• Valdis

Vad göra åt tvättmaskin som luktar illa?

Nått har hänt med våran tvättmaskin, kläderna som kommer ut luktar inte fräsch trots sköldjmedel. Det känns inte som det blir riktigt rent, hur rengöra man bäst tvättmaskinen så den blir fräsch igen? Har provat att köra 90 graders programmet men tycker tvätten ändå luktar illa.

• Svar på tråden Vad göra åt tvättmaskin som luktar illa?
  • Tanroky

Finns det inte sån sorts rengöringstablett som man ska köra i tvättmaskinen som ska göra rent den? Annars har jag hört mycket bra om ättika, de ska visst ta bort dålig lukt.

• sasssyy

har du rengjort filtret och tvättmedelsfacken ordentligt.

Sköljmedel är inte bra att använda eftersom det tenderar att klogga igen både facket och vattenslangen för "ut-vatten" och då blir det avlagrningar som luktar.

90 grader, om det är det högsta tillsammans med citronsyra brukar hjälpa till en hel del.

Samt kolla filtret så det inte sitter en rutten socka eller något där som ställer till det.

• Birgitta2

Det finns rengöringsmedel att köpa i vitvaruhandeln som man häller i och så kör man utan kläder. Det fastnar en hel del skit i trumma och i rör och ledningar. Gör också rent så långt ner du kan där du häller tvätt- och sköljmedel. Där kan det ha möglat. I "Rent hus"-hemsidan finns tips hur man gör rent vitvaror.

• Emma04Kevin05

Hej,

Tänkte höra om det är någon som har tips på hur man får rent i gummit mellan trumman och luckan??
    Jag har som en smutsgrå hinna i det mellanrummet (där det brukar fastna strumpor), som jag inte får bort. Har testat att ta ättika på en trasa men det släpper inte.

Hoppas det är ok att jag lånade din tråd ts!

• sasssyy
    Emma04Kevin05 skrev 2009-11-25 15:08:34 följande:
    Hej, Tänkte höra om det är någon som har tips på hur man får rent i gummit mellan trumman och luckan?? Jag har som en smutsgrå hinna i det mellanrummet (där det brukar fastna strumpor), som jag inte får bort. Har testat att ta ättika på en trasa men det släpper inte. Hoppas det är ok att jag lånade din tråd ts!
    gnugga med tummen doppad i lite diskmedel.. men se till att skölja.. den smutsgrå hinnan beror i 99% av fallen på sköljmedel.

Pratade med säljaren när jag köpte tvättmaskin sist och enl honom är inte maskinerna tillverkade för att användas med sköljmedel ens, eftersom det skapar gegga, man överdoserar ofta för att få "mer doft eller mjukhet" och han efterfrågade ist de där bladen man stoppar in i maskinen för mjukhet.. ser ut som ett pappersark och ger inte avlagringar.

själv har jag slutat med sköljmedel och slipper det mesta av smutsen i maskinen, men den behövs ju göras ren ändå ibland
  • Valdis

Tack alla =) Ska testa göra rent ordentligt överallt nu. Misstänker att vattenslangen kanske behöver sig en rengöring med om jag nu får loss den.

Svar på tråden Vad göra åt tvättmaskin som luktar illa?