• Piddelin

CP-skada/migrationsstörning

Hej!

Finns det fler föräldrar därute som har barn med en CP-skada i form av en s.k migrationsstörning? Dvs när cellbildningen i hjärnan påverkats under tidiga graviditeten och hjärncellerna hamnat fel? Vår dotter har motoriska svårigheter i grov- och finmotorik, men är helt med begåvningsmässigt och är otroligt social. Hon är dock sen och började gå först i somras (2 år och 5 månader då).

• Svar på tråden CP-skada/migrationsstörning
  • LindaLe

Hej!

Våran dotter somär 2½ år är under utredning och väntar på en magnetröntgen men har exakt samma symtom, svårigheter i fin- och grovmotorik men också svårt med talet, men hon förstår och är väldigt social. Saga som hon heter började gå när hon var 22 månader. Har ditt barn blivit röntgat?

• catia686safir

Hejsan Ni 2 som hade skrivit om era barn som har någon form av migrationsstörning vill ni vara så snälla att kontakta mig på mail catia686@hotmail.com
    jag vet inte hur man skriver här osv men min son som nu är 3 månader har en migrationsstörning och har
    genomgått en magnetröntgen jag skulle vara jätte tacksam om ni kunde svara på några av mina frågor mvh/ Katja 

• Alecto

Min son har en diagnos som heter PolyMicroGyri med bla migrationsstörningar. Han är 4 och helt funktionsnedsatt motoriskt, fysiskt och psykiskt. Han äter inte, går inte, kan inte prata men kan skratta och pussas!

• Tuxana

Hejsan jag har inte fått de förklarat med de orden du använder, men min sons cp skada uppstod under tiden då hjärnan utvecklades i magen... att cellerna hamna fel, han har en högersidig spastisk cp skada. 
    han går och springer, men när han blir ivrig så springer han på tå med hö fot villket oftast slutar i att han ramlar.

han höger arm/hand är bara grovmotorisk.. han kan greppa men inte hålla länge...  

• Tuxana

glömde tillägga att sonen funkar helt i tal och sånt ... många säger att han ligger före i den utvecklingen.. duktig på att prata och sånt.. så han kompenserar väl sin cp skada med att vara otroligt smart!

Svar på tråden CP-skada/migrationsstörning