• Anonym (Äcklad)

Det kryper på mig... pälsängrar!

Alltså, den här tråden kanske inte passar här, men jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den.

Det är såhär att vi har visst fått pälsängrar i lägenheten.
    Det är inte många. Vi har hittat några stycken och dom har enbart varit på golvet och i min gamla väska som har stått under sängen i nån månad.
    Om man skulle säga på ett ungefär så är dom väl iallafall under 20stycken, så jätte många är de inte. Men dom lägger ju ägg och är rädd för att det kommer dyka upp flera snart.

Men, sen i tisdags har vi inte hittat flera.
    Vi har städat och städat, tvättat kläder osv.
    Jag vet att man kan frysa in kläder också för att döda dom, men vi har en jätte liten frys så vi har tvättat för fullt istället och torktumlat.

Nu är frågan, kan dom försvinna med bara hjälp av att städa, eller kommer dom komma tillbaka?

Vi har ringt efter någon som ska komma och kolla också, så det blir förmodligen nästa vecka.

Men kan vi ha lyckats fått bort dom med hjälp av städning, eller är de helt omöjligt?
    Jag har hört att dom är seg att få bort och att dom även kan följa med en när man flyttar. Bara tanken får mig att bli äcklad :(

Hoppas någon vet. :)
    Hatar dom verkligen, även fast dom inte är nå farlig, men dom är sååå grymt äcklig!

• Svar på tråden Det kryper på mig... pälsängrar!
  • viseversa

Ja dom är grymt äckliga. Apropå kläder så äter dom bara ullkläder och saker av päls. Bomull och andra material som itne innerhåller ull gillar dom inte.

Dom du hittade på golvet var det larverna eller skalbaggen? Dom är nämligen först larver och sen blir dom skalbaggar.

har hört att dom kan förflytta sig mellan lägenheterna om man bor i hus.

• Anonym (Äcklad)
    viseversa skrev 2009-11-27 08:44:15 följande:
    Ja dom är grymt äckliga. Apropå kläder så äter dom bara ullkläder och saker av päls. Bomull och andra material som itne innerhåller ull gillar dom inte. Dom du hittade på golvet var det larverna eller skalbaggen? Dom är nämligen först larver och sen blir dom skalbaggar.har hört att dom kan förflytta sig mellan lägenheterna om man bor i hus.
    Vi har hittat mest larver och EN skalbagge och de var den sista vi hittade i tisdags morse. Sen dess har vi inte hittat flera.

Ja dom kan sprida sig via ventiler mellan lägenheterna och vi började hitta två stycken larver i badrummet i duschen där de sitter en ventil så förmodligen så kommer dom väl från någon annan lägenhet.
    Dom ovanför oss hade nå larver med vingar? :S Men de vet jag inte alls vad det är.

Även huset bredvid oss hade ringt och sagt att dom också hade pälsängrar.
  • Anonym (Äcklad)
    Moviefreak skrev 2009-11-27 08:44:39 följande:
    www.anticimex.se/default.asp länkarna på tips om vad du kan göra. Lycka till!
    Jag har redan kollat på vad man kan göra.
    Men frågan var om dom kan försvinna med hjälp av att bara städa eller om man MÅSTE ha nå grovare "medel" för att få bort dom?
  • viseversa
    Moviefreak skrev 2009-11-27 08:44:39 följande:
    www.anticimex.se/default.asp länkarna på tips om vad du kan göra. Lycka till!
    Oj där ser man. Dom äter tydligen andra tyger också fyyy!!!. Ja man lär sig ågot nytt varje dag! =).
  • Anonym (Äcklad)

[citat]
    Oj där ser man. Dom äter tydligen andra tyger också fyyy!!!. Ja man lär sig ågot nytt varje dag! =).
    [/citat]

Mhmm, men än så länge har vi inte hittat några skal eller larver bland kläderna.
    Har även rensat skafferiet och kylskåp för att vara säker, men inga där heller!

• Anonym (Äcklad)

Ingen som har lyckats fått bort dom med hjälp av bara städning, eller har dom kommit tillbaka? :(

• OliviaP

Anticimex var hemma hos oss 2 ggr innan problemet var ur världen...grymt äckligt!!! fdet var 4 år sedan och de har inte kommit tillbaks

• Pysselgalningen

Anonym (Äcklad) skrev 2009-11-27 08:56:30 följande:

Ingen som har lyckats fått bort dom med hjälp av bara städning, eller har dom kommit tillbaka? :(
    Det är tyvärr bara att frysa allt eller tumla, inget annat biter på de okläckta äggen!
    Sen är det dammsugning och skurning, och det nogrannt i alla hörn och kanter. Kommer dom längs golvet så kan ni ta och lossa listen för att se om dom frodas där bakom. Sen är det till att städa nitiskt!

Ett tips till er alla för att slippa proceduren om o om igen.
    Ikea har superbra förvaringar för kläder. Använder man inte kläderna minst 1gång i månaden så packar man ner det. Kläder man använder ofta bör man försöka ha hängandes, det minskar risken för besök i garderoben.
    Dessutom, slinker dom ner i nån klädbox så är det bara den boxen man måste göra om.

Jag har tampats med dessa odjur i flera år och sluppit dom i 2-3 år nu. Förutom dom som fins i förrådet då. VILKET även är en bov för många hushåll nu när man plockar upp julsakerna. Så lätt att det ramlar ut larver ur kartongerna.
  • Anonym (Äcklad)
    Pysselgalningen skrev 2009-11-27 22:44:27 följande:
    Anonym (Äcklad) skrev 2009-11-27 08:56:30 följande: Det är tyvärr bara att frysa allt eller tumla, inget annat biter på de okläckta äggen! Sen är det dammsugning och skurning, och det nogrannt i alla hörn och kanter. Kommer dom längs golvet så kan ni ta och lossa listen för att se om dom frodas där bakom. Sen är det till att städa nitiskt!
    Vi har i princip inga lister på golvet än så där ser man ju om de är något. Men vi har som sagt inte sett nå mer sen i tisdags. Känns skönt.
    Men är beredd på att dom kommer komma igen :(
    usch, hatar verkligen sånt här..
Svar på tråden Det kryper på mig... pälsängrar!