• Touffan

3månaders kolik?

Har hört att det finns något som kallas för 3månaders kolik. Vår dotter är 3 månader och två veckor och har i förra veckan börjat skrika helt hysteriskt på kvällarna. de pågår i flera timmar och ingenting vi gör lugnar henne. Igår kände jag mig helt otillräcklig. Finns det andra med liknande symtomer?

• Svar på tråden 3månaders kolik?
  • Mj1983

3 månaders kolik brukar det kallas när nyfödda har kolik, för det brukar gå över när dom är ca 3-4 måander.

Vi har en bebis som var nöjd och tyst de första 2,5 månaderna o sen började skrika som en tok, speciellt på kvällarna!!! Dom kan vara sååå hemska! Oftast 2-3 tim innan hon somnade för kvällen.
    Hon var som värst vid 3,5 månaders ålder!
    Hon är nu 4 månade och 1 vecka.
    Vi har också provat allt möjligt utan nåt större resultat...

Vår lösning kom för ca 1,5 vecka sedan.
    Vi köpte ett nytt bärsele! Det söver vi henne i alltid nu! På kvällen när hon drar igång får hon sitta i selet allt mellan 1,5 timme till 10 min. Men hon e oftast tyst då och somnar mkt lättare, det kan gnällas lite stundvis men inget tokskrik som innan. Vi står och gungar och pratar lugnt med henne, när hon börjar bli riktigt trött så får hon snuttefilten att luta huvudet mot och så drar vi igång en speldosa. När hon somnat lägger vi ner henne i sängen. Det är en skön avlastning för oss att ha henne i selet!
    Dessutom har vi börjat ge smakportioner, och hon är gladare på dagarna nu oxå.

Men ett bärsele är mitt bästa tips!
    Och mer rutiner på kvällen.
    Snuttefilt, speldosa eller dylikt som signalerar SOOOOVA till bebisen

• Touffan

bärselet ska vi testa ikväll!
    hon gillar att sitta idet det på dagarna har inte alls tänkt på att det kanske fungerar även på kvällarna. Ibland blir man blind!, Tack för tipset

• Touffan

fick även tipset att börja med smakportioner eller gå över till ersättning nr. 2 men tycker det är lite tidigt, eller?

• Mj1983

Jag började ge smakisar på vår dotters 4 månaders dag! Tänkte igentligen inte börja ens så tidigt, men BVC rekommenderade det iom att hon är så skrikig o olycklig.

Man läser om en del som ger smakisar vid 3,5 månad här..!?!

Men testa bärselet på kvällen och skapa rutiner först!
    Tror det är mest rutinerna o bärselet som ger mindre skrik på kvällarna.
    Och smakisarna som gör att vår dotter är nöjdare på dagarna.

• Pretty Banana

Jag skulle gissa på att det handlar om övertrötthet och/eller att hon får för mycket intryck under dagen som gör att hon på kvällen inte kan slappna av och somna. Bärsele eller sjal är en mycket bra idé, försök gärna att sätta henne i den och få henne att sova INNAN hon börjar skrika. Har det gått så långt att de börjat skrika otröstligt så går det ofta inte att få dem att sluta. Och sover hon dåligt på dagen så är det bra om ni försöker få henne att sova mer då också.

Svar på tråden 3månaders kolik?