• Nea76

    Syskon till tvillingar - praktiska tips och råd önskas!

    Hej alla glada!

    Vi funderar på att skaffa syskon till våra tvillingar men då uppstår ju förstås funderingar kring allt det praktiska. Om det blir som vi har tänkt (hoppas kan man ju alltid) så blir det två år mellan barnen, cirka.

    Hur tar man sig fram med en nyfödd och tvillingar? Finns det barnvagnar för det? Man kan ju inte alltid gå med den nyfödda på bröstet antar jag.

    Måste man köpa större bil eller fungerar en V70 som vi har? Det borde ju fungera om man knökar ihop sig lite. Tvillingarna och en vuxen där bak och den nyfödda där fram kanske?

    Jag är övertygad om att såna här praktiska saker löser sig bara man vill. Men jag är lite nyfiken på hur ni andra har gjort, speciellt ni med tvillingar.

    Om någon har fått syskon till sina tvillingar tätt vore det roligt att höra hur det har gått! Vad är det bästa med att ha dem tätt och vad är jobbigast?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Syskon till tvillingar - praktiska tips och råd önskas!
  • babywish

    Hej, mina tvilling pojkar var 20 månader när lillebror föddes nu i sept.
    Det har gått super bra och det fungerar fint. Killarna gillar sin lillebror och är nyfikna på honom.

    Vi har en stor bil för att få plats med vagn. En 7sits där vi tagit ut de två bakersta stolarna. Har tre separata stolar i mitten där tvillingarna sitter bakom passageraren och i mitten. Då är förarstolen fri att flytta fram och tillbaka. Lillebror sitter fram.

    Vagn beror på. Men till och från dagis och ute på promenade och dylikt har jag en enkelvagn till lillen och en cykelvagn till stora pojkarna. Cykelkärran har vi förlängt pinnen och satt ett fäste på enkelvagnen så den dras av barnvagnen. Om du förstår?? Det är super smidigt och inte speciellt tungt. På affärer och så som jag inte e ensam på så ofta går det kanon med en barnvagn och en kundvagn. Finns vagnar med en barnstol och plats för syskon på sidan och en i vagnen.

    Om du har fler funderingar skriv till mig i mail eller min gästbok då jag är dålig på att kolla forumet!!
    Lycka till!!

  • cruz

    Hej, jag har tre-åriga tvillingar och en liten lillebror på två månader. Tvillingarna åker fortfarande rätt mycket vagn och när jag går ut med alla tre barnen så föredrar jag att ha den lilla i bärsjal och de stora i tvillingvagnen (Urban Jungle). Vi har även testat att ha bebisen i liggdel i tvillingvagnen, ena tvillingen sittandes bredvid och andra tvillingen stående på ståbräda. Detta funkar kortare sträckor.

    Vi har en saab 9-5 och får plats med två bilbarnstolar och ett babyskydd (även tre bilbarnstolar går).

    Det mesta funkar bra , men det är väldigt intensivt med tre barn. Min ena tvilling har ett funktionshinder och kräver mycket mer än en normal tre-åring och den andra tvillingen är i värsta trotsåldern och dessutom väldigt svartsjuk. Det är jobbigt såklart och det känns som om hela livet alltid kretsar kring barnen. Men det är kul också och oftast är tvillingarna ändå så himla goa och fina mot sin lillebror och det märks att de tycker om honom.

  • Nea76

    Tack för trevliga svar!

    Babywish: Den där vagnen verkar intressant, måste be att få se ett kort på den! :) Om du har något. Vart har ni fäst pinnen? Antar att du kan gå ordentligt bakom vagnen utan att snubbla på den.

    Zelia: Låter bra att ni får plats i en 9-5:a, vi har nyss köpt en ny bil och sambon blev ju tvärsäker på att vi måste köpa en minibuss, vilket är lika med öken för honom.

    Hade ni några betänkligheter kring detta att ni fått tvillingar en gång, var ni beredda på att det skulle bli tvillingar igen? Vi fick ju våra för tidigt och sambon känner att han inte orkar med lång sjukhusvistelse igen, sånt kan man ju aldrig veta förstås och blir det så klarar man säkert av det ändå. Sannolikheten är nog försvinnande liten att så blir fallet.

    Men era karlar, var de bara positiva till fler barn??

  • Nea76

    Tack för trevliga svar!

    Babywish: Den där vagnen verkar intressant, måste be att få se ett kort på den! :) Om du har något. Vart har ni fäst pinnen? Antar att du kan gå ordentligt bakom vagnen utan att snubbla på den.

    Zelia: Låter bra att ni får plats i en 9-5:a, vi har nyss köpt en ny bil och sambon blev ju tvärsäker på att vi måste köpa en minibuss, vilket är lika med öken för honom.

    Hade ni några betänkligheter kring detta att ni fått tvillingar en gång, var ni beredda på att det skulle bli tvillingar igen? Vi fick ju våra för tidigt och sambon känner att han inte orkar med lång sjukhusvistelse igen, sånt kan man ju aldrig veta förstås och blir det så klarar man säkert av det ändå. Sannolikheten är nog försvinnande liten att så blir fallet.

    Men era karlar, var de bara positiva till fler barn??

