• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Min katt känns som ett benrangel.

Jag tror att det är något fel på min ena katt. När man klappar honom så känner man ryggraden väldigt väl. Han äter som vanligt, men dricker otroligt mycket vatten. Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden Min katt känns som ett benrangel.
  • Phlippan87

är han avmaskad? min förra katt var jättebenig under en period just pga. mask, kan vara värt att kolla upp och köra en extra kur kanske?

• Casper och Novas mamma

jag tror direkt att det är fel på njurarna..precis så hade min första katt!ring veterinären..dom tar blodprover och kollar värderna!

• puman0507

Är han utekatt kan kan fått mask! Avmaska.
    Är han något äldre kan han fått diabetes, då dricker de mycket och magrar av, kan kräkas oxå.
    Det sista kan lätt kollas hos hos veterinär, så får man ta beslut om man vill behandla eller låta katten somna in.

• Emser

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Så länge han äter som vanligt och dricker vatten är det ingen fara.
    Om katten skulle slutat äta eller dricka är det något som tyder på att han är dålig, men det har han ju inte.

Jag har själv 2 katter varav den ena känns likadan. Jag känner nackkotorna och ryggraden när jag klappar honom, men det är inte mycket att göra åt. Han dricker ordentligt, äter som han ska och går på lådan som han ska. Han är en pigg katt!
    Vissa katter blir nog så utan att de mår dåligt för det.

• juni2009

Skulle nog ringa vetrinären om du vill din katt det bästa! Mycket vatten drickande kan vara njurarna, det gäller både katt som hund. Se till att få lite blodprover gjorda! Om inte annat så kanske det är dags att göra en hälskoll på kissen?

//Anna

• NoMercy

Min kisse magrade också av, men iom att hon åt och drack och var pigg så blev jag inte spec orolig. Det ÅNGRAR jag idag. Hon drack mkt, väldigt mkt har vi kommit fram till i efterhand. Mager som en skrika blev hon, men så tyckte vi att hon ökade igen.

En obehandlad urinvägsinfektion gick upp till njurarna och en dag bara föll hon ihop...

Idag, 4,5 år senare är hon lika mager, hon äter specialfoder men hon mår bra! Dricker fortfarande en hel del men det är bara bra enl veteriären. Hon skulle inte överleva, men gjorde det (katter har ju 9 liv). Hennes värden är inte ok men ligger å andra sidan stabilt.

Så jag skulle boka en tid hos en veterinär och få katten uppkollad under nästa vecka. Inget att vänta på. Speciellt om du upplever att katten magrat av och inte varit så där smal tidigare.

puman0507 skrev 2009-11-27 10:53:51 följande:
    Är han utekatt kan kan fått mask! Avmaska. Är han något äldre kan han fått diabetes, då dricker de mycket och magrar av, kan kräkas oxå. Det sista kan lätt kollas hos hos veterinär, så får man ta beslut om man vill behandla eller låta katten somna in.
    Det är en innekatt.
    NoMercy skrev 2009-11-27 11:02:02 följande:
    Min kisse magrade också av, men iom att hon åt och drack och var pigg så blev jag inte spec orolig. Det ÅNGRAR jag idag. Hon drack mkt, väldigt mkt har vi kommit fram till i efterhand. Mager som en skrika blev hon, men så tyckte vi att hon ökade igen. En obehandlad urinvägsinfektion gick upp till njurarna och en dag bara föll hon ihop... Idag, 4,5 år senare är hon lika mager, hon äter specialfoder men hon mår bra! Dricker fortfarande en hel del men det är bara bra enl veteriären. Hon skulle inte överleva, men gjorde det (katter har ju 9 liv). Hennes värden är inte ok men ligger å andra sidan stabilt. Så jag skulle boka en tid hos en veterinär och få katten uppkollad under nästa vecka. Inget att vänta på. Speciellt om du upplever att katten magrat av och inte varit så där smal tidigare.
    Precis, så där är min katt med. Pigg och lekfull, men som sagt har gått ner i vikt, men äter och dricker. Så ja ska nog ringa till veterinären.
  • Malinos

Tror också på att kontakta veterinären..Låter ju, som flera redan nämnt, som njurarna.. Lycka till.

• NoMercy

Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2009-11-27 11:04:49 följande:

Precis, så där är min katt med. Pigg och lekfull, men som sagt har gått ner i vikt, men äter och dricker. Så ja ska nog ringa till veterinären.
    Ja med den erfarenhet jag har av samma situation så är det läge...usch, jag ryser, dessutom skickade första vet hem oss, med en katt som knappt orkade resa sig. Nästa dag ringer hon och nästan skriker i luren: skynda er till djursjukhuset, din katt håller på att dööööö....jotack...då hade vi ju ringt dit under natten såklart...ja en lång historia som slutade lyckligt. Katter med njursvikt lever oftast inte så länge, men om dom kommer under behandling i tid så har dom ju ändå mkt större chans.
    Hoppas nu att det är nåt "enklare" med din kisse.
    Berätta gärna hur det går!
  • Birgitta2

Jag tycker du skall ta katten till veterinär för i det här forumet lär du inte få några veterinärråd värda namnet.

• puman0507

Man ska absolut inte ta lätt på som symptom som att katten dricker mycket!
    När det gäller tex njurar är det först när njurarna är nere på mycket låg funktion som man får symptom, då har alltså sjukdomen gått långt och katten kan vara rejält sjuk (och trots det äta, dricka osv)
    Därför ska djuret kollas hos veterinär.

Hoppas all löser sig!

• scaniae

Min katt var likadan i början när vi fick honom, han åt jättemycket men var ändå bara skinn o ben, en kväll spydde han upp massa maskar och då sprang vi till apoteket o köpte avmaskningsmedel som han fick i fyra dagar och sen slutade han spy och gick upp i vikt och såg helt normal ut Sen fick han avmaskningsmedel varje år.

Svar på tråden Min katt känns som ett benrangel.