• 83a

OM barnet rammlar och tappar andan?????

Hur ska man göra om barnet tex rammlar av gungan och tappar andan?? skaka barnet?? låta barnet ligga tills återfå andan? finns det något man kan göra? för det är väll en sån grej som kan hända i vardagen men jag vet ju inte vad man ska göra!! VET NI??

• Svar på tråden OM barnet rammlar och tappar andan?????
  • kaksmulan

Jag skulle hjälpa barnet upp så att det lättare får åt sig andan igen.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • ElinC

Tror det är bäst att bara låta barnet ligga och klappa och prata lugnande. De blir ju ganska rädda. Men de hittar nog rätt ställning själv som känns bäst. Min son halkade i båten och fick ratten i magen. Då blev han riktigt rädd. Han kippade efter andan och efter ett tag kunde han andas igen. Han var mest bekymrad över att han hade gjort illa sig men att han inte kunde skrika.

• sweetaly

risken ar att barnet har fatt ngn fraktur eller ev. nackskada sa man ska rora sa lite pa barnet som mojligt, se till att luftvaarna ar fria och paborja mun mot mun metoden om inte barnet kvicknar till. har man vatten i narheten sa fukta barnets ansikte, klappa pa kinderna.
    om barnet kvicknar till(forhoppningsvis gor det det pa en gang) sa kan det forsiktigt fa rora pa sig sjalvt och saga till om det ha ont och sedan kontaktar man sjukvarden for kontroll, hjarnskakning mm.

• kaksmulan
    sweetaly skrev 2009-11-26 19:50:52 följande:
    risken ar att barnet har fatt ngn fraktur eller ev. nackskada sa man ska rora sa lite pa barnet som mojligt, se till att luftvaarna ar fria och paborja mun mot mun metoden om inte barnet kvicknar till. har man vatten i narheten sa fukta barnets ansikte, klappa pa kinderna.om barnet kvicknar till(forhoppningsvis gor det det pa en gang) sa kan det forsiktigt fa rora pa sig sjalvt och saga till om det ha ont och sedan kontaktar man sjukvarden for kontroll, hjarnskakning mm.
    Men händer det så är det ju uppenbart en större skada än att "bara" tappa andan. Skulle mitt barn ramla så att det svimmade av en stund så skulle jag absolut se till att det låg stilla tills ambulans kom!
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Vera 74

Jobbar i förskolan och samma dag som vi skulle ha första hjälpen utbildning i barnolycksfall så hånde det ett barn på förskolan. Barnet klättrade på ett staket, halkade till och slog i magen i räcket och tappade luften. Vi frågade på kvällen vad man ska göra när detta händer och fick till svar att man ska "skrämma" barnet... {#lang_emotions_wink}

Hoppas att ni förstår vad jag menar...

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • sweetaly

kaksmulan: men jag tankte om det hande nar barnet ramlade fran gungan, det ar ju inte som ett slag i magen da andan gar ut utan kan bero pa annat... far barnet ett "slag" i magen sa ar det ju inte lika farligt men om det beror pa att man ramlar fran tex gunga sa kan det ju bero pa annat.

Svar på tråden OM barnet rammlar och tappar andan?????