• Lillmonstret

När uppstår kromosomfel?

Är det själva ägget det är fel innan det ens blivit befruktat eller är det efter det har befruktats som det blir något fel i celldelningen?

Har även läst i tidigare trådar att om man gjort IVF så justeras risken ned vid KUB och NUPP test, varför undrar jag???

• Svar på tråden När uppstår kromosomfel?
  • Sencha

Normalt sett så handlar det om att det sker ett fel vid reduktionsdelningen, d.v.s. när könsceller (ägg respektive spermier) bildas.

Självklart KAN det bli fel även vid celldelningar efter befruktningen. Men då drabbas ju bara de delar av kroppen som de feldelade cellerna ska bilda - inte hela kroppen.
    Rimligen är risken mycket mycket större att något ska bli fel vid reduktionsdelningen. Den andra varianten ser jag mer som en teoretisk möjlighet (men det kanske händer...?) De kromosomfel man normalt sett pratar om lär i alla fall bero på reduktionsdelningen,

Vid IVF gissar jag på att man har ganska god koll på statusen för de ägg och spermier som används...?

• Lillmonstret

Ok tack, så detta innebär alltså att mannens spermier inte bidrar till till kromosonrubbning utan det uppstår hos kvinnan när äggcellerna bildas.

Någon annan som har koll på detta med IVF och att risken skruvas ned?

• Lilla JJ

Både äggcellen och spermien genomgår reduktionsdelning så det kan komma från både man och kvinna.

• Sencha
    Lillmonstret skrev 2009-11-26 22:08:37 följande:
    Ok tack, så detta innebär alltså att mannens spermier inte bidrar till till kromosonrubbning utan det uppstår hos kvinnan när äggcellerna bildas.
    Jo, både ägg och spermier bildas genom reduktionsdelning, och denna sorts fel kan alltså uppstå i båda fallen.

En vanlig cell har 46 kromosomer, 23 par. Vid reduktionsdelning delas de upp, så att de färdiga könscellerna (ägg eller spermie) får vardera 23 - en kromosom ur varje par. Men denna delning kan gå fel, så att antingen båda eller ingen ur ett par kommer med.

Vid trisomier så har en könscell med dubbel uppsättning i ett par kombinerats med en "normal" könscell. Då blir det tre kromosomer i det "paret".
  • kaksmulan

Kan bara bekräfta och hålla med i de svar du redan fått!!

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Lillmonstret

Men varför är då bara kvinnans ålder intressant? Dvs att är man äldre än 35 så får man erbjudande om nupp och kubb.

Ursäkta men jag tror jag är lite trög i detta ämne.....

• kaksmulan
    Lillmonstret skrev 2009-11-26 22:31:55 följande:
    Men varför är då bara kvinnans ålder intressant? Dvs att är man äldre än 35 så får man erbjudande om nupp och kubb. Ursäkta men jag tror jag är lite trög i detta ämne.....
    Mannens spermier tillverkas nya hela tiden medan kvinnans ägg är desamma från fosterlivet. Därför är äggen mer påverkade av strålning, miljögifter och dyl och man kan lättare få slumpvisa fel på kromosomerna i de äggen. All trisomi 21 beror ju faktiskt inte på ärftliga anlag.
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • tankar2009

Jag har för mig att min läkare sa att det är äggen som bestämmer huruvida fostret får trisomi eller inte i de slumpartade fallen av kromosomfel, dvs. exempelvis två kromosomer av den 21:a, DS. Och ju äldre kvinnans ägg är desto större risk att äggen då har fler än en kromosom som är det normala och att det när mannens spermie med en kromosom 21 träffar kvinnans ägg som har två kromosomer 21 blir det ju tre kromosomer 21. Alltså att det bara är kvinnans ägg som avgör huruvida det sker en kromosomavvikelse eller inte i de "slumpartade" fallen av kromosomavvikelser.

• Rubia
    kaksmulan skrev 2009-11-27 06:29:21 följande:
    Mannens spermier tillverkas nya hela tiden medan kvinnans ägg är desamma från fosterlivet. Därför är äggen mer påverkade av strålning, miljögifter och dyl och man kan lättare få slumpvisa fel på kromosomerna i de äggen. All trisomi 21 beror ju faktiskt inte på ärftliga anlag.
    Nej, det är tvärtom ytterst ovanligt med ärftliga anlag vid trisomi 21. Jag tror att det är ca 4% av alla fall med trisomi-21 som kan bero på ärftliga anlag.
    tankar2009 skrev 2009-11-27 19:20:24 följande:
    Jag har för mig att min läkare sa att det är äggen som bestämmer huruvida fostret får trisomi eller inte i de slumpartade fallen av kromosomfel, dvs. exempelvis två kromosomer av den 21:a, DS. Och ju äldre kvinnans ägg är desto större risk att äggen då har fler än en kromosom som är det normala och att det när mannens spermie med en kromosom 21 träffar kvinnans ägg som har två kromosomer 21 blir det ju tre kromosomer 21. Alltså att det bara är kvinnans ägg som avgör huruvida det sker en kromosomavvikelse eller inte i de "slumpartade" fallen av kromosomavvikelser.
    Det finns många fårskallar inom vården som sov på föreläsningen om kromosomavvikelser. 75% av alla fall av trisomi-21 orsakas av kvinnan och 25% av mannen. Ju högre ålder på kvinnan desto högre möjlighet för trisomi-21, men detta gäller även för mannen, men då kring 60+, en ålder då få män får barn. Men det finns möjlighet för trisomi-21 för 20-åringar, utan minsta ärftligt anlag. För den som verkligen är intresserad rekommenderar jag en kontakt med genetiker för att ta reda på fakta.
    Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • tankar2009
    Rubia skrev 2009-11-28 23:48:53 följande:
    Det finns många fårskallar inom vården som sov på föreläsningen om kromosomavvikelser. 75% av alla fall av trisomi-21 orsakas av kvinnan och 25% av mannen. Ju högre ålder på kvinnan desto högre möjlighet för trisomi-21, men detta gäller även för mannen, men då kring 60+, en ålder då få män får barn. Men det finns möjlighet för trisomi-21 för 20-åringar, utan minsta ärftligt anlag. För den som verkligen är intresserad rekommenderar jag en kontakt med genetiker för att ta reda på fakta.
    Okej, jag kan garantera dig att min genetiker till läkare inte är en fårskalle utan tvärtom är han faktiskt Sveriges främste professor inom detta område. Så om jag skrev fel så beror det på att jag missförstod honom och du behöver inte svara så spydigt som du gjorde.
Svar på tråden När uppstår kromosomfel?