• stfu

Smärta vid koloskopi.

efter sån lång väntan på en koloskopi så utfördes den nu i måndags (23/11). Har gjort en gastroskopi för flera år sen och jag hade fått höra från alla att koloskopin är obehaglig men man hanterar den bra. ah tjena säger jag.

för det första så mådde jag jätte dåligt av laxeringsprocessen och fick enorm sveda pga alla tömningar och jag låg helt avslagen måndag under dagen, och när själva undersökningen gjordes så skrek o grät jag av den renaste smärtan. det går inte att beskriva, jag trodde jag skulle dö helt enkelt, aldrig varit med om ngt liknande.

jag har fortf jätte ont i magen och har svårt att äta, jag har ingen aptit och det hugger hela tiden. läkaren sa att allt såg bra ut, lite rödare upptill men fortf inom det normala.

jag mår jättedåligt av d här och har ju ingen aning om vad som e normalt elr inte. undersökningen gjordes ju för att bekräfta/utesluta tarmsjukdom tex crohns. då jag gått runt med besvär hela livet men allting har varit åt skogen de senaste 5år ca.

e d ngn som gått igenom samma som jag? outhärdlig smärta under undersökningen? vad visade era provsvar sen? hade ni ngt? hur lång tid tog d innan ni fick veta? hur länge ska man ha ont innan d går över?

tusen frågor jag vet, men ni får gärna berätta, för just nu känner jag mig ensammast i världen.

• Svar på tråden Smärta vid koloskopi.
  • Vroooooom

Jag hade också helt galet ont vid undersökningen. Bara grät och skrek av smärtan.
    Sköterskan fick ge mig flera doser med smärtstillande så att jag skulle sluta gråta.
    Dagarna efter undersökningen var tarmen jätteöm och jag vågade bara äta flytande i början eftersom att det ömmade så lite.

Mina provsvar visade ingenting och jag fick (återigen) diagnosen IBS.
    Fick väl vänta ca 1 månad innan jag fick mina provsvar.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • stfu

moirae: hur länge hade du ont efter undersökningen? fick du kraftiga hugg till o från i magen oxå?

• Vroooooom

Hmm, jag tror att det var ungefär en vecka efter undersökningen som jag började känna mig "normal" i magen igen. Ja, jag fick smärtor i magen som kom då och då efter undersökningen. Kändes som stick och svid ungefär och kunde göra riktigt ont.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
Svar på tråden Smärta vid koloskopi.