• Stedt

Vad får DIN baby ont i magen av...

... att DU äter (när du ammar)?

Min verkar inte fixa lök, vitlök och paprika...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 16:06
    Någon som vet om det finns någon lista på typiska livsmedel de kan få ont av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-21 14:15
    Tack för alla svar! Någon som vet hur snart symptomen kommer efter man ätit något och hur snabbt det går ur kroppen/mjölken? Lättare att analysera vad det kan vara om man vet det (om det va det man åt nyss eller i går typ...

• Svar på tråden Vad får DIN baby ont i magen av...
  • ELLEoClara

Min tjej fick ont av jordgubbar ( räckte att det var lite i glass) Gallskrek!

Mycket stark mat blev hon lite påverkad av.

Mycket mjölk ( ex. pannkaka+grädde) lite ont i magen och pruttig

Annat som jag hört: bönor, kolsyra, lök

• Liba

Choklad...tyvärr=/
    Min son blir jättedålig i magen om jag ätit choklad. OCH jag som ÄLSKAR choklad =/

• ploten

Första barnet reagerade helt klart på sötningsmedel. Jag drack litervis med saft varje dag, och för att vara "duktig" och dra ner på sockret köpte jag Fun Light, utan att tänka på att den då istället innehåller sötningsmedel. Det kan ju även vuxna få magproblem av. När jag fick detta klart för mig och gick över till riktig saft med socker blev det mycket bättre.

Andra barnet har jag inte kunnat identifiera vad det är, men hon har väldigt illaluktande (och många) pruttar...

• mmaria

Linser! Min lilla flicka blir helgalen av linssoppa!

• fia87

Vitlök är big no här. Hon skriker hysteriskt i flera timmar då..

Det andra verkar hon klara av bra, även om jag är väldigt försiktig med choklad och skaldjur..

• Stedt

Tack för alla svar! Någon som vet hur snart symptomen kommer efter man ätit något och hur snabbt det går ur kroppen/mjölken? Lättare att analysera vad det kan vara om man vet det (om det va det man åt nyss eller i går typ...).

• minimou

oj, mina flickor har reagerat mot det mesta. Är nästan lättare att skriva vilken mat som gått bra än tvärtom...
    Det som de fått mer eller minre magont av är: mjölkprodukter, ägg, lök, paprika, tomat, alla frukter förutom banan, majs, alla bär, mycket fibrer, bönor, linser, sojaprodukter, havreprodukter, kål, spenat, chips, popcorn, broccoli, mycket gluten, choklad, kolsyra...mm mm

med andra ord det som fungerar är framförallt: rotfrukter, ris, pasta och bröd (inte för mycket), avokado, banan, kött och fisk.

Jag hade jättesvårt att skilja ut vad som gav koliken då det var så mycket min äldsta reagerade mot. Men i samband med att vi gick på kolikakupunktur så gav akupunktören/bm oss en lista med mat jag skulle undvika. Den listan har stämt bra. Allt eftersom har jag kunnat lägga till lite av allt som inte fungerade i början.

• Att dansa är att leva

lök
    choklad
    chili
    curry
    peppar
    vitlök
    tomater
    juice ( apelsin,äpple,svart vinbär, tranbär)
    röd paprika
    ägg

räkor
    musslor
    gröna ärtor, linser
    vitkål
    blomkål

• Cocco

komjölk. Det mesta annat har gått bra

• JBC

Oj...lök, i alla dess former. Äter jag lök har han inte kunnar sova på natten sen. Chocklad. Citrusfrukter får han jätteont av på en gång. Kål går inge vidare heller. Mycket har, nu vid 7 månader gett sig men att försöka gå över till välling har inte visat sig vara det lättaste eftesom han spyr i mängder av havrevällingen. Så om man tyckte att det var jobbigt att man inte fick äta vissa saker under grividiteten så tycker inte jag det har vart någonting mot vad jag inte har kunnat äta under amningen.

Svar på tråden Vad får DIN baby ont i magen av...