• Anonym (sårbar)

Tolkning av test SCL-90

För att göra en lång historia kort så lider jag sedan ca 1 år tillbaka av en medelsvår - svår depression, med ångest och kraftlöshet samt vissa inslag av panikångest/fobiska känslor. Medicinerar sedan ett halvår med SSRI, tycker inte att det hjälper mig så särskilt mycket. Har bra kontakt med en psykolog som jag träffar en gång i veckan. Jag har tidigare gjort självskattningstest för depression, tror det heter MDRAS eller något liknande.

Nu undrar jag om någon här har gjort ett test som heter SCL-90 och vad ni i så fall har för uppfattning om det. Undrar även om någon vet hur man kan tolka svaret på denna test (hur räknar man poäng osv). Jag är hemskt tacksam om någon vill svara mig.

• Svar på tråden Tolkning av test SCL-90
  • Anonym (Psykolog)

SCL-90 används bl a för att utvärdera psykoterapi och som en del i att diagnosticera psykisk problematik....

Vad vill du veta?

• Anonym (sårbar)

Ja, jag går just nu i korttids psykoterapi. Är sjukskriven 100 % sedan månader tillbaka. Jag skulle helt enkelt vilja titta igenom testet och ser vad det säger om min psykiatriska problematik. Lite svårt förklara såhär, du får gärna fråga eller berätta mer.

• Anonym (Psykolog)

Men om du har gjort testet så är det ju helt självklart att du och din terapeut ska sätta er ner med resultatet och gå igenom det så du förstår det! Det säger lite inom vilka områden man har problem...

Jag tror inte att SCL-90 fokuserar på just ångest och depression utan mer personlighetsrelaterad problematik. Det var så himla länge sedan jag använde det men jag är nästan säker på att det är så. Jag tycker det är ett bra test för det är lättare att se "var man ska lägga krutet" när man behandlar med terapi...

• Anonym (sårbar)

Jo jag förstår, men jag har inte gjort testet och inte heller diskuterat det med min psykolog. Däremot har jag materialet här hemma och tror det skulle kunna hjälpa mig. Jag har inte "bara" depression och ångest utan även en slags psykologisk låsning enligt min psykolog. Jag skulle alltså vilja göra testet och letar därför efter någon mall som man ska kontrollera det efter.

• Anonym (Psykolog)

Alltså (och nu blir det ett lite korthugget svar för jag är på väg att gosa kudde) gör inte sånt själv hemma. Du har ingen mall att rätta det efter....visa frågor är "vända" och du måste "vända tillbaka" dem....det finns en anledning till att psykologutbildningen är 5 år plus 1 års praktik. Dessutom har du någon som presenterar svaren för dig om du kan göra det via din psykolog....Jag förstår att du vill "förstå" dig själv bättre men jag tycker att det är lite samma sak som att veta att man behöver en mindre operation och börja karva i sig själv med kökskniven hemma. Ursäkta den dåliga jämförelsen men jag kommer inte på något bättre just nu....

• Anonym (sårbar)

Jo jag förstår hur du menar. Och jag förstår och respekterar er utbildning, absolut. Men jag sitter här med testet framför mig och tänker försöka fylla i det så gott jag kan. Förhoppningsvis kan jag på något sätt få hjälp att tyda det sen. Vill även säga att jag själv är utbildad och jobbar inom lite liknande alltså med människor i kris bland annat, dock ej inom psykiatrin. Tack för du tog tid att svara.

• Anonym (också psykolog)

Om du tror starkt på just SCL-90, så kan du ju prata med din psykolog om det, och hur du tror att just den skattningen skulle kunna vara till hjälp för dig. Då kan ju ni två kanske komma överens om ett sätt att använda skattningen.
    Skattningen används oftast som ett utvärderingsinstrument av terapi, och då gör man en skattning i inledningen av terapin och en ny skattning när terapin pågått en tid. "Resultatet" är bra pratunderlag, och kan vara bra att ha när man tillsammans bestämmer vilket fokus man vill ha under kontakten.

• Anonym (sårbar)

Ja, det kanske jag gör.... Ni vet inte om det finns fler sidor på nätet för självskattetest typ MADR-S som man kan göra på en hemsida?

• Anonym (också psykolog)

Din psykolog har säkerligen tillgång till en hel del skattningar. Jag tycker att det är en bra idé att prata med honom/henne om det här.
    Du kan säkert googla och hitta både det ena och det andra på nätet, men det är nog stor risk att resultaten blir ganska "trubbiga vapen" om du inte har kunskapen om hur du ska tolka, och framför allt VAD man kan tänka att man kan se i en skattning.

Det finns nog inget test eller skattningsformulär man kan göra som ger en den sanna bilden av ens person och exakt vad man behöver hjälp med. Det är lätt att ha för stor tilltro till dem. När de fungerar som allra bäst är det oftast för att de används av en kliniker som har stor erfarenhet av dem.

Om det är något du tycker att du saknar i kontakten med din psykolog, eller om du tycker att din problematik inte är utbenad ordentligt, så tycker jag absolut att du ska ta upp det. För det mesta är psykologen en väldigt tillmötesgående typ, och jag tror att ni kan komma fram till något som ni båda kan känna er nöjda och trygga med.

• Anonym (sårbar)

Tack för svar. Jag har stort förtroende för min psykolog, så det är ju en väldigt bra början. Vet dock faktiskt inte om jag kommer ta upp det här med SCL-90 med honom, det kanske inte alls är något för mig. Det får nog komma från honom i så fall. Det är väl mer att jag vet att man kan göra MADR-S på nätet själv och så sitter jag här med det här SCL-90 framför mig och tänkte att kanske kan det ge mig något. Jag har faktiskt även ett test här som heter TCI men det är väl samma sak där antar jag?

Svar på tråden Tolkning av test SCL-90