt makaroner till middag.

• Utopia

Fick svar att det kunde vara magsjuka när man luktade så med min minsta son

• Flickan och kråkan

När vi var inne pga av riktigt hög feber ett par dagar sa de till oss att det var ett tecken på vätskebrist......

• Eisa

Betyder att man äter för lite så att kroppen måste förbränna en massa.

• mandolina

Vet inte säkert, men har hört att acetondoft kan ha med diabetes att göra.
    Jag skulle kolla med BVC om du är fundersam.

• Missnööjd

Det kan vara så enkelt som vätskebrist som Frösöblomster säger. Det är ett av de vanligaste symptomen vid vätskebrist. Kissar hon tre gånger om dagen så är det ändock ett tecken på att hon får i sig tillräckligt med vätska. Nyp din dotter lite lätt i armen. Om huden inte drar ihop sig utan visar tecken på att "stanna" så är det värre. Då bör du söka hjälp.

• Starkast
    mandolina skrev 2009-11-30 09:12:01 följande:
    Vet inte säkert, men har hört att acetondoft kan ha med diabetes att göra.Jag skulle kolla med BVC om du är fundersam.
    Då stannar det kvar ocjh kommer inte bara vid förkylning
  • Flickan och kråkan
    Missnööjd skrev 2009-11-30 09:15:34 följande:
    Det kan vara så enkelt som vätskebrist som Frösöblomster säger. Det är ett av de vanligaste symptomen vid vätskebrist. Kissar hon tre gånger om dagen så är det ändock ett tecken på att hon får i sig tillräckligt med vätska. Nyp din dotter lite lätt i armen. Om huden inte drar ihop sig utan visar tecken på att "stanna" så är det värre. Då bör du söka hjälp.
    Kan det handla det om diabets då? Ursäkta TS, att jag lånar tråden lite. Vi har nämligen diabestes i släkte, rättare sagt barnens farfar har diabetes (ej åldersdiabetes) så vi vill hålla lite uppsikt.
  • Anna123

Det där har gått över nu, var bara en dag efter att hon varit magsjuk på natten. Men jag kollade lite och blev lite orolig att det kunde vara diabetes. Hon åt nämligen inte speciellt mycket (dvs en tugga per måltid) fram till igår. Men nu är det lugnt igen.
    Jag tror att det helt enkelt har att göra med att kroppen inte har något att ta utav. Min andra dotter (9 mån) kräktes hela kvällen igår, antagligen blivit smittad av storasyster, och idag luktar hon aceton. Ingen av tjejerna har något extra fett att ta utav.

• Missnööjd

Frösöblomster:
    inte en aning, men som Jenny F skrev ovan ska det då stanna kvar, inte enbart komma vid förkylning. men jag har som sagt inte en susning!

Anna123: Vad skönt att hon mår bättre! Men om det dessutom är kräkningar det handlar om så är det med största sannorlikhet just vätskebrist. En 9 månaders har ju ingen reserv, så de blir ju påverkade direkt. Ge henne några teskedar vätska i taget, var 5:e minut. Får hon behålla det så kommer hon få i sig tillräckligt med vätska

• Starkast
    Anna123 skrev 2009-11-30 10:31:55 följande:
    Det där har gått över nu, var bara en dag efter att hon varit magsjuk på natten. Men jag kollade lite och blev lite orolig att det kunde vara diabetes. Hon åt nämligen inte speciellt mycket (dvs en tugga per måltid) fram till igår. Men nu är det lugnt igen.Jag tror att det helt enkelt har att göra med att kroppen inte har något att ta utav. Min andra dotter (9 mån) kräktes hela kvällen igår, antagligen blivit smittad av storasyster, och idag luktar hon aceton. Ingen av tjejerna har något extra fett att ta utav.
    Vid diabetes blir barnet sämre och sämre. Det kommer inte bara vid förkylningar etc. Den dagen symptomen börjar visa sig finns endast ca 10% egenproduktion kvar i bukspottkörteln och det går ganska snabbt utåt. Får barnet just då en förkylning måste kroppen jobba extra och förloppet skulle gå mycket snabbare = hon skulle inte bli bättre förrens insulin tillförs kroppen.

Därimot ska man ALLTID kolla upp vid misstanke.
Svar på tråden Luktar aceton i munnen