• tilde72

Västerviksmetoden för förstgångsföderska

Livmodersbedövning, Para-cervikalblockad, PCB eller Västerviksmetoden. Många namn på metoden som används för att lindra smärta vid förlossning.
    Jag är inne på den här bedövningen när det är dags för mig att föda.
    Men har hört av barnmorska och andra att det är vanligast bland omföderskor att välja det här. Jag är förstagångare och är det någon som vet varför egentligen inte Västeviksmetoden brukar användas lika ofta då? Har ni gjort det? Bra eller inte?

• Svar på tråden Västerviksmetoden för förstgångsföderska
  • TiLo

jag har fått förklarat för mig att eftersom man brukar ha snabbare skede andra förlossningen så hinner inte eda sättas i tid och börja verka. Pcb verkar fortare men kortare tid vilket passar bra om det går fort.

• Smilla75

Den passar ofta inte så bra för förstagångsföderskor då den inte kan förlängas på samma sätt som EDA. Jag har fått en liknande, pudensusblockad, en gång och det är lite obehagligt med sprutor i underlivet. Jag tyckte EDA var toppen.

• Trollemora

puffar jag med eftersom jag är nyfiken på den metoden jag med!

• Mysmamman

jag puffar gärna igen=)

• lofeem

Här (nere i ystad) vill barnmorskorna tydligen helst inte alls att man ska ta den. Det är lätt att sätta fel så nerverna till beben träffas istället där den ska liksom.

Jag tog sån min första förlossning och jag skulle absolut inte vilja ha det igen, sprutorna gjorde så in i helvetes ont och dessutom domnade mitt ena ben bort..

• Trollemora
    lofeem skrev 2009-12-29 16:30:29 följande:
    Här (nere i ystad) vill barnmorskorna tydligen helst inte alls att man ska ta den. Det är lätt att sätta fel så nerverna till beben träffas istället där den ska liksom. Jag tog sån min första förlossning och jag skulle absolut inte vilja ha det igen, sprutorna gjorde så in i helvetes ont och dessutom domnade mitt ena ben bort..
    Oj då! Vad konstigt att benet domnad bort! Är det många sprutor man ska ta?? Funkade det när du väl fick det?
  • Mysmamman
    lofeem skrev 2009-12-29 16:30:29 följande:
    Här (nere i ystad) vill barnmorskorna tydligen helst inte alls att man ska ta den. Det är lätt att sätta fel så nerverna till beben träffas istället där den ska liksom. Jag tog sån min första förlossning och jag skulle absolut inte vilja ha det igen, sprutorna gjorde så in i helvetes ont och dessutom domnade mitt ena ben bort..
    Men usch då! Har varit på föreläsning på DS (sthlm) och där var de mkt positiva till metoden och sa att sticken inte skulle vara så farliga... Men nu blir jag ju jätteosäker!
  • lofeem

Vissa tycker säkert om den =) Men jag gjorde det då inte!!
    Vad jag kommer ihåg så är et två sprutor... jag kan inte heller komma ihåg att det gjore någon skillnad när jag fått den.Men jag var ju så stirrig över att jag inte kände benet ordentligt. Men som sagt vissa tycker säkert väldigt bra om den.. e väl en smaksak som allt annat.. jag föredrar edan =)

• t h o w e

Jag fick PCB som förstföderska.
    Jag fick den för att de misslyckades med att sätta en EDA 6 ggr,
    till slut fick jag panik och de såg hur ont värkarna gjorde..
    Då beslutades det om att ge mig PCB.
    Jag tyckte inte det gjorde ont med sprutorna, visst stack det till,
    men värkarna gjorde så ont att sticken knappt kändes..
    Jag har för mig jag fick fyra stycken stick..

Kan inte riktigt svara på om den hjälpte eller ej på mig faktiskt,
    men jag antar att den hade någon verkan, men jag hade förlorat kontrollen
    över mig själv och har inte så stor hum om nånting faktiskt.. =)

Svar på tråden Västerviksmetoden för förstgångsföderska