• Supersoniclove

HUR blir man av med sitt sötsug?

Jag ska ner i vikt,men det är banne mig ett helt helvette att klara av för gottesuget efter skitsaker flyger på gång på gång

Hur hanterar man det bäst? Ska man behöva sy igen munnen och hapa av de nyfikna händerna?

Jag vill inte köra med några "mirakelkurer" typ drycker och lchf osv utan genom sundrare liv genom mer motion,bättre varierad kost,men just gottesuget hur får man bort det?
    Och vad kan man ersätta det med om det faller på?

• Svar på tråden HUR blir man av med sitt sötsug?
  • Kickiliisa

Jag tycker att sötsugen hänger ihop med motionen. Om jag motionerar mycket tappar jag sötsuget. Jag blir mer sugen att äta nyttigt!
    Ett annat sätt är att anteckna vad man äter, det gör också att jag tappar sötsug eftersom jag inte vill anteckna allt snask.

• SuzR

jag var alltid sötsugen innan men när jag började träna regelbundet så försvann det. jag vet att det låter enkelt men det är sant. jag fick en helt ny smak för god vanlig mat. jag ville bara ha mat. och när jag hade tränat så kändes det lite som man 'förstörde' träningen genom att trycka i sig choklad! och när jag var liite sugen eller tänkte 'nu har jag inte ätit choklad på ett tag, nu FÅR jag äta' - nej då var jag ändå inte sugen
    ett annat knep jag kom på är att äta tills jag är mätt och verkligen inte vill ha nåt mer. då orkar jag inte ens äta godis. vill jag ha något sött på dagen så funkar frukt faktiskt eller te med honung. Ibland om jag är sugen brukar jag ta en diet coke till lunchen och se till att jag har lite över efter lunchen, några klunkar räcker då med!

• msister

Skulle också behöva tips på det! Har provat att inte ha någonting sött hemma överhuvudtaget men den sockersugen hjärna är mycket uppfinningsrik. Jag har hört att man kan äta kromtabletter och dricka mycket vatten. Jag får ett grymt sug efter jag har ätit och det är väl blodsockret som spökar. Fast ibland, när man inte är sugen, så kryper Vanan fram och undrar varför inte munnen tuggar?

• SuzR

ja att inte ha något sött hemma funkar. jag brukar ha läkerol hemma eller turkisk peppar som jag äter...inte så nyttigt kanske men inbillar mig att det är bättre än choklad!

• msister
    SuzR skrev 2009-11-26 13:36:27 följande:
    ja att inte ha något sött hemma funkar. jag brukar ha läkerol hemma eller turkisk peppar som jag äter...inte så nyttigt kanske men inbillar mig att det är bättre än choklad!
    Ja, eller kakor eller mandelmassa eller oboy eller jordnötter eller bullar eller.......
    Nu har min dotter fått mig att äta mängder av frukt, och visst innehåller det också mycket socker men man kanske inte behöver springa 200 mil per hundra gram, och jag är inte lika sötsugen på kvällen längre.
  • msister

Nötter för tusan! Russin! Torkade aprikoser...sirap....knäck....choklad..... Allting slutar med att man hamnar i chokladens armar.......

• Garderobshylla

Det enda jag tycker hjälper är att härda ut!

När du slutat med sockernäst intill helt så blir du inte lika sugen längre. Men det handlar om att inte ge efter. Skippa socker i kaffet, ät inte godis och fika hur mycket du än vill. Dra ner på pasta och ljust bröd. Överdriv inte fruktintaget heller!

Att ersätta sötsuget går inte, antingen ger man efter eller så står man ut. Men när du väl slutat så blir du inte sugen längre.

• msister

Lite som att sluta röka?

• joce

Bra mellanmål med ett lågt GI är det som har hjälpt mig. Sötsug beror på att du har lågt blodsocker, ofta till följd att du ätit något med snabba kolhydrater tidigare vilket orsakar snabb blodsockerstigning följt av ett fall, eller att det var för länge sen du åt. Med nyttiga mellanmål blir det enklare att hålla blodsockret i schack, du slipper blodsocker-berg och dalbanan och märker snart att sötsuget försvinner. Jag brukar göra en god smoothie. Just nu har jag Reztart pulver i som är bra för blodsockret. På Reztarts blogg tipsar de just nu om tävlingar bland annat på bloggen Millah: millahoman.blogg.se/2009/november/tavling-focuspaket.html

Svar på tråden HUR blir man av med sitt sötsug?