• Anonym (Le)

Akut problem/kris!

Hej.

Hoppas du kan hjälpa mig med detta problem, här kommer lite bakgrundsinfo.

Vi har varit ihop i snart åtta år, hade en kris efter tre år pga min svartsjuka o lite annat, då flyttade han ut och vi hade uppehåll i tre månader.
    Vi hittade tillbaka till kärleken och sedan dess har vi även förlovat oss.

Nu sedan ca ett halvår tillbaka har jag ofta tagit upp att jag vill att han ska visa mer kärlek, vilket jag alltid har längtat efter i förhållandet...
    Nu har vi (jag) alltså pratat om det typ varje vecka i en längre tid, och han har ändå inte "tagit tag" i problemet.
    Nu i söndags kom det fram att han är osäker på om han kan ge mig vad jag behöver i relationen, och han är osäker på om hans kärlek är typ stor nog eller på rätt sätt eller nåt...
    Han säger dock att han fortf älskar mig som en flickvän, och vi är överens om att vi verkligen ska försöka rädda det här.
    Har väl kommit fram till att vi ska fortsätta bo tillsammans o reda ut det på så sätt, han vill inte ens att jag sover i soffan ett tag.

Jag tror att vi helt enkelt har hamnat i slentrian i förhållandet. Vi bor i en hyreslägenhet, inga barn, inga husdjur osv.... Så det kanske behövs lite uppfräschning i förhållandet. Vi är 30 resp 36 år.

Men just nu behöver vi komma ur den akuta kriskänslan, jag bara gråter och kan inte jobba.

Vad har du för råd att ge oss?

• Svar på tråden Akut problem/kris!
  • Anonym (Le)

Puffar för frågan....

/Ledsen o rädd

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag vet inte säkert men det kanske handlar mer om dig än om honom. Ni hade en kris för några år sedan på grund av din svartsjuka och nu är han osäker på om han kan ge dig vad du behöver. Han kanske känner att du är ganska krävande och att han inte kan nå upp till dina krav på hur han skall visa att han älskar dig. Försök att se om detta kan handla delvis om att du kanske har en låg självkänsla. Ibland kan det vara så när man lätt blir svartsjuk och känner sig osäker. I övrigt tycker jag att ni kan prata med varandra om vad ni behöver för att känna er älskade och hur ni visar varandra kärlek. Det är ofta så att man gör detta på så olika sätt och att man inte förstår varandras sätt. Ni kanske också behöver prata om vad ni förväntar er av framtiden, hur ni vill leva era liv. Vad har ni för drömmar, vad vill ni förverkliga osv? Lyssna utan att värdera och se om det passar ihop.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (Le)

Tack för ett jättebra svar! Känns som du slog huvudet på spiken där.
    Kanske är JAG bara som ska gå i terapi, inte båda som ett par?

Drömmarna tror jag är samma iaf... Vi har letat hus ett år tillsammans iaf.
    Men, det är viktigt att prata om och jag har försökt men han lever otroligt mycket i nuet

Tack igen.

Svar på tråden Akut problem/kris!