• phillipha

Frågor om FET

Hej!

Jag och min man påbörjade en ivf-behandling innan sommaren, tyvärr blev jag överstimulerad och vi fick inget ägg insatt då. Har haft problem med en cysta hela hösten vilket gjort allt helt förjävligt. Jag har vart helt knäckt. MEN nu har vi påbörjat ett FET (har 5 embryon i frysen på Sophiahemmet)

Det är undrar är, hur stora är chanserna att vi blir gravida? Och sen, om ägget fastnar, hur är det då? Är riskerna större/mindre mot en "vanlig" graviditet att man får missfall?

Även så har vi försökt att få läkarna att sätta tillbaka två embryon men de vill inte och hävdar dels att det finns en lag som förhindrar det samt att RISKEn för tvillingar är för stor... Vilken lag snackar de om? Har vi som patienter inget att säga till om i det här läget? Det är ju våra embryon...

Jag vågar knappt vara glad och inte riktigt tro att det ska gå vägen...

Någon som har lite svar på mina frågor?

/Jenny

• Svar på tråden Frågor om FET
  • Fru U

De får bara sätta in ett embryo åt gången. Möjligtvis får de sätta in två om man gjort flera ivf/fet som inte resulterat i graviditet eller om embryona inte är av toppkvalite.

Det handlar om att de måste veta att risken för tvillinggraviditet är låg (i princip icke-existerande) eftersom att flerbördsgraviditeter innebär risker för både barn och mamma.

Om de frysta embryona överlever upptiningen så har man en ökad chans att bli gravid än vid ett vanligt ivf. Man tror att det beror på att de varit med om mycket och överlevt, dvs de är verkligen livskraftiga. Stod i typ alla tidningar om den studie som visat detta i våras tror jag.

Lycka till

• Vinteräpple

Fru U skrev 2009-11-25 15:39:07 följande:

Om de frysta embryona överlever upptiningen så har man en ökad chans att bli gravid än vid ett vanligt ivf. Man tror att det beror på att de varit med om mycket och överlevt, dvs de är verkligen livskraftiga. Stod i typ alla tidningar om den studie som visat detta i våras tror jag. Lycka till
    På Huddinge säger de också att det är större chans för att kroppen inte är störd av hormonbehandlingen som den ju är efter ett äggplock. Att det är mer naturligt s.a.s.
    Jag ska också göra FET (fast efter jul) så jag hoppas också på att det är som de säger att det är lite snällare och lite större chanser.
    Lycka till phillipha!
  • Vilmer

hej på er!
    Vi ska göra FET på tisdag... Har gjort 3misslyckade försök tidigare och nu är det första gången med FET. Lite nervöst...
    Jenny, jag håller med dig... Jag hade gärna återfört 2embryon... Men som Fru U säger sa doktorn till oss oxå. Han sa även att om de återför 2 och det misslyckas har man ju förlorat 2 istället för 1 och det är ju inte så kul det heller. Vi får väl helt enkelt lita på våra doktorer och hoppas att de gör det bästa för oss. Men man känner sig lite utelämnad emellanåt...

• Fru U

Fast de flesta kliniker ger ju hormoner även inför FET, så lite störd är ju rytmen

• lellisen

Jag ska göra FET så fort jag får omslag på stickan...helt utan hormoner..Så alla gör nog lite olika tror jag!!! Jag hoppas alla vet vad dom gör, ska ni ta några hormoner eller????

• Fru U

Jag kommer att ta hormoner då min klinik tror att det ökar chanserna (annars hade de haft andra standarder).

Det hormonerna gör är att hjälpa till med slemhinnan i livmodern (men den ökar ju som sagt även på egen hand )

• lellisen

Ja ok du menar progissarna???? Ja det ska jag få efter införandet en varje kväll tom test datum...Men tar du dom innan också eller????

• Fru U

Nej inte dem. Utan tabletter. Jag har inte fått receptet än så jag vet inte vad de heter

• tiii

Jag gjorde mitt tredje frysförsök i lördags. Jag får inga stödhormoner. Till mig säger dom att eftersom jag har egen äl så har kroppen själv producerat det progesteron den behöver.
    Jag försökte verkligen att få det ändå, men inte nej.

• Fru U

Som sagt min klinik har det som en liten extraförsäkring, om ut i fall... men det ska eg inte behövas

Svar på tråden Frågor om FET