• Jmia

Vem är rasist? Vad är rasism?

Ska fatta mig kort här, frågan lyder alltså som rubriken säger.

Jag har stött på EN person hittills under all tid på FL som öppet stått för sina rasistiska åsikter.
    Är det alltså nåt rasisterna skäms över? Att de är just rasister, främlingsfientliga eller har några andra udda nazistiska böjelser?
    Varför det i så fall?

Stå för det ni tycker!

Så sjukt jobbigt att behöva läsa en massa främlingsfientligt tjafs om ariska dagisverksamheter, vilka som skall få bo i Sverige och vilka etniciteter som har låg IQ!

Och nej! Patriotism eller värnande om det svenska kulturarvet är inte rasism, det är de rasistiska kommentarerna som är rasism!

Och åter nej! Jag har aldrig kallat en enda medlem rasist på detta forum trots att många uppfyller kriterierna. Era inlägg talar för er själva.

Och åter igen nej! En islamisk slöja på stan eller en moské i city påverkar inte din svenska, sekulära livsstil på minsta lilla vis.

• Svar på tråden Vem är rasist? Vad är rasism?
  • Anatha

I Sverge kan man ju inte ge uttryck för ett missnöje med den havererade invandringspolitiken utan att bli kallad rasist.

• Jmia
    Anatha skrev 2009-11-26 21:05:39 följande:
    I Sverge kan man ju inte ge uttryck för ett missnöje med den havererade invandringspolitiken utan att bli kallad rasist.
    Tack för att du bevisade min poäng med det första inlägget. *ironi*!
    ♪♫
  • Beautifully Human
    Anatha skrev 2009-11-26 21:05:39 följande:
    Det där är BULLSHIT!

Det är bevis på hur lite folk LYSSNAR och hur usel självkännedom de har.
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-11-26 21:11:58 följande:
    Det där är BULLSHIT! Det är bevis på hur lite folk LYSSNAR och hur usel självkännedom de har.
    Ja alltså visst är det BS. Jag vill minnas tråden jag själv öppnade angående integrationen. Ingen kallade mig rasist.
    Däremot blev jag beskylld för att kalla andra det, fast jag aldrig gjort det.
    ♪♫
  • Memnok77

Jag skulle säga att en rasist är en person som anser att vissa raser är bättre än andra utan att ha några belägg för det. Därmed går det alldeles utmärkt att kritisera invandringspolitiken eller till och med säga att vi inte skall ha några invandrare alls utan att vara rasist, det går också bra att diskutera objektivt mätbara skillnader mellan befolkningar utan att vara rasist.

Vad är din definition egentligen?

• Jmia
    Memnok77 skrev 2009-11-26 21:13:57 följande:
    Jag skulle säga att en rasist är en person som anser att vissa raser är bättre än andra utan att ha några belägg för det. Därmed går det alldeles utmärkt att kritisera invandringspolitiken eller till och med säga att vi inte skall ha några invandrare alls utan att vara rasist, det går också bra att diskutera objektivt mätbara skillnader mellan befolkningar utan att vara rasist. Vad är din definition egentligen?
    Jag är nog benägen att skriva under på din definition faktiskt. Kan utveckla det om jag har tid senare.
    Iofs anser jag väl att det inte finns några människoraser, men för övrigt..
    ♪♫
  • Memnok77
    Jmia skrev 2009-11-26 21:17:37 följande:
    Jag är nog benägen att skriva under på din definition faktiskt. Kan utveckla det om jag har tid senare. Iofs anser jag väl att det inte finns några människoraser, men för övrigt..
    Det är nog rätt vedertaget att raserna numera är så svåridentifierade att det är svårt med rasbegrepp överhuvudtaget. Idag får man nog ersätta ordet ras med nationalitet eller något liknande.

Med min definition är det ju en hel del i ditt förstainlägg som inte handlar om rasism. Man skulle ju till exempel kunna säga: "Eftersom personer från vissa delar av afrika har lägre IQ och är väldigt överrepresenterade i brottsstatistiken vill inte jag att mina barn skall gå på samma dagis som deras barn" utan att vara ett dugg rasistisk.
  • konkelbär

Man behöver ju faktiskt inte vara rasist för att se slöja som kvinnoförtryck.

Jag är ingen rasist för att jag anser att vissa delar av olika kulturer är direkt idiotiska.

Det är STOR skillnad att hysa agg emot handlingar och att hysa agg emot människor.

Här kan ni läsa om rasism:

sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

• Jmia
    Memnok77 skrev 2009-11-26 21:36:13 följande:
    Man skulle ju till exempel kunna säga: "Eftersom personer från vissa delar av afrika har lägre IQ och är väldigt överrepresenterade i brottsstatistiken vill inte jag att mina barn skall gå på samma dagis som deras barn" utan att vara ett dugg rasistisk.
    Visst KAN du säga så om du vill, men då blir ju min fråga hur du vet att de har lägre IQ? Och att de dessutom är överrepresenterade i brottsstatistiken. Vidare har det ju en hel del att göra med hur man säger det.
    ♪♫
  • Memnok77
    Jmia skrev 2009-11-26 21:42:27 följande:
    Visst KAN du säga så om du vill, men då blir ju min fråga hur du vet att de har lägre IQ? Och att de dessutom är överrepresenterade i brottsstatistiken. Vidare har det ju en hel del att göra med hur man säger det.
    Det finns rätt gott om undersökningar som visar just det.

Därför menar jag att man kan säga så utan att vara rasist. Men jag håller med dig, säger man det på ett väldigt nedvärderande sätt med tydligt förakt för den andra folkgruppen skulle jag säga att det är rasistiskt.
Svar på tråden Vem är rasist? Vad är rasism?