  • babywish

    Min man var inte helt med på att ha fler men gav ändå upp då min vilja var starkare Klart man undrade om de kunde vara två igen. Men det skrämde mig inte så mycket. Det var jobbigt att gå hela tiden denna gången, blev väldigt lång graviditet. Jag ska försöka lägga upp en bildi mitt galleri på vagnen.

  • Nea76

    Hur smart som helst, tack snälla för bilden! Kan jag spara ner den tro? Det där måste jag komma ihåg.

    Min karl är väldigt rädd för att det ska vara två igen, men jag hoppas att glädjen över att skaffa flera barn överväger till slut...

  • Trulsa1985

    Jag har inte tvillingar men vi kommer att få nästa när dottern är 22 månader och vi vill helst slippa köpa en ny vagn så det kommer att bli att jag bär nya bebisen i schal första tiden och sen kommer äldsta dottern få en ståbräda och så får vi se hur det fungerar... Jag bar äldsta dottern hela första halvåret mer eller mindre så jag ser inte det som ett jättestort problem...

    Och jag tror inte det blir några problem alls med er bil, vi har haft två barnstolar brevid varandra bak och ett babyskydd fram (eller vice versa) när vi har åkt flera gånger i flera olika volvos och det har inte varit några problem... Jag tyckte inte ens att det var jättetrångt att sitta bak hos barnen...

  • Fossa

    Hej hej!

    Jag väntar syskon till mina tvillingar. De kommer att vara 22 månader när bäbisen kommer i april. Tvillingarna kom till med IVF och vi skulle precis starta syskon-IVF när jag blev spontant gravid! Enligt läkarna var chansen att vi skulle bli spontant gravida i princip 0 och anledningen att vi skulle ha startat syskon-IVF när barnen bara var strax över året var att läkarna sa att mina äggstockar var på väg att ge upp i förtid så vi hade bråttom. Om vi hade kunnat planera graviditeten hade vi nog väntat i ett-två år till.

    Om man som jag mår väldigt illa under graviditeten är det jobbigt att ta hand om två små barn samtidigt så det är något att tänka på. Jag har haft mycket dåligt samvete denna höst över allt jag inte orkat göra med barnen.

    Vi har idag en Ford Mondeo, den är lika stor som V70. Vi har försökt att pressa in tre bakåtvända barnstolar i bak och visst _går_ det, men de står inte som det är tänkt att de ska göra och det känns inte säkert. Vi har också testat att ha två stolar och en vuxen i bak men inte heller det känns säkert eftersom man kastas fram mot barnstolen bredvid vid krock. Dessutom är det _inte_ bekvämt. Så vi har bestämt oss för att byta mot en Ford Galaxy.

    Vi har beställt denna vagn från Australien http://www.gobubbago.com.au/index.php?main_page=product_info&cPath=32&products_id=21
    Helt suveränt med en vagn som inte är bredare än en tvillingvagn och där man kan ha bäbisen vänd emot sig.

    Hoppas du kan ha någon nytta av mina erfarenheter!

  • FruHeo

    Hej!
    Jag väntar vår 4:a med bf 1/2, har en 17åring och två 3åriga tvillingtjejer sen innan.
    Twinsen åker rätt mycket vagn fortfarande så vi försöker röna ut hur vi ska göra. Har köpt en syskonsits till UJ:en, men gissar att det lär bli slagsmål om vem som ska sitta i den. Har även en ståbräda och gissar att det även kommer bli slagsmål om den.

    Fossa: vad tror du om vagnen du länkade till? Kommer den bli instabil? Jag har kikat på den flera gånger och funderar faktiskt på den.

    Vi hade först en Toyota Verso men insåg att vi nog behövde två bilar så vi köpte en Ford Galaxy. I höstas bytte vi Galaxyn mot en Chrysler Frand Voyager. Så bra! Så mycket plats! hihi! Fast egentligen gillar jag Toyotan bäst. Såååå underbar att köra!

  • Fossa
    FruHeo skrev 2009-12-12 23:32:48 följande:
    Fossa: vad tror du om vagnen du länkade till? Kommer den bli instabil? Jag har kikat på den flera gånger och funderar faktiskt på den.
    Just stabiliteten tror jag inte kommer vara något problem efter de recensioner jag läst om vagnen. Jag hoppas att vagnen kommer i januari och då kan då få ett förstahandsutlåtande från mig. Men om ni ska ha bäbis i februari antar jag att det är dags att beställa snart om den ska hinna komma.
  • Goffer
    Fossa skrev 2009-12-13 11:03:43 följande:
    Just stabiliteten tror jag inte kommer vara något problem efter de recensioner jag läst om vagnen. Jag hoppas att vagnen kommer i januari och då kan då få ett förstahandsutlåtande från mig. Men om ni ska ha bäbis i februari antar jag att det är dags att beställa snart om den ska hinna komma.
    Jag har den vagnen. Det finns ingen fjädring på den så de finns inget som kan bli vingligt. Känns som en pansarvagn jämfört med andra.
  • Nea76

    Roligt att tråden lever!

    Fossa: Tack för tipset, hade ingen aning om att sådana vagnar existerade! Häftigt!

  • Nea76

    Är inne o kikar igen på alla tips och råd...

    Det börjar dra ihop sig här inför bebisverkstaden!


    ღ stolt tvillingmamma ღ
Svar på tråden Syskon till tvillingar - praktiska tips och råd önskas!