Hjälp! Vad menas med disposition?
Läser en kurs i svenska där det står "ta även med dig dispositionen..." Vad menas med det???
Smäms lite över att behöva fråga, men det var ett tag sen man pluggade
Läser en kurs i svenska där det står "ta även med dig dispositionen..." Vad menas med det???
Smäms lite över att behöva fråga, men det var ett tag sen man pluggade
Förstår det inte i meningen, men annars betyder ju dispostion typ upplägg. Disposition av ett arbete t.ex. är hur man delar in arbetet och vad man lägger i olika delar o.s.v. Hur man lägger upp det helt enkelt...
Okej, jag ska göra ett arbete nämligen men så står det att jag ska lämna in arbetet + dispositionen. Alltså, vad lämnar jag in då? Är det någonting man gör innan man gör själva arbetet då eller?
Lite trög så här sent på kvällen......
Nela
Okej då fattar jag. Fast jag vet inte varför du ska lämna in den samtidigt som du lämnar in arbetet.... det borde man ju göra innan, så att lärarna kan se lite vad du har tänkt dig.
Det du ska lämna in är alltså en kort redogörelse för vilka rubriker du ska ha med och vad du har tänkt ta upp under de rubrikerna. Om du ska göra en undersökning så har du ju t.ex. med en rubrik som heter metod, då beskriver du också vilken metod du har tänkt dig och så.
Du skriver arbetet i mini mini format helt enkelt!
Håller med Lalalong. Låter himla konstigt att du ska lämna in arbetet och dispositionen samtidigt. Dispositionen framgår ju av arbetet liksom. Låter som tårta på tårta om du frågar mig... Dispositionen bör lämnas in först, sedan diskuterar du den med din lärare, skriver färdigt arbetet och lämnar in det.
När jag pluggade ville de ofta att vi skulle lämna in dispositionen oxå. Det kan räcka med ½-1 sida.
Ungefär så här: "i kapitel 1 planerar jag att ha inledning, val av ämne... I kapitel två...." osv. Förstår du vad jag menar?
Precis som Lalalong skriver - ett arbete i miniformat.
Lycka till!!
Men det är ju totalt onödigt att lämna in disposition och arbete samtidigt!? Måste ju nästan vara så att dispositionen ska in först? Så var det när jag pluggade i alla fall.
Ameos: nu när jag tänker efter hade vi ofta seminarium med dispositionerna som under lag. Alltså: vi diskuterade dem i smågrupper för att få andra infallsvinklar och andra ideer. Sen lämnade vi in till läraren.
Nu förstår jag!! Tack för alla svar!