• Erika Ö

Up & Go eller "vanliga" blöjor?

Jag satt här och funderade på om man ska pröva ut&go istället för vanliga blöjor. Vår lillskrutta vägrar att ligga still när vi byter blöja, hon vänder sig till mage direkt och är helt tokig vid blöjbyte. När jag tar på henne body m.m. så får hon stå upp så hon är sysselsatt, då går det jätte bra. Hon är bara 6 månader men ska hela tiden stå upp (med stöd såklart) eller sitta, ligga på rygg är inte populärt.

Tror ni att det skulle underlätta om vi prövade med up&go istället? Det borde ju gå fortare att byta då om man ska dra på ett par "byxor".

När började ni med up&go? Kom gärna med för- och nackdelar

• Svar på tråden Up & Go eller "vanliga" blöjor?
  • rosendal

Vi började ungefär i den åldern och nu köper vi alltid ett paket av varje för dom är bra i olika lägen. Det är väl bara att testa!

• Erika Ö

Ja det bästa och det enda sättet att verkligen få veta är ju att testa såklart :) satt bara här och funderade lite.

Ja men som du säger så kanske man ska köpa ett av varje så har man till alla tillfällen och humör :)

Ska faktiskt testa köpa ett paket up&go och testa idag

• CCA

Vi prövade up & go första gången vid 3månaderr eftersom hon då började pilla på tejpen på nätterna (hon kunde inte ha pyjamas eller body för då blev hon alldeles för varm) . Vid 4 månader gick vi helt vöer till up& go för så fort vi la henne på skötbordet kastade hon sig över till mage

• Erika Ö

Nu är ett paket up&go inhandlade så vid nästa blöjbyte så ska jag testa :) hoppas verkligen att dom kan underlätta bytandet. Hon är alldeles tokig! Som du säger CCA hon kastar sig till mage direkt!

• LindaB78

Byxblöjor är en underbar uppfinning!
    Jag fattar inte hur våra föräldrar lyckades få på blöjorna på oss när det var snibbar som skulle knytas!
    Dessutom kan man byta "ståblöjor" lätt som en plätt!

• norgesessan

Har byxblöjor till min dotter, men vanliga i skötväskan..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Erika Ö

Ja vi kör lite blandat just nu. Idag har vi vart borta och då har det vart suveränt med up & go blöjorna då man slipper panikskriket! Det blir verkligen panikskrik när vi byter blöja då hon måste ligga på rygg. Det är inte populärt. Så det är så smidigt när man kan ha henne stående och bara dra upp blöjan. Då slipper hon göra alla döva när vi är ute ;)

• Shmone

vi har aldrig använt up&go trots att våran yngsta (nu två år) snurrar som en elvisp. Man lär sig att få på blöjorna med tiden ändå. Jag har aldrig tyckt det är värt den extra kostnaden.

• Erika Ö

Nu när vi använt up&go ett litet tag så tycker jag verkligen att det är värt lite extra pengar. Däremot så använder vi mest up&go när vi är borta. Idag på bvc va det en fröjd med up&go! Lillan tog 6 mån sprutorna och va ledsen efter så då satt hon i mitt knä medans jag tog på henne blöjan och klädde på henne. Kanon att ha med sig ibland men oftast kör vi med vanliga blöjorna.

• anchel

Jag gillar inte up&go om tjejen bajsat. När jag drar av blöjan hamnar det ju längs hela benen... Hur gör ni som använder såna?

• Mumin75
    anchel skrev 2009-12-08 23:42:09 följande:
    Jag gillar inte up&go om tjejen bajsat. När jag drar av blöjan hamnar det ju längs hela benen... Hur gör ni som använder såna?
    Dom är ju gjorda så att man ska "riva" upp dom i sidorna när man tar av dom. Klart att det blir bajs på benen om man drar av dom

Vi använder fortfarande vanliga blöjor till vår tös på 9 månader men tänkte byta till up&go nästa gång vi behöver inhandla blöjor. Vår tjej är så liten så dom har varit förstora men nu har hon vuxit till lagom storlek för dem så nu får det bli dags... tycker också up&go är jättesmidiga och värda dom där extra kronorna
  • xxmeyaxx

sonen är två år och har up&go.
    Det som är skönt är att den är lätt att ta på och lätt att ta av. Sonen kan ju inte pilla bort någon tejp heller

nackdelen är all byxorna måste av helt för att få på honom en ny blöja, men det är ju bara några extra sekunder.

« Feel the magic of Meya »
  • Erika Ö

Ni får ursäkta mig om det här är en jätte korkad fråga.. men iaf. Kan man använda up&go på natten eller blir dom smock fyllda? Jag har bara fått för mig att up&go blöjorna är tunnare än vanlinga? Det börjar verkligen bli katastrof vid blöjbytena när vi ska sätta på vanliga blöjor! Lillan skriker som en stucken gris för att hon måste ligga på rygg i 1 sekund. Jag har gett upp vanliga blöjor på dagarna och kör bara up&go. Men nu är ju frågan om hon kan ha up&go på natten också? Hon sover hela nätter så blöjan ska ju hålla en hel natt (ca 12 timmar sover hon)

• Erika Ö
    norgesessan skrev 2009-12-11 22:05:23 följande:
    använder up and go på nätterna utan problem!
    Åh vad skönt att höra! Iofs är det ju inte svårare än att testa. Man lär ju märka om det läcker.

Jag ska absolut testa imorgon natt. From nu så inhandlas det bara up&go här hemma. Det måste vara världens bästa uppfinning :D
  • buffybus

hade en sån period med vår son att han kasta sig runt.. hade up and go den perioden sen vanliga igen när han inte gjorde så längre

• Erika Ö

Ja det kanske bara är en period nu när hon verkar ha myror i baken! Jag har alltid båda blöjorna till hands så får man ta den som passar just för stunden. Ibland funkar det att hon ligger still så då försöker vi använda vanliga blöjor men oftast så blir det up&go eftersom hon oftast kastar sig till mage direkt.

• ploten

Håller med om att up&go är väldigt smidiga. För oss har de dock aldrig funkat på nätterna. De blir fulla och läcker. När sonen var så liten att han låg mycket på magen tyckte jag också att han fick så mycket märken på magen av up&go, av resåren i midjan. Sen tyckte inte vi att det var värt den extra kostnaden, så vi har mest vanliga blöjor ändå. Till dagis har vi dock alltid haft up&go, för personalen är så dåliga på att sätta på vanliga blöjor (konstigt nog, de borde ju ha erfarenhet). Men nu har sonen slutat med blöjor!

Svar på tråden Up & Go eller "vanliga" blöjor?