Hjälp, fort!!! Andedräkten lukar ammoniak!!!!
Varför??? Luktar skarpt och illa.. Hon är orolig i kväll.. Är 2 månader gammal. Vad kan det vara?????
Varför??? Luktar skarpt och illa.. Hon är orolig i kväll.. Är 2 månader gammal. Vad kan det vara?????
Hittat info på denna sida.....hoppas det hjälper lite....
www.vitaviva.com/sv/
Dålig andedräkt drabbar många människor förr eller senare. Det hänger ihop med att dålig andedräkt kan ha så många olika orsaker. Det är långt ifrån alltid man själv kan lukta sig till problemet.
Dålig andedräkt från munnen beror ofta på inflammation i tandköttet eller hål i tänderna. Själva lukten beror på svavelväteföreningar från bakteriernas nedbrytning av maten och från inflammationen i tandköttet. Bakterierna trivs i tandhålen och tandköttsfickor. Det kan komma dålig lukt vid inflammation från växande visdomständer och vid halsinfektion. Den generella munmiljön har också betydelse. En torr mun ger större risk för dålig andedräkt än en lagom fuktig mun.
Andra hälsoproblem som kan medföra dålig andedräkt är infektion i näsan, i polyper och i bihålor där det kan bildas var som luktar. Även slem i luftvägarna kan infekteras med bakterier och infektioner som sänder ut lukt genom munnen.
Dålig andedräkt kan även stamma från matsmältningskanalen. I matröret kan det finnas säckar där matrester ruttnar.
I magsäcken kan man ha för lite magsyra och dåliga tarmrörelse som kan ge förstoppning. Härmed kan tarminnehållet också börja ruttna. Gaser härifrån kan tränga över i blodet och friges i lungorna, där de ger dålig andedräkt.
Har för mig att det kan lukta så om man är uttorkad. Vet att det är så med vuxna människor, och det borde väl vara samma sak med små då?
MEN; jag är inte säker, så bli inte rädd eller så!
Ring sjukvårdsupplysningen (08 - 21 03 00, tror jag) och hör, så får du nog ett bättre svar!
Observera om lillen har feber det kan ju vara en halsinfektion som ev har startat....hoppas lille kryar på sig snart!
Har också hört att det beror på uttorkning.. Ge ungen vatten och se om det hjälper
Vuxna som har diabetes kan lukta ammoniak om de har för högt blodsocker. Nu tror och hoppas jag inte att det är det som är problemet men ring ändå sjukvårdsupplysningen för att ni ska känna er trygga.
När det gäller akuta grejer så vänd dig alltid till sjukvårdsupplysningen i första hand!! Lycka till!
Jag har hört från säker källa att det luktar så vid uttorkning, eller snarare vätskebrist...
När man inte får i sig tillräckligt med energi kan det lukta ammoniak.
Ring barnmottagningen/sjukvårdsupplysningen direkt och ge dottern vatten/bröstmjölk under tiden.
Låter som uttorkning i mina öron.
Har varit på akuten och allt var bra.. Skönt. Men jag förstår inte vad som orsakade denna starka lukt!
Skönt att det inte var någon fara!
Förmodligen hade hon druckit lite dåligt??
Man kan se också på små barn om fontanellen är lite mer insjunken än vanligt.
Skönt att det inte var någon fara!!
Om hon inte får i sig tillräckligt med mat luktar det så och är INTE ett bra tillstånd, ta kontakt med läkare! kram