Hur mycket kostar en husvärdering?
Ja, som rubriken lyder: Vad kostar det att värdera ett hus. Vi köpte vårt hus för ett år sedan och har nu renoverat lite och tänkte värdera om det för att ev. slippa topplånet... Någon som vet???
Ja, som rubriken lyder: Vad kostar det att värdera ett hus. Vi köpte vårt hus för ett år sedan och har nu renoverat lite och tänkte värdera om det för att ev. slippa topplånet... Någon som vet???
Vi hade en mäklare hemma hos oss när vi ville sälja vår lägenhet. Vi vände oss till svensk fatighetsförmedling, och de var gratis. Hur det är med hus vet jag inte. Men som sagt, för lägenheten var det ju gratis i alla fall.
2000 eller om det var 2500 för Swedbanks mäklare. Man fick en gratis muntlig värdering. Om man sen ville ha det på papper för att få bort topplånet fick man betala.
Skulle säga att det ligger mellan 1700-2500 för ett ordinärt småhus eller bostadsrätt för en skriftlig värdering.
0:- kostar det här
Beror nog på om Ni har tänkt sälja huset, då kan jag tänka mig att det är gratis. Här kostar det 3000 kr hos Fastighetsbyrån om man inte har tänkt sälja utan bara vill ha en värdering.
tänk på att det ska vara en värderare som är godkänd av banken om det gäller att låna upp eller sälja, lägga om lån eller så.
Vi värderade vårat sommarhus och fick betala 4000 men det är i Sveriges typ största kommun (Mark) och det fanns bara en mäklare som var godkänd av vår bank där, stugan ligger mitt ute i "no mans land" i skogen...
Dock sa hon på banken att 3-4000 får man räkna med men jag ser ju här att många har kommit undan billigare.
Boka tid på banken FÖRST för att diskutera möjligheten att få bort topplånet, en del banker har ju egna fastighetsmäklare knutna till dem och därmed kan man få värderingar nästan gratis.
Om man avser att sälja huset så är värderingen normalt gratis. Annars beror det nog på om mäklaren är knuten till banken där man har lånet sas, eller tillhör en mäklarfirma.
Vår omvärdering för gamla huset, i syfte att bli av med topplånet, utfördes av en mäklare som tillhörde vår bank (samma koncern). Det skulle kostat 1500 men vi betalade 700 (goodwill).
Såg precis igår att en mäklarfirma här i stan tar 2500 för att värdera villor om man inte avser att sälja. Men jag tror att det mesta är förhandlingsbart.
Det bästa är vanligtvis att kontakta banken där ni har lånen och fråga om dom rekommenderar någon speciell, eller tom har någon värderingsman knuten till sig.
vi passade på när vi fick hem ett erbjudande i brevlådan o gratis värdering genom svenskfastighetsförmedling. hon skrev dessutom ut det på papper o vi värderade upp vår villa efter det. så de burkar ha driver med gratisvärderingar lite då o då har jag märkt.
men annars så ta kontakt med den som sålde fastigheten till er, dvs mäklaren. vår mäklare som vi hade sa att de brukar ge en värdering gratis efter ett tag för att just ge möjlighet att värdera upp o slippa topplånet.
Ta kontakt med banken och hör vad de kräver. Vi behövde inte göra någon värdering alls utan de tittade bara på hur mycket andra liknande hus i vårt område hade ökat i värde.
När vi värderade vårt bostadsrättsradhus för att lägga om lånen betalade vi 500:-. Det var via en vanlig mäklare som skrev ett intyg till banken också.
Men det verkar vara väldigt olika.