• Kary

Rosta hasselnötter?! Hur?

Hej! Ska få besök av min fästman om några dagar (vi bor i olika städer) och jag vill göra en liten annorlunda efterrätt som innehåller rostade hasselnötter bland annat.
    Jag vet att de ska ligga i en plåt i ugnen...men...hur länge? Var i ugnen? Mitten? Botten? Längst upp? Hur varm ska ugnen vara? Hur länge ska de vara inne? Och vad ska de ligga på? Ska man ha bakplåtspapper i plåten eller smörja den? Sist har jag förstått att man liksom ska gnugga av skalen... Är det någon som kan komma med lite detaljerade råd?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Rosta hasselnötter?! Hur?
  • snobben

Jag brukar rosta nötter i en torr stekpanna på ganska hög värme, ha koll så de inte bränns bara. Man kan ju gör i ugn oxå men det beror på vad du ska ha nötterna till, om det är till efterrätt eller inte.

• dutten

Hmm jag bruka göra det i en gryta eller stekpanna tycker att det är lättare...
    Sätt på fullt ös släng i nötterna - inget fett....skakar om dom lite nu o då - detta måste passas.

Det bruka bara ta ett par minuter så är det färdigt när det börja lukta bränt har det gått lite för lång tid...hmm kanske inte den bästa beskrivningen men jag tror att du fixar det.

Låt dom svalna något innan du lägger dem på papper o rulla av skalet.

Lycka till
    dutten

• Jii

Åh jag har ju ett recept nånstans på en tårta som man ska rosta nötterna till. Jag har letat lite men hittar det inte. Jag rostade i alla fall nötterna i ugnen, tror att det var länge på låg värme... nej jag vet inte. De var ganska svåra att "skala" Men det går ganska bra om man tar en kökshandduk o gnor med.
    Jag ska kolla lite noggrannare efter receptet, men inte nu.

Lycka till!

• Kary

Tack så mycket för svaren. Syns det på något sätt på dem när de är färdiga? De är ju ganska mörka från början pga sina skal? Är lite förkyld för tillfället så luktsinnet är inte så tillförlitligt

Svar på tråden Rosta hasselnötter?! Hur?