• llinaa

Någon som har kontaktlinser?

Hur är de att ha linser? vad har ni för sort? Hur var de i början? Jag skall skaffa natt o dag linser snart

All info ni har tass gärna i mot

• Svar på tråden Någon som har kontaktlinser?
  • 071001

Jag har månadslinser. Funkar sådär för mig faktist. Har ganska torra ögon och skulle behöva återfukta dem under dagen (men det gör jag aldrig) och ha glasögon lite oftare. Har endagslinser på semester eller om jag vet att jag ska nattudda, men de känns inte bättre än månadslinserna vad gäller torrhet. Därav kan jag inte tänka mig att ha linser dygnet runt.

• llinaa
    071001 skrev 2009-11-25 09:43:01 följande:
    Jag har månadslinser. Funkar sådär för mig faktist. Har ganska torra ögon och skulle behöva återfukta dem under dagen (men det gör jag aldrig) och ha glasögon lite oftare. Har endagslinser på semester eller om jag vet att jag ska nattudda, men de känns inte bättre än månadslinserna vad gäller torrhet. Därav kan jag inte tänka mig att ha linser dygnet runt.
    men de finns ju nya bra dungnet runt linser?
  • karmela

Jag gjorde en laseroperation i juli men har burit linser i 18 år dessförinnan. Vilka linser som är bra beror lite på hur torr du är i ögonen. En del kan ha dygnet-runt-linser utan problem och för andra blir ögonen för torra. Om du inte är nöjd ska du be din optiker om prover så du får testa hemma.

Jag hade problem med linserna vid t.ex. biobesök när man tittar länge på en punkt - då blev ögonen lite torra och jag kunde få dubbelseende.

Skulle tro att de allra flesta hittar en lins de trivs med (förutsatt att de har ett synfel där linser funkar). Jag var lite astigmatisk vilket man inte korrigerade när jag hade linser för då är det lätt att man får "ljusstrålar".

Inget går ju upp emot en laserbehandling förstås!

Lycka till med dina nya linser (och som sagt, är du inte nöjd så prata med din optiker).

• 071001

Ts, jag känner att om de olika modeller jag testat inte funkar 100% så kan inte det bästa för mina ögon vara att ha linser i dygnet runt. Samt att jag inte riktigt förstår vitsen med att ha linser i när jag sover.

• LillTussa

Har endagslinser och det funkar hur bra som helst, tryck i på morgon o kasta sen. Inget pill med vätskor o grejor. Har inte fått förändringar i ögonen, men hade problem i början med torra ögon tills jag vande mig lite mera. Bytte också linssort till en som är lite större och mer fuktgivande så nu är det tipptopp.
    Använder glasögon ibland på kvällen för att vila ögonen lite.
    Jag använder från specsavers, bra i pris, skiljer inte nämnvärt från de som går att beställa via nätet. Dailes har jag också provat, jättebra!
    Finns ju att man kan få prova gratis några dagar innan man bestämmer sig..

• llinaa
    LillTussa skrev 2009-11-25 10:11:46 följande:
    Har endagslinser och det funkar hur bra som helst, tryck i på morgon o kasta sen. Inget pill med vätskor o grejor. Har inte fått förändringar i ögonen, men hade problem i början med torra ögon tills jag vande mig lite mera. Bytte också linssort till en som är lite större och mer fuktgivande så nu är det tipptopp.Använder glasögon ibland på kvällen för att vila ögonen lite.Jag använder från specsavers, bra i pris, skiljer inte nämnvärt från de som går att beställa via nätet. Dailes har jag också provat, jättebra!Finns ju att man kan få prova gratis några dagar innan man bestämmer sig..
    på synsam får man betala ca 800 för att prova i 30 dagar
  • LillTussa
    llinaa skrev 2009-11-25 10:23:29 följande:
    på synsam får man betala ca 800 för att prova i 30 dagar
    Kolla specsavers hemsida, de har erbjudanden nu som är bra!
  • 071001

Ts, Synsam är det dyraste du kan välja! Försök att hitta alternativ tex Specsavers som det tipsas om.

• llinaa
    071001 skrev 2009-11-25 10:48:05 följande:
    Ts, Synsam är det dyraste du kan välja! Försök att hitta alternativ tex Specsavers som det tipsas om.
    oj då
  • Hanna35

Jag har haft linser i snart 20 år och skulle aldrig klara mig utan de. Använder dock glasögon en stund morgon och kväll . Har två veckors linser och det funkar hur bra som helst. Sitter vid dator hela dagarna så visst kan ögonen bli torra men nu finns det bättre linser som är återfuktande.
    Rekommenderar dock inte att du från början ska beställa på nätet utan ring runt olika optiker och hör om priser med undersökning och test period. Synsam är dyrast.. Jag går på kontroll 1 gång/ år och köper då tex 3 par och sedan kompletterar billigare linser från nätet.

Lycka till!

• llinaa

skall hämta på synsam på fredag

Svar på tråden Någon som har kontaktlinser?