• Anonym (Trött)

Mina barn ger mig magsår och panik

Jag har 2 barn, en dotter på 5 år och en son på 1½ år, som jag älskar över allt annat. Men jag får snart magsår och ångest över våra dagar tillsammans, särskilt morgonarna.

Så fort vi vaknar på morgonen ska allt gå i en hastighet av 200. Fram med frukost direkt, torka spilld juice och kladdiga mackor, tvätta barn, byta blöjor, ta på kläder och allt annat som hör morgonen till. Men det värsta är när jag själv ska göra mig iordning. Medan jag sätter i linser, sminkar och klär på mig river sonen runt i hela huset och slänger grejor.

Dottern pratar och tjatar hela tiden eller gnäller och skriker över att hon inte får som hon vill. Sonen springer runt och river ut alla lådor han kan hitta, tar av sig kläderna som man får jaga honom för att få på igen.

Våra morgonar är rent kaos och jag känner att jag inte pallar med länge till. Mannen har ingen möjlighet att hjälpa till då han börjar jobba tidigt. Efter jag lämnat barnen måste jag till universitetet och stressa med olika uppgifter. Hämtar sedan barnen och kommer hem och det blir samma kaos som på morgonen fast nu medan man ska laga mat, äta, diska, bada barn och söva barn.

När jag själv sedan går och lägger mig tänker jag bara på nästa kaotiska morgon.
    Det känns som att ekorrhjulet aldrig stannar eller saktar farten utan tvärtom. Förutom allt som jag skrivit ovan ska jag handla mat och allt annat som behöver inhandlas och nu även julklappar. Mannen hatar att gå i affärer så allt inhandlande ligger på mig och ofta har jag då barnen med mig = kaos.

• Svar på tråden Mina barn ger mig magsår och panik
  • Anonym (-)

Hej.

Har bara ett barn och han har inte ens börjat förskolan än, så jag ska inte säg att jag känner igen mig. Men det jag kommer att tänka på är att det känns som att dina dagar måste organiseras bättre. Ta morgonen t.ex. Ställ din klocka så att du går upp före barnen vaknar och ät frukost och gör dig iordning, på så sätt kan du fokusera på dem när de kommer upp. På kvällen kan du förbereda frukostmackorna, bre dem klara osv så de bara är att ta fram. Även matlagningen till middagagen eller hela middagen kan förberedas när barnen sover. Förstår att du är trött då men för att kunna slappna av lite mer när du hämtat barnen på dagis så kanske det kan vara värt det. Eller att din sambo lagar maten och du går iväg och handlar på kvällen.

Sen vill jag bara säga en sak till. Jag tror inte du gör det men så att du inte börjar.... jag fick alltid höra av min mor att jag gav henne magsår. Hela min uppväxt, så fort det blev det minsta bråk. Börja inte du och säg det till dina barn.
    Magsår får man inte av stress, det får man av nån bakterie eller nåt sånt. Vet att man kom fram till nåt sånt för några år sedan. Det kan botas med medicin.

• kaksmulan

jag ser till att jag är helt klart med ALLT (frukost, sminkning, packning av min egen väska osv) till dess att barnen vaknar. Visst får jag kliva upp tidigare men det bli åtminstonde lugnare mornar när jag bara behöver koncentrera mig på barnen när de väl vaknat.

Så mitt råd till dig är: Lägg dig en timma tidigare på kvällen och kliv upp en timme tidigare på morgonen!!!

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Fikon

Får du hjälp av din man? Att handla kan ju vara störtskönt om man gör det ensam .

Om en lagar mat, diskar, osv. medan den andre tar hand om barnen på kvällarna borde det ju inte heller hinna bli så totalt kaotiskt.

• Ess

Jag har tre barn, två som dina och en fyra åring i mitten.
    Känner igen det du skriver, fast jag brukar klä på de två stora innan jag sticker till jobbet och sedan äter alla frukost på dagis så den biten slipper vi.
    Men eftermiddagarna och kvällarna är kaos. Vi försöker byta av varann när den ena får nog, och ofta så stannar den ena hemma med barnen när den andra handlar mat.
    Du och din man får sätta er ner och prata om fördelningen av ansvaret, för jag ser det som en självklarhet att om han inte vill handla så får han ta hand om barnen under tiden som du gör det.
    Om du behöver ha barnen med dig till affären så kanske det finns en som har lekrum där du kan lämna in i allafall den stora. På våran Ica Maxi finns den möjligheten.
    Ibland sitter man där hemma och undrar om man inte har gått fel och hamnat i ap buren på zoo.

• Anonym

TS: Jag känner igen mej totalt i det du skriver...

Mitt enda hopp just nu är att barnen växer och blir större,
    att stressen blir mindre när barnen blir större.

Har inga råd just nu - då jag är totalt fast i ekorrhjulet.

Det där med att gå upp 1h innan barnen (4-5 blir det här)
    och somna 1 h efter barnen funkar inte här,
    jag måste få sova!

• Anonym

Jag som nästan trodde jag var ensam om detta!!

Samma här, total kaos varje dag.. ekkorrhjul som aldrig slutar snurra..

Har två barn 2 och snart 5. Barnen kräver enorm uppmärksamhet, håller man i ett kommer nästa och gnäller..

