• kar0liiinan

Någon mer där ute som aldrig har mått såhär dåligt?

Finns det någon mer där ute som inte tar sig ur soffan? Jag har aldrig mått så här dåligt i hela mitt liv, mår illa och är trött som tusan. Det enda jag kan äta är knäckebröd, Piggelin och äpple. Har varit hemma flera dagar för jag mått så dåligt och börjar få dåligt samvete.. Men så fort jag försöker resa mig upp mår jag super dåligt och bara tanken på att sitta i skolan och lyssna på flera timmars långa föreläsningar får mig att vilja spy. Igår försökte jag äta lite ris och det slutade med att jag liknade mer en fontän än en människa.. Är i v8 och vet inte hur länge till jag kommer orka ha det såhär. Finns det något som hjälper?
    Har testat postafen men det hjälper inte att komma iväg på morgonen eftersom man blir helt groggy!

• Svar på tråden Någon mer där ute som aldrig har mått såhär dåligt?
  • Mila01

Hej!
    Jag vet hur det känns. Hade likadana bekymmer när jag väntade min dotter. Mådde illa och spyde i stort sätt till v.30 ungefär. Värst var fram till v.20 och sedan började det avta.
    Jag tror att jag var i v.9 när jag inte kunde behålla något annat än vatten och en dag var jag så dålig att jag trodde att jag skulle svimma, jag fick ögonflimmer och mådde dåligt.
    Det var då jag sökte hjälp hos gynakuten som tog blodprover och urinprover där det visade sig att jag hade ketoner vilket inte är bra och jag fick medicin. Den medicinen hjälpte tack och lov men läkaren sa att om medicinerna inte fungerade då skulle de lägga in mig några dagar och jag skulle få dropp. Man äter inget under den tiden utan får dropp med all näring så att kroppen återhämtar sig. Fick diagnos hypermesis gravidarium. Hörde att andra som blev inlagde kände sig bättre efter detta. Ibland blir man tvungen att göra detta flera gånger under graviditeten. Vill påpeka att det inte är farligt för barnet, det är mamman som mår dåligt.
    Du kanske skall kontakta din bm för att ta upp detta så att hon kan ge dig starkare medicin eller uppsöka gynakuten. Postafen funkade inte för mig heller. Det finns effektivare receptbelagda mediciner som man får äta även om man är gravid.

Svar på tråden Någon mer där ute som aldrig har mått såhär dåligt?