• knastorp

känner mig lurad på vårt hus

Min sambo och jag bad att få bygga ett hus på mina föräldrars gård. Vi vart lovade att vid ett senare tillfälle få rätt att stycka av huset från gården. Det tog oss 7 år att färdigställa då vi gjorde allt arbete själva till och med sågade vi fram plankor, golv brädor m.m. med ett mobilt sågverk. Vi använde allt vårt sparkapital och alla inkomster vi kunde avvara, jobbabde extra på semestrarna osv. Min sambo fick avslutningsvis 150.000 kronor av sina föräldrar så att vi kunde installera vatten och avlopp. Motvilligt gick mina föräldrar med på ett bostadsarrende innan vi färdigställde då min sambo ville få på papper att halva huset var hans. Fritidshuset idag är värt över 2 miljoner.
    Efter färdigställandet ville vi att löftet om avstyckning skulle uppfyllas men då mina föräldrar hamnade i en tvist om en samfällig väg avvaktade vi att ärendet skulle avgöras då avstyckningen skulle påverka rättsläget för mina föräldrars fastighet. Ärendet avgjordes för drygt ett år sen i hovrätten till mina föräldrars fördel efter 8 års processande. Så nu trodde vi att äntligen att löftet från 1995 skulle infrias men döm av min förvåning så känns mina föräldrar inte vid något löfte. De anser att en avstyckning skulle innebära en värdeminskning på deras gård dessutom skulle det vara orättvisst mot min syster. Till det absurda hör att de bekostar ett mindre hus till henne så att hon också skall ha något på gården. De får göra vad de vill med sina pengar men det rättvist är det inte, vi fick aldrig hjälp vare sig arbetsmässigt eller ekonomiskt.
    Jag vet att min pappa kan vara knepig och dominant så jag började redan i februari att framföra vårt önskemål om avstyckningen men då han vägrat att svara så hade vi ett möte i augusti som renderade i att vi åkte därifrån med beskedet att vi inte ens skulle få hyra ut huset om vi så ville. Till saken hör att vi nu köpt en bostadsrätt och vi ville ha huset som en reserv säkerhet eller kunna hyra ut det för att kunna bygga upp en buffert. Eter detta har jag inte hört något från honom och han hälsar inte den gången min sambo åkte ut på landet. Min mamma är undanfallande och han vill inte träffas om vi talar om ovanstående. Jag känner mig så "övergiven" av mina föräldrar. Så vad skulle Ni göra ?

• Svar på tråden känner mig lurad på vårt hus
  • sofiasv

Kontakta en jurist. Hör vad denne säger- Jag kan inget om sånt här, men även muntliga avtal gäller ju, så kolla upp det, tycker jag.

• metin

det var surt....gud vad jobbigt.
    Jag skulle nog svälja stoltheten och försöka så vänligt som möjligt att få igenom det tidigare löftet...sen behöver man inte vara lika trevlig.
    Har ni kollat med någon advokat om ni har någon som helst chans att ta det rättsligt? hade ni något avtal?

lycka till

• Anonym (Jenny)

Har varit med om en liknande situation. Mina föräldrar ville inte stycka av pga trolig värdeminskning, men de var ärliga med det från början iof. De har givit mina syskon liknande förutsättningar (hyra hus etc).
    Det konstiga är, att om man har tillgångar och egentligen skulle kunna skriva över saker på sina barn när man är i livet och alla har hälsan, och man själv i vilket fall skulle ha större tillgångar kvar som förälder, varför gör man inte det då?
    Att redan när alla finns i livet skriva över olika saker på barnen kan säkert hjälpa mot framtide eventuella släktkonflikter mellan barnen, som "mamma lovade mig det, nej pappa sade att jag skulle få detta om du fick detta etc"....

• knastorp

Vi har ett bostadsarrende som är giltigt vilket således visar att huset inte tillhör gården oh visst så här i efterhand skulle vi inte byggt utan ha något skriftligt dock litar man på sina föräldrar iallafall jag.

Det känns så jobbigt då det är jag som hjälpt dem under den tid rättstvisten pågick med inlagor , framläggande av dokument, tillstånd m.m som också låg till grund för utfallet. Utan vårt hus hade de aldrig kunnat vinna (svårt att förklara kortfattat) så jag känner mig utnyttjad. Att tala om värdeminkning blir ju ett hån när utgången från hovrätten renderade i en kraftig värdeökning för deras gård samt att all den trafik som passerat deras gårdsplan omlades i oh med detta.

Alternativet till avstyckningen kunde vara periodvis uthyrning men det nekas vi (känns ju inte som att man har någon kontroll över det som man kallar sitt). Genom min syster har jag hört att om det skulle vara aktuellt vill de ha minst hälften av inkomsten. Fattar inte att allt är så girigt.

Jag har förökt under lång tid att få kontakt men de anser att det är färdigpratat så här står vi oh visst vore det lokande att koppla in en jurist men jag tror vi har moraliskt rätt men om det är detsamma som juridiskt rätt är en annan femma sen trodde jag att mina föräldrar ville ha en relation med mig oh mina små barn men men..

• Fridelina2

Det är lustigt att dina föräldrar tror sig kunna komma undan med detta beteendet. Jag tycker du ska prata med din man, ta fram alla dokument från husbygge, mannens äganderätt, info om tvisten som var ang vägen och prata med mannens föräldrar. De måste ju vara insatta i vad som sagts från början. Så vänd dig till en jurist med alla fakta på hand. Sätt dit dina föräldrar så det smäller om det. De har ju just nu kontroll över alla era "värde". För du skrev ju att ni lagt in allt sparande osv i huset. Hur ska ni kunna få ut det? Tänk på din familj i första hand. Lycka till!

• knastorp

Jag har inte berättat om detta med mina föräldrar oh vårt hus till någon förrän idag här på fl med hänsyn till mina föräldrar i hopp om att vi skulle kunna finna en lösning. men jag förstår att de förlitar sig på att vi håller det inom familjen snyggt eller hur!
    Jo tar vi in sambons familj och berättar kommer de blir förskräckta, likaså våra vänner som ibland hjälpt oss med vissa arbetsmoment när vi jobbade på huset men det blir spiken i kistan med umgänget med mina föräldrar där yta och fasad är allt. Jag hoppas att de njuter av att passera vårt hus då deras mark är värda mer än delar av sin egen familj. Jurist vore bra men det tar mig emot då det är en lång oh kostsam process och jag vill inte lägga ut mer pengar på huset. Men som skrivet det som gör mest ont är inte de förlorade pengarna utan alla år av försakelser och att jag inte betydde mer. Mamma hör inte av sig mer än på nåder och ingen ringde ens på födelsedagen..
    Att få höra genom min syster att jag förtjänar ett kok stryk efter detta som hänt och att jag borde be om ursäkt, ingen skall tro att vi var speciellt oförskämda i våra diskussioner med mina föräldrar i augusti

Svar på tråden känner mig lurad på vårt hus