• Tesssan

Barngrind som går att sätta så man kan stänga dörren???

Jag är på jakt efter en grind som man sätter på ett sådant sätt att man fortfarande kan använda dörren. Stänga den med andra ord. De enda jag hittat är sånna man sätter mellan dörrkarmarna. Någon som vet vart man kan få tag på en sån grind jag behöver?

• Svar på tråden Barngrind som går att sätta så man kan stänga dörren???
  • Tesssan

Bygga själv känns vääldigt svårt faktiskt.. Vet inte ens hur den skulle konstrueras.. Haha
    Ett fall för Timell :P

• Armani

Tror inte att det kan vara så jättesvårt faktiskt Om du tar tex ett kompostgaller som du fäster med gånggärn på utsidan av dörrkarmen och stänger med hjälp av en hasp kanske? Eller nåt liknande

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100422☆*★
  • Armani
    Armani skrev 2009-11-26 12:43:30 följande:
    Tror inte att det kan vara så jättesvårt faktiskt Om du tar tex ett kompostgaller som du fäster med gångjärn på utsidan av dörrkarmen och stänger med hjälp av en hasp kanske? Eller nåt liknande
    Eller så tar du ett kompostgaller och sätter på samma sätt som jag nämnde fast med haspar på bägge sidor ist för gångjärn om du vill göra det enklare.
  • straw2008

Vi köpte en som finns på en barnbutik på flemminggatan i sthlm, den heter "babydan" omjag inte minns fel ?

Ser ut som en halvmåne så man sätter den alltså i väggen utanför dörrkarmarna.

Skulle INTE använda mig av ett kompostgaller om det handlade om mitt barns säkerhet.

Babydan kostade 1000 kr har jag för mig.

• Armani
    straw2008 skrev 2009-11-26 12:50:21 följande:
    Vi köpte en som finns på en barnbutik på flemminggatan i sthlm, den heter "babydan" omjag inte minns fel ? Ser ut som en halvmåne så man sätter den alltså i väggen utanför dörrkarmarna. Skulle INTE använda mig av ett kompostgaller om det handlade om mitt barns säkerhet. Babydan kostade 1000 kr har jag för mig.
    Fast handlar det "bara" om att stänga inne/ute från ett rum så finns det många som är jättenöjda med den konstruktionen. En annan femma om det handlar om trappgrindar tex som måste kunna hålla emot en del oxå för att barnet inte ska rasa ner för trappen.
    Men det där gör man ju som man vill
  • Tesssan
    lokisse skrev 2009-11-26 12:47:30 följande:
    du letar en kiddy gard grinden som ser ut som en rulgardin..
    Men kan man stänga dörren när man har den? På bilderna ser det ut som det inte skulle gå?
    straw2008 skrev 2009-11-26 12:50:21 följande:
    Vi köpte en som finns på en barnbutik på flemminggatan i sthlm, den heter "babydan" omjag inte minns fel ? Ser ut som en halvmåne så man sätter den alltså i väggen utanför dörrkarmarna. Skulle INTE använda mig av ett kompostgaller om det handlade om mitt barns säkerhet. Babydan kostade 1000 kr har jag för mig.
    Försökt googla.. men hittar inte.. hittar babydanmärket.. men ingen sån.. men d kanske e jag som e kass.. hehe

Det jag ska ha grinden till.. eller grindarna rättare sagt. Är att kunna separera bebis å hund. Kunna ha min lille son på golvet tex. utan att hela tiden behöva ha koll på hunden. Som det är nu måste jag hela tiden ha ögonen på dom. Har världens snällaste hund som e en jätteduktig "storebror" men man kan ju aldrig lita till 100% på en hund om min son skulle råka peta vovven i ögat eller så. Att stänga in hunden med dörrar vill jag verkligen inte då han självklart är en del av "flocken" å absolut inte ska känna sig åsidosatt
    Samtidigt vill jag kunna stänga dörrarna när vovven e själv hemma eller när min sambo går upp kl 5 å jag vill fortsätta sova utan att höra hans skrammel från köket..

Jösses sicken utläggning det blev.. haha
  • VildVittra

Vi byggde en när dörr med träfoder och ett fint vitt plats nät från en byggvaruhandel, tog gångjärnen från befintlig dörr och satt på vår nätdörr.
    Målade den vit och köpte en snygg mässingsfärgad hasp att stänga med. Dekorerade den (lite) med en fusk vinranka och satt upp en långgardin som var dragen år sidan. (detta var in till sovrummet).

Detta gav ljus ut i hallen/sovrummet men höll katterna ute och vår son kunde sova, leka i fred. Den var väldigt stabil.

OM du tycker det verkar vara en bra idé, inboxa mig så kan jag skicka över en mer detaljerad skiss på hur vi gjorde och kanske en blid. har den kvar fast i förrådet. Sonen är fem år i dag men väntar en liten till och jag vill ju kunna höra bebisen om han vaknar och jag donar i köket tex.

