dagis vägrar reflexväst!
Vårt dagis har ingen egen gård, utan leker på baksidan av huset där det finns sandlåda, gungor och rutshkana. Nu när det är grått o trisst, även dagtid, så har vi jämt på vår son reflexväst när vi är ute. Han är en typisk 2-årig pojke med massa energi och springer gärna iväg utan tanke på vad som finns runtomkring. Därför känns det som en bra ide att ha på honom en sån där gul väst, de lyser ju verkligen, och han blir ju det första man uppmärksammar då. För man vill ju ta det säkra före det osäkra!
Nu till problemet, dagis vägrar att ta på honom västen när de är ute! De menar på att de har full kontroll över barnen och garanterar att han aldrig kommer springa iväg (vilket vi sett honom göra förut, för vi kan se dem från vårt fönster. En gång ropade min man till dem när vår son varit utom deras synhåll en bit, innan de uppmärksammat att han sprungit iväg)
Eftersom det inte är "deras" gård, utan allmän bakgård där mopeder, cyklar och ibland bilar kör, så förstår inte vi varför de skulle vägra extra säkerhet på barnen, om nu föräldrarna vill att ens barn har på sig sån väst, vad är problemet.
Dagis fröken bara skrattade åt mig när jag frågade varför de inte ville sätta på honom västen. Hon menar att det inte behövs för det är dagsljus och de har full kontroll över alla barn. "om alla barn skulle ha såna på sig skulle de ju se likadana ut!" skrattade hon. Vad är det för fel med det då i såna fall undrar jag? I mina ögon vore det väl bara bra om barnen har reflexvästar (även dagtid) och alla kan se att det är dagisets barn!
bla bla bla... Undrar bara om fler håller med mig.