Kan man använda sin systers ägg vid äggdonation?
Funderar på om jag kan få ett ägg av min syster eller om det är för lika gener och kan bli lite inavel av det hela?
Funderar på om jag kan få ett ägg av min syster eller om det är för lika gener och kan bli lite inavel av det hela?
Nu har jag ingen aning m det är tillåtet eller inte..men hur kan det bli inavel?
Jag har för mej att det inte går, men däremot att om du får någon att donera ägg till en annan person (på listan) så får du själv hoppa fram i kön. Men jag är osäker. Konstigt egentligen om det inte skulle gå eftersom man får ju tex använda mannens brors sperma. Går säkert utomlands hursomhelst.
generna kommer ju från din syster och från den som spermierna kommer ifrån så nån inavel är det väl inte fråga om så länge inte din bror lämnar spermier
du som bär på barnet bidrar inte med dina gener om du fått ägget donerat!
Huruvida man får ta ägg från sin syster vet jag dock inte, men jag kan inte se varför man inte skulle få det... är dock inte insatt alls i det här ämnet!
Anonym (syrran) skrev 2009-11-26 21:56:24 följande:
Ja, det kan man (om man är godkänd för att adoptera ägg, görs av sjukvården).
Finns en tjej på fl (anonym tråd) som skrev om det för inte så länge sen
Fru U skrev 2009-11-26 22:12:46 följande:
hade det varit till din brors fru så hade det varit inavel ja, med ditt ägg ocg din brors spermier. Då hade du fått göra korsdonation.
Men inte till din syster, era gener kommer ju inte blandas liksom. Inavel är när gener från tex syskon blandas.
Ja det får man men de rekommenderar det inte då det kan bli konstigt i framtiden och påverka relationen mellan dig och din syster. Man kan däremot använda sin systers ägg til sk korsdonation, då donerar hon till någon annan och en anonym donator donerar till dig.
Anonym (h) skrev 2009-11-27 23:51:12 följande:
Jag har bestämt mig för om IVF inte funkar den här gången så ska jag få ett ägg av min syster.. varför inte. Hon har bara ett barn och då skulle hennes och mitt barn ha varan som syskon... (jag har en enäggstvilling).
Jag vet att hon inte har några sjukdomar och att hon ser ut som jag... Jag vill inte ha någon annans ägg, tänk om den människan har en ärftlig sjukdom som du inte vet.