• JM76

Få hjälp med ett andra barn?

Jag undrar om någon vet vad som gäller för att få hjälp med barn nummer två. Jag fick min första son efter hormonstimulering och vill gärna ha ett barn till. Jag vet alltså vilket "fel" det är och vilka mediciner och ungefärliga doser som behövs för att ägglossningen ska fungera. Men måste man söka hjälp privat om man redan har ett barn? Och vilka regler gäller i så fall för mediciner och sånt? Gäller högkostnadsskyddet för dem även om man går på en privat mottagning?

Jag har flyttat sedan jag genomgick min första behandling och bor nu i ett nytt landsting (Stockholm). Vet någon vad som gäller här?

• Svar på tråden Få hjälp med ett andra barn?
  • kattm

Jag är inte helt säker på detta, men jag tror nog att du kan få hjälp med t ex pergotime och så fast du redan har ett barn. Däremot tror jag inte att du kan få ivf, men det ska förhoppningsvis inte behövas.

• JM76

Det låter ju rimligt. IVF borde inte behövas och gör det det kan jag betala det själv. Däremot undrar jag över köer och sånt för att få en hormonbehandling.

• JM76

Lyfter...

Någon i Stockholm som skaffat ett andra barn med hormonstimuering?

• Jenny7307

Jag fick hjälp med att få ett syskon till mitt andra barn, viss hjälp inte ivf men väl pergotime som jag uppfattade att du behövde. Jag fick pergotime utskrivet av min gynekolog och beskökte även honom för att han skulle ha koll på ägglossningstidpunkten (har jag för mig drygt två år sedan). Gå till din gynekolog, berätta om vad du behöver så får du troligen hjälp. Lycka till!

Jenny

• NiWa

Yes, vi gick på Sophiahemmet och fick Pergo + Pregnyl. Sonen är snart två år. Imorgon ska vi göra första insemination på Sophiahemmet i förhoppningen att få ett syskon. Behövdes bara ett telefonsamtal.

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • JM76

Jenny7307 och NiWa: Går medicinerna på högkostnadskort även då man går privat?

• NiWa

Jajamänsan! Och ett inseminationsförsök kostar 2000 kr.

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
Svar på tråden Få hjälp med ett andra barn?