• victoria p

dagis vägrar reflexväst!

Vårt dagis har ingen egen gård, utan leker på baksidan av huset där det finns sandlåda, gungor och rutshkana. Nu när det är grått o trisst, även dagtid, så har vi jämt på vår son reflexväst när vi är ute. Han är en typisk 2-årig pojke med massa energi och springer gärna iväg utan tanke på vad som finns runtomkring. Därför känns det som en bra ide att ha på honom en sån där gul väst, de lyser ju verkligen, och han blir ju det första man uppmärksammar då. För man vill ju ta det säkra före det osäkra!
    Nu till problemet, dagis vägrar att ta på honom västen när de är ute! De menar på att de har full kontroll över barnen och garanterar att han aldrig kommer springa iväg (vilket vi sett honom göra förut, för vi kan se dem från vårt fönster. En gång ropade min man till dem när vår son varit utom deras synhåll en bit, innan de uppmärksammat att han sprungit iväg)
    Eftersom det inte är "deras" gård, utan allmän bakgård där mopeder, cyklar och ibland bilar kör, så förstår inte vi varför de skulle vägra extra säkerhet på barnen, om nu föräldrarna vill att ens barn har på sig sån väst, vad är problemet.
    Dagis fröken bara skrattade åt mig när jag frågade varför de inte ville sätta på honom västen. Hon menar att det inte behövs för det är dagsljus och de har full kontroll över alla barn. "om alla barn skulle ha såna på sig skulle de ju se likadana ut!" skrattade hon. Vad är det för fel med det då i såna fall undrar jag? I mina ögon vore det väl bara bra om barnen har reflexvästar (även dagtid) och alla kan se att det är dagisets barn!
    bla bla bla... Undrar bara om fler håller med mig.

• Svar på tråden dagis vägrar reflexväst!
  • Weezy

jag håller med,
    Ta upp det med föreståndaren och hjälper inte det gör en anmälan till komunen .. de flesta dagis i dag har väl egna västar som de tar på barnen eller?
    det ser jag överallt i vår stad, Västerås iaf...

• familjen Karleskans

Tycker inte det ska vara några problem, det är ju bara en väst för dem att dra på! Hade också reagerat som dig, finns ju dagis som har reflexväst....
    Konstigt att de inte kan göra som du vill!!!

• victoria p

ja eller hur! det var det jag tänkte också. problemet är att det var föreståndaren som jag pratade med.. det är ett privat litet dagis, som för övrigt känns väldigt "my way or the highway".
    I morse sydde jag faktiskt på västen på overallen, med några stygn uppe på axlarna! Så nu är det en del av hans overall och har de tagit bort den så ska jag ringa kommunen och fråga vad som är rätt och riktigt.
    Känns ju absolut inget bra och "bråka" och vara "jobbig" när det är de som har hand om ens barn..

• Vårsolen

ha ha helt rätt gjort utav dig
    Fattar inte heller vad som skulle vara problemet, att ta på en reflexväst kan inte ta många sekunder och har de inte den tiden att ge så är det ju något som är helt galet fel!

• Weezy

Hoppas att de inte "tar av" reflexvästen nu.. isf är det skadegörelse och privat dagis el inte så har de vissa regler att rätta sig efter komunen om jag inte har helt fel!

• Doodelidoo

victoria p skrev 2009-11-27 09:23:48 följande:

I morse sydde jag faktiskt på västen på overallen, med några stygn uppe på axlarna! Så nu är det en del av hans overall ...
    :DBra gjort.
    Det låter ju som en jättebra idé att ha västar på alla barnen när de är ute eftersom de har en sådan lösning med gården. Då ser de ju lätt också vilka barn som hör till förskolan eftersom det antagligen kan vara andra barn ute och leka på samma gård.
    På mina barns dagis har de alltid reflexvästar på alla barnen, året om, när de går utanför förskolans område. Det står namnet på förskolan och telefonnummer på dem. Det tycker jag känns tryggt.
  • katt tass

Vårt dagis har alltid på barnen västar, även på dagtid och då de bara är på dagisgården..känns tryggt tycker jag

• LinaoMatilda

väldigt märkligt av dem. Och vad skulle det spela för roll om alla såg likadana ut? Det spelar väl ingen roll om man inte vet vem som springer iväg, bara det att någon springer iväg. Stå på dig!

• HasseH

TS: Tänkte faktiskt föreslå att sy fast västen. Smart gjort, tycker jag. Fattar inte varför de nekar till att använda den. Småaktigt och känns som bara en principfråga från deras sida.
    Tala gäna om hur det går...

