kaksmulan skrev 2009-11-27 06:29:21 följande:
Mannens spermier tillverkas nya hela tiden medan kvinnans ägg är desamma från fosterlivet. Därför är äggen mer påverkade av strålning, miljögifter och dyl och man kan lättare få slumpvisa fel på kromosomerna i de äggen. All trisomi 21 beror ju faktiskt inte på ärftliga anlag.
Nej, det är tvärtom ytterst ovanligt med ärftliga anlag vid trisomi 21. Jag tror att det är ca 4% av alla fall med trisomi-21 som kan bero på ärftliga anlag.
tankar2009 skrev 2009-11-27 19:20:24 följande:
Jag har för mig att min läkare sa att det är äggen som bestämmer huruvida fostret får trisomi eller inte i de slumpartade fallen av kromosomfel, dvs. exempelvis två kromosomer av den 21:a, DS. Och ju äldre kvinnans ägg är desto större risk att äggen då har fler än en kromosom som är det normala och att det när mannens spermie med en kromosom 21 träffar kvinnans ägg som har två kromosomer 21 blir det ju tre kromosomer 21. Alltså att det bara är kvinnans ägg som avgör huruvida det sker en kromosomavvikelse eller inte i de "slumpartade" fallen av kromosomavvikelser.
Det finns många fårskallar inom vården som sov på föreläsningen om kromosomavvikelser. 75% av alla fall av trisomi-21 orsakas av kvinnan och 25% av mannen. Ju högre ålder på kvinnan desto högre möjlighet för trisomi-21, men detta gäller även för mannen, men då kring 60+, en ålder då få män får barn. Men det finns möjlighet för trisomi-21 för 20-åringar, utan minsta ärftligt anlag. För den som verkligen är intresserad rekommenderar jag en kontakt med genetiker för att ta reda på fakta.