• Arwwen

Hur sjuk ska man vara för att vara hemma från jobbet?

Hur sjuk ska du vara för att vara hemma från jobbet? Enligt många undersökningar så går svenskar till jobbet när dom är sjuka rätt så ofta. Har det någon betydelse med vad man jobbar? Spelar det någon roll om man bor i en storstad eller i en mindre? Om man bor i norr eller söder? Jag är nyfiken.

Själv så jobbar jag som sjuksköterska på en vårdavdelning där vi ibland har patienter som är extra infektionskänsliga. Jag går inte till arbetet om jag har feber eller har tappat rösten. Däremot har jag arbetskamrater som kommit till arbetet med både feber och ordentlig förkylning något som jag tycker inte bara påverkar dom själva utan också resten av arbetsstyrkan eftersom dom oftast inte orkar "prestera" och patienterna eftersom den personen inte orkar ta hand om dem på rätt sätt. Har ni någon policy på er arbetsplats??

• Svar på tråden Hur sjuk ska man vara för att vara hemma från jobbet?
  • SuzR

vet inte om vi har någon policy men personligen går jag inte till jobbet om jag har feber. jag är aldrig sjuk visserligen men dom få gångerna det har hänt så har jag vart yr, och allmänt 'sjuk-trött'. att vara 'lite hängig' tycker inte jag räknas som att vara sjuk.

• Umbrageous

Jag har feber och lunginflammation, och har hostat sänder musklerna runt revbenen just nu men sitter på jobbet. Vi får inga ersättare så jag gör ändå nytta, och sitta hemma mår jag knappast bättre av.

När jag tappade rösten för 3 veckor sedan och hade hög feber gick jag inte till jobbet, mitt jobb kräver att jag pratar till stor del... och jag går inte om jag smittar.

• mssixty

Jag är hemma om jag inte orkar jobba eller om jag har ngt som smittar (jobbar också som sjuksköterska).

• Kinya

Jag går till jobbet om jag är förkyld men inte om jag känner mig sjuk och hängig, oavsett feber eller ej. Känner jag mig sjuk så är jag det och då stannar jag hemma. Min hälsa är viktigare än jobbet.

• Skabbig

Många som jobbar inom vård och omsorg är timanställda. På grund av ekonomin är man tvungen att gå till jobbet även om man är sjuk.

• Aquilon

Jobbar också i vårdsvängen. Går till jobbet om jag kan stå på benen, dvs oavsett fevber och hosta etc. Undantaget är den obligatoriska karensen efter magsjuka.
    Har å andra sidan rätt lite patientkontakt. Ställer mig inte med ett operativt ingrepp i risigt skick men att sitta bakom en dator funkar rätt bra. Gäller att sprita tangentbordet efteråt, bara.

• Menhir

Efter flera år som egenföretagare så kan jag säga att det krävs rätt mycket för att jag ska vara hemma.

Nu träffar jag inte patienter längre så nu kan jag jobba i än större utsträckning än tidigare om jag vill - taskigt att smitta övrig personal bara...

• Svartkatt

Personligen skulle jag kunna jobba även om jag var riktigt sjuk och det har jag också gjort på arbeten där det gått bra, det vill säga att jag haft ett eget rum eller inte behövt ha så mycket kontakt med mina kollegor.

Jag har suttit o arbetat med hög feber och svår hosta, MEN det blir ju inte lika effektivt jobb som när man är frisk utan det har ju mer varit att man betat av det som absolut inte kan vänta, brådskande ordrar eller liknande.

MEN om jag riskerade att smitta kollegor och/eller hade nära kontakt med kunder så skulle jag stanna hemma vid hög feber och hosta/snuva.

Magsjuka...eh..ja absolut..då sätter jag mig själv i karantän...

Men förresten vad säger er chef, jag menar om ni arbetar med patienter som är extra infektionskänsliga, reagerar inte er chef då om ngn av personalen kommer till jobbet och är väldigt sjuk?

• korfu08

Har man feber skall man INTE jobba och är man riktigt sjuk skall man stanna hemma, inte nån mår bra och tackar en för att man jobbar om man är riktigt sjuk.

• Umbrageous
    korfu08 skrev 2009-11-25 22:01:34 följande:
    Har man feber skall man INTE jobba och är man riktigt sjuk skall man stanna hemma, inte nån mår bra och tackar en för att man jobbar om man är riktigt sjuk.
    Fast jag har haft feber tillochfrån i 4 veckor. Skulle jag stannat hemma igår då ellr?
Svar på tråden Hur sjuk ska man vara för att vara hemma från jobbet?