• Silverkatten06

Märkligt. På vårt dagis som har en inhängnad gård sätter man alltid på de minsta barnen reflexvästar ändå. Mest tror jag det är för att hjälpa dem att snabbt se när nån liten får för sig att krypa i vägen för de större barnen när de åker rutsckana etc... Men om gården inte är inhängnad så fattar jag absolut inte varför de vägrar sätta på västen. De borde ju sätta på alla barn västar!

• victoria p

Tack för peppningen! :)
    Jo visst han hade den på sig ute idag! hahaa! Det var väl inget med det, kan tyckas. Fast föreståndaren var inte där idag. Hon hade nog blivit riktigt irriterad. Får se på tisdag när han går nästa gång.. om hon säger nåt.
    Det verkar ju som om alla andra dagis har västar på barnen, t.o.m inne på gården ibland (jätte bra tycker jag!) så nog ska jag stå på mig! Kanske får jag med mig nån annan förälder också.

Dagiset verkade super bra i början, men nu börjar vi bli mer och mer missnöjda. Står i kö till ett "vanligt" dagis, där man kan påverka mer som förälder, iaf bli hörd och ha en dialog..

• norgesessan

Vad coolt att du sydde fast den Synd hon inet var där

Har jobbat på en förskola med 4 avdelningar.2 eller 3 avdelningar använde sina västar konstant (fast vi bara var på innergården), annars använde alla västarna när vi var utanför förskolan.

Det var då inte svårt att se vem som var vem...Och det stod tel. nur på västarna, så skulle någon komma bort, eller rymma, så är det bara att ringa tel nr, istället för att behöva kontakta polisen med mer....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Sy fast den lite mer (nere tex. ) innan tisdag, så det inte bara är att dra bort den..

• kmh

På döttrarnas förskola har de olika färger för olika avdelningar vilket gör att det är lätt att se vilket barn som tillhör vilken avdelning.

• norgesessan

Där jag var var det två avd. som hade lika, eftersom det var Ikea västar, och dom finns ju bara i 3 färger. Men vi kände ju igen deras överaller, mössor/hår och sånt..

• Hej och Hopp

Jag tycker självklart att de ska sätta på västen om du som förälder vill det. Kan inte se någon anledning till att de inte ska kunna ställa upp på det. (och nu har du ju löst det )
    MEN jag tycker att det är en nackdel om alla barn har västar på sig och ser mer lika ut på gården. Man räknar barnen ständigt och jämt och om en gul väst har flyttat sig från gungorna till sandlådan så är det lättare att göra misstaget att räkna barnet igen - om jag däremot snabbt ser att det är ju Kalle i sin röda overall - ja då är det lättare. Men det gäller när vi är på vår egna inhägnade gård - går man på utflykt eller om vi hade haft en sådan gård som TS - ja då hade det varit västar på...

• victoria p

ja, föreståndaren verkar vara lite fläng ibland. Allt ska vara som hon bestämt, och har man en egen åsikt eller förslag så går det inte alls för sig. Alltid dessa vibbar att "passar det inte, dra"..

Ett annat exempel när jag ville att min son skulle ha en liten madrass under lammskinnet de sover middag på (jag har aldrig behövt sova på golvet så varför skulle min son det?) Inget märkvärdigt, bara nåt litet som fick plats under som gjorde det hela mjukare och skönare, men det var tydligen helkonstigt enligt henne. Så då var det helt enkelt så att han får sova middag hemma istället (han går bara15 tim i veckan så det går ju bra) Men inte heller en sån sak vill de gå tillmötes..

• Reflexsväst såklart

Jag är ett barn på 12år. vi hade prao i skolan och jag hade inget att göra. Så jag valde att fara på Min lillebros dagis. Vi skulle gå till skogen och hela dagis skulle med. Dom vuxna behöved ingen reflexväst, Men jag räknades som barn och då sa dom

"Är det ok om du kan ha reflexväst på dig" Jag funderade en stund och tänkte ä varför inte de är ju bara en väst med en reflex på så det skade väl inte. Det kanske var lite pinsamnt, Men Men Min mamma och pappa dom säger ingenting om att jag måste ha reflexer. Men jag vi ju inte bli påkörd eller nåt så vad spelar det för roll. Så sen dess jag var på Dagiset och praoade så har jag alltid reflexväst????

Svar på tråden dagis vägrar reflexväst!