Alltså detta är som ett alternativ, ingen grind utan i stället för beffintlig dörr.

kram

• Tesssan
    VildVittra skrev 2009-11-26 15:28:01 följande:
    Vi byggde en när dörr med träfoder och ett fint vitt plats nät från en byggvaruhandel, tog gångjärnen från befintlig dörr och satt på vår nätdörr.Målade den vit och köpte en snygg mässingsfärgad hasp att stänga med. Dekorerade den (lite) med en fusk vinranka och satt upp en långgardin som var dragen år sidan. (detta var in till sovrummet). Detta gav ljus ut i hallen/sovrummet men höll katterna ute och vår son kunde sova, leka i fred. Den var väldigt stabil.OM du tycker det verkar vara en bra idé, inboxa mig så kan jag skicka över en mer detaljerad skiss på hur vi gjorde och kanske en blid. har den kvar fast i förrådet. Sonen är fem år i dag men väntar en liten till och jag vill ju kunna höra bebisen om han vaknar och jag donar i köket tex.Alltså detta är som ett alternativ, ingen grind utan i stället för beffintlig dörr.kram
    Det va en smart lösning! tack för tipset! Men jag måste ha en grind så att hunden kan se mig. Han ska så småningom börja sova i köket ist för i sovrummet när sonen ska börja sova i spjälsäng ist för vagga.. å stänger jag helt ut dit då kommer det nog inte bli mycke sömn för nån..
  • straw2008
    Tesssan skrev 2009-11-26 15:36:29 följande:
    Det va en smart lösning! tack för tipset! Men jag måste ha en grind så att hunden kan se mig. Han ska så småningom börja sova i köket ist för i sovrummet när sonen ska börja sova i spjälsäng ist för vagga.. å stänger jag helt ut dit då kommer det nog inte bli mycke sömn för nån..
    Ok det som är grejjen med babydan är att den är ledad, du köper alltså tre delar o sätter ihop, som att bygga lego ungefär... man kan även köpa 8 delar då blir det en hel ring o mankan ha den som barnhage eller sätta den kling tex en öppen eldstad eller vad du du vill skärma av.

Det är som ett galler så hunden o du kan se varandra.
  • lokisse
    Tesssan skrev 2009-11-26 15:19:15 följande:
    Men kan man stänga dörren när man har den? På bilderna ser det ut som det inte skulle gå? Försökt googla.. men hittar inte.. hittar babydanmärket.. men ingen sån.. men d kanske e jag som e kass.. heheDet jag ska ha grinden till.. eller grindarna rättare sagt. Är att kunna separera bebis å hund. Kunna ha min lille son på golvet tex. utan att hela tiden behöva ha koll på hunden. Som det är nu måste jag hela tiden ha ögonen på dom. Har världens snällaste hund som e en jätteduktig "storebror" men man kan ju aldrig lita till 100% på en hund om min son skulle råka peta vovven i ögat eller så. Att stänga in hunden med dörrar vill jag verkligen inte då han självklart är en del av "flocken" å absolut inte ska känna sig åsidosatt Samtidigt vill jag kunna stänga dörrarna när vovven e själv hemma eller när min sambo går upp kl 5 å jag vill fortsätta sova utan att höra hans skrammel från köket..Jösses sicken utläggning det blev.. haha
    ja om du sätter den pa utsidan i ställean av dörren i sället för i dörren... förstar du vad jag menar?
    Difficile est saturam non scribere
  • Tesssan
    straw2008 skrev 2009-11-26 15:49:23 följande:
    Ok det som är grejjen med babydan är att den är ledad, du köper alltså tre delar o sätter ihop, som att bygga lego ungefär... man kan även köpa 8 delar då blir det en hel ring o mankan ha den som barnhage eller sätta den kling tex en öppen eldstad eller vad du du vill skärma av. Det är som ett galler så hunden o du kan se varandra.
    Ok vad smart! Du vet ingen sida där det finns bild?
  • Tesssan
    lokisse skrev 2009-11-26 16:48:15 följande:
    ja om du sätter den pa utsidan i ställean av dörren i sället för i dörren... förstar du vad jag menar?
    Ja jag e med
    Fast jag kom på att det funkar inte iaf.. För vovven ska ju kunna se igenom..
  • Birry

På Babyproffsen har vi köpt en i obehandlat trä, den fäster man mot väggen utanför dörren, man kan fästa den i dörrhålet också, så du kanske inte har tänkt på att den har två möjligheter?

Det är i alla fall ett "galler" och den är dessutom ganska billig. Man kan nog måla den om man vill. Jag tycker den är snygg som den är!

Ska se om jag hittar nån bild.

• Birry

Här syns den längst ned till vänster på sidan 52 i katalogen (man måste klicka sig dit tyvärr...). Troll heter den.

På bilden är den fäst med skruv inifrån och ut på "fästklumpen", men man kan också lägga "klumpen" mot väggen och skruva fast den åt det hållet, om du förstår hur jag menar...? *värdelös på att förklara*

Åsså länken: www.babyproffsen.se/katalog_2009/index.html

• Tesssan

Nä det har jag inte tänkt på.. Ska dit å kolla! Försökte kolla i katalogen i länken.. Men jag tror min dator fått ett smärre spel..

• Tesssan

Jaha.. Inte funka det att citera heller *suck*

Svar på tråden Barngrind som går att sätta så man kan stänga dörren???