Jag fick min första häst när jag var 12, och sålde min sista häst när jag var 20 (är 22 nu). Jag har under den tiden avverkat 3 hästar. Min första var ett ponnysto, världens underbaraste lilla häst, hon var 6 år när vi köpte henne, men hon blev halt och vi fick avliva henne. Därefter köpte jag en stor häst, vallack som var 7 år. Han var hur snäll som helst att hantera på marken, men när man red honom kunde man räkna med att bli avkastad nästan varje ridtur och det gick inte att rida ut på honom själv. Så jag sålde honom, och köpte ett sto som var 5 år. Hon var, precis som min ponny, världens goaste häst. Och vi hade 2 underbar år tillsammans, sen tappade jag lite intresset då jag började intressera mig mer för killar. Så jag beslutade mig för att sälja henne då hon inte fick den tid och kärlek hon behövde.
Mina tips är att om man ska köpa en ung häst, så gäller det att man kan rida, och inte bara "åka" häst samt hantera hästar från marken, för det krävs så himla mycket tid och att man är noggrann för att hästen ska bli "väluppfostrad" och välutbildad. Det krävs helt enkelt att man är rutinerad. Köper man en ung häst så anser jag att det kvittar om det är ett sto eller en vallack, bara man trivs med den.
Om man nu inte har kommit så himla långt i ridningen, att man kan rida en häst i form och så vidare så kan det vara lämpligt att som första häst köpa en läromästare, dvs. en lite äldre häst, som man har ett tag/några år så man lär sig rida ordentligt. Oftast när det är lite äldre hästar, så brukar stona ha blivit lite tjuriga och ha sin egna villja. Men det är långt ifrån alla. (Idag är jag medryttare på ett 16-årigt sto, som är hur snäll som helst och hon är aldrig elak eller tjurig).
Sen kan ju en ung häst vara kul att ha för man kan utvecklas tillsammans och det är kanske en häst som man kan ha i många många år, eftersom det tar ett tag innan den blir gammal och knickig, vilket ju går fortare med en lite äldre häst.
Vet inte om du fick några bra tips...men ut och provrid olika hästar, både unga/gamla/ston/vallacker, så kanske det blir lättare att bestämma sig sen. Ett tips till kan vara att ha med sig en tränare, som kan hjälpa er att se om hästen är lämplig eller inte =)