Vet inte vilket som är värre morgon eller kväll? Den minsta vaknar gärna nångång runt 6, den andre vill inte vakna alls.. Man stressar iväg till dagis, alla saker som skall packas, packar lillikillen upp igen. Brukar få ställa väskorna utomhus på trappan. Strumpor flyger över golvet, tvn skall petas på, klättra på stolar och i trappor, faller och gråter. Barnen förstör vårt hus!! Saker går sönder varje dag.. Tjejen sitter med armarna ikors på golvet och vägrar ta av sig pyjamas, vill inte gå på toa, vill inte borsta tänderna. Dessutom har hon ännu nattblöja som vi på inga sätt får bort. Har försökt med alla knep. Troligen skall hon ha blöja eftersom lillebror har blöja?

När man kommer hem från dagis/jobbet hinner man knappt klä av den ene förrän den andra har ställt till med nåt bus, slitit ner nåt glas som glömts kvar sedan morgonen -- tusen bitar--. Eller så sliter man ut posten över hela golvet. Nån mat vill inte den äldsta ha, smakar inte gott. Den minsta har inte tid att äta, skall plocka i sina leksaker och hoppa och busa. Själv försöker man hinna äta nåt mellan det man avstyr bråk och avleder från fallskador.

På kvällarna somnar den minsta ca 20-tiden medan den äldre skall trotsa och vill inte gå och lägga sig förrän vi föräldrar har lagt oss. Oberoende om hon varit uppe sedan kl 07 och varit i dagis hela dagen så kan hon ändå vara uppe till 23-tiden. Timmar går åt att söva.

Vi försöker dela på ansvaret, när den ene tröttnar tar nästa vid. Men själv börjar jag bli så urbota trött att jag undrar om jag gjorde fel val som valde att skaffa barn? Kanske jag helt enkelt inte borde ha blivit förälder. Men nu är det ju för sent. Bara längtar efter att de skall bli större och åtminstone klara av att sätta på sig kläderna själv skullle vara skönt.

Men jag vet..sen kommer 8-års trotsen och sen tonåren..Och allt gnäll om vad andra barn får göra och allt vad de vill ha, kosta vad det vill..

Suck..

• Anonym

Känner oxå igen mig, min dotter far oxå runt och vägrar sova och kan vara uppe till 23. Fast jag har bara en, men kan då skapa totalt kaos.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-11 13:12:39 följande:
    Jag som nästan trodde jag var ensam om detta!! Samma här, total kaos varje dag.. ekkorrhjul som aldrig slutar snurra.. Har två barn 2 och snart 5. Barnen kräver enorm uppmärksamhet, håller man i ett kommer nästa och gnäller.. Vet inte vilket som är värre morgon eller kväll? Den minsta vaknar gärna nångång runt 6, den andre vill inte vakna alls.. Man stressar iväg till dagis, alla saker som skall packas, packar lillikillen upp igen. Brukar få ställa väskorna utomhus på trappan. Strumpor flyger över golvet, tvn skall petas på, klättra på stolar och i trappor, faller och gråter. Barnen förstör vårt hus!! Saker går sönder varje dag.. Tjejen sitter med armarna ikors på golvet och vägrar ta av sig pyjamas, vill inte gå på toa, vill inte borsta tänderna. Dessutom har hon ännu nattblöja som vi på inga sätt får bort. Har försökt med alla knep. Troligen skall hon ha blöja eftersom lillebror har blöja? När man kommer hem från dagis/jobbet hinner man knappt klä av den ene förrän den andra har ställt till med nåt bus, slitit ner nåt glas som glömts kvar sedan morgonen -- tusen bitar--. Eller så sliter man ut posten över hela golvet. Nån mat vill inte den äldsta ha, smakar inte gott. Den minsta har inte tid att äta, skall plocka i sina leksaker och hoppa och busa. Själv försöker man hinna äta nåt mellan det man avstyr bråk och avleder från fallskador. På kvällarna somnar den minsta ca 20-tiden medan den äldre skall trotsa och vill inte gå och lägga sig förrän vi föräldrar har lagt oss. Oberoende om hon varit uppe sedan kl 07 och varit i dagis hela dagen så kan hon ändå vara uppe till 23-tiden. Timmar går åt att söva. Vi försöker dela på ansvaret, när den ene tröttnar tar nästa vid. Men själv börjar jag bli så urbota trött att jag undrar om jag gjorde fel val som valde att skaffa barn? Kanske jag helt enkelt inte borde ha blivit förälder. Men nu är det ju för sent. Bara längtar efter att de skall bli större och åtminstone klara av att sätta på sig kläderna själv skullle vara skönt. Men jag vet..sen kommer 8-års trotsen och sen tonåren..Och allt gnäll om vad andra barn får göra och allt vad de vill ha, kosta vad det vill.. Suck..
    Känner igen mej totalt!

Mina barn (äldsta är 5år) river hela huset.
    Känns som allt går sönder och vi bor i hyreslägenhet.
    Dessutom har vi planer att flytta till sommaren
    och jag är rädd att vi får betala massor.
    Önskar vi hade råd bo i hus men jag är arbetslös  :,(

Sen är det alltid någon som är arg eller ledsen eller inte vill eller något...

Hoppas, hoppas det blir lättare
    annars känns det som att någon annan bättre tr hand om mina barn.

Jag är så stressad att jag känner mej sjuk,
    är sjuk i kroppen med värk och oro...

Finns inget att göra, ingen tid att vila...

Orkar inte mer.....
Svar på tråden Mina barn ger mig magsår och panik