känner mig lurad på vårt hus
Min sambo och jag bad att få bygga ett hus på mina föräldrars gård. Vi vart lovade att vid ett senare tillfälle få rätt att stycka av huset från gården. Det tog oss 7 år att färdigställa då vi gjorde allt arbete själva till och med sågade vi fram plankor, golv brädor m.m. med ett mobilt sågverk. Vi använde allt vårt sparkapital och alla inkomster vi kunde avvara, jobbabde extra på semestrarna osv. Min sambo fick avslutningsvis 150.000 kronor av sina föräldrar så att vi kunde installera vatten och avlopp. Motvilligt gick mina föräldrar med på ett bostadsarrende innan vi färdigställde då min sambo ville få på papper att halva huset var hans. Fritidshuset idag är värt över 2 miljoner.
Efter färdigställandet ville vi att löftet om avstyckning skulle uppfyllas men då mina föräldrar hamnade i en tvist om en samfällig väg avvaktade vi att ärendet skulle avgöras då avstyckningen skulle påverka rättsläget för mina föräldrars fastighet. Ärendet avgjordes för drygt ett år sen i hovrätten till mina föräldrars fördel efter 8 års processande. Så nu trodde vi att äntligen att löftet från 1995 skulle infrias men döm av min förvåning så känns mina föräldrar inte vid något löfte. De anser att en avstyckning skulle innebära en värdeminskning på deras gård dessutom skulle det vara orättvisst mot min syster. Till det absurda hör att de bekostar ett mindre hus till henne så att hon också skall ha något på gården. De får göra vad de vill med sina pengar men det rättvist är det inte, vi fick aldrig hjälp vare sig arbetsmässigt eller ekonomiskt.
Jag vet att min pappa kan vara knepig och dominant så jag började redan i februari att framföra vårt önskemål om avstyckningen men då han vägrat att svara så hade vi ett möte i augusti som renderade i att vi åkte därifrån med beskedet att vi inte ens skulle få hyra ut huset om vi så ville. Till saken hör att vi nu köpt en bostadsrätt och vi ville ha huset som en reserv säkerhet eller kunna hyra ut det för att kunna bygga upp en buffert. Eter detta har jag inte hört något från honom och han hälsar inte den gången min sambo åkte ut på landet. Min mamma är undanfallande och han vill inte träffas om vi talar om ovanstående. Jag känner mig så "övergiven" av mina föräldrar. Så vad skulle Ni göra ?