Laurentia skrev 2009-11-26 08:57:11 följande:
Jag bor också i Frankrike, men jag väntar mitt tredje och har därmed 26 veckors mammaledighet att se fram emot. Tack vare mitt kollektivavtal får jag också full lön under tiden, trots att min lön ligger en bra bit över försäkringskassans tak för maxersättning. I och med det, så tror jag att jag rent ekonomiskt faktiskt tjänar på att vara föräldraledig här och inte i Sverige.Du vet väl att du eller pappan kan vara hemma i ytterligare sex månader med något som motsvarar vårdnadsbidrag? Det ligger på 552,11 ? i månaden, så det är inte särskilt långt från den svenska föräldraförsäkringens minimibelopp. Om man har barn sedan tidigare kan man ta ut vårdnadsbidrag fram till det yngsta barnets treårsdag.
Va härligt! Grattis till dig och den växande familjen!
Jo jag har efter många om och men förstått hur det fungerar med ledighet, ersättning osv här nere. Kan väl tycka det är lite väl kort med 16 veckor för ett första barn men det är ju som det är.
Det här med att pappan kan vara hemma är också jättebra men det gäller inte för alla. Är man chef d'entreprise (som min man) så har han inte ens rätt till de 11 dagarna.
Och eftersom jag flyttade ner hit i februari och blev gravid och började jobba i mars så uppfyller jag inte kravet på 10 månaders inskrivning i Sécu och därmed ingen rätt till föräldrapenning men som tur är får jag ersättning för allt annat runt graviditeten, UL, besök, lab... Det är lite av ett svart hål jag hamnat i =), mellan två länders lagstiftning på grund av dessa veckor jag inte var inskriven i systemet. Som tur är så går vi runt ändå men tänk om man hade varit i en helt annan situation...
Det är därför jag tycker det skulle vara intressant att jämföra hur det fungerar i olika länder.
Men det var det tyvärr inte så många andra som tyckte =)