• Ysmania

Sovpåse till bebisen; bättre eller sämre än täcke?

Ja...se rubriken!
    Har funderingar på att köpa en sovpåse till bebisen, finns på Ikea, har hört att det skulle bara skönare och enklare för barnet att sova i. Vi har dock ganska (väldigt) svalt i sovrummet, 17-18 grader, och sovpåsen har ju inget skydd för armarna.
    Funderar om det är någon som har provat och kan ge mig lite rätsida, är det något att satsa på, eller ska man köra på med täcke?

• Svar på tråden Sovpåse till bebisen; bättre eller sämre än täcke?
  • The Black Lady

Jag hade en sovpåse, men jag tyckte bara sonen trasslade in sig på nåt konstigt sätt.... så jag skippade den....

• Pysselgalningen

Mina barn hade avlidit och jag tvingat ner dom i en sovpåse, dom brukar nämligen inte sova med täcke ens. Tog 2 månader innan minstingen kom på hur man sparkar bort filten. Sen dess lägger jag på den när hon somnat så får hon sparka av sig den själv när hon känner att det blir för varmt.

• kaksmulan

Jag har faktiskt inte förstått vitsen med en sovpåse och har i ärlighetens namn inte provat någon heller.

Men mina barn har sovit bäst om jag först lindat in dem i en bommulstrikåfilt och sen om det varit kyligt har jag löst lagt över dem vanliga täcket till vaggan eller spjälsängen.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Stinis Olsson

Ikeas sovpåsar är ju väldigt tunna och inte särskilt varma direkt. Jag har införskaffat en annan, tjockare variant som min bebis ska ha när hon föds. På så sätt är hon van när hon egentligen behöver den när hon blir större. Det är egentligen en bättre grej för lite större bebisar som gärna sparkar av sig täcket på natten och sedan lätt fryser.
    Du ska nog ha en tjock pyjamas med varma armar under om du har det så svalt på natten och funderar på Ikeas variant.

• Astrosmurfan
    hinderbana skrev 2009-11-26 12:09:03 följande:
    Tänk på PSD bara!!
    På vilket sätt skulle en sovpåse ha något samband med PSD?
  • Stinis Olsson
    hinderbana skrev 2009-11-26 12:09:03 följande:
    Tänk på PSD bara!!
    Hur menar du då...?
  • hinderbana

Att ligga lite instängt och för varmt är ju en risk.

• Stinis Olsson

Men man stänger ju inte in huvudet eller hindrar andningen på något sätt. Det är ju snarare ett täcke som skulle kunna göra det. Med påse så slipper man just oroa sig för det. Armarna ligger ju fria också så instängd blir de ju inte direkt.

Svar på tråden Sovpåse till bebisen; bättre eller sämre än täcke?