• Anonym

Vad krävs för att bli sjukpensionär?

Jag har en vän som mår otroligt dåligt för många saker hon har varit med om i livet.

Hon är närmare 40 år gammal och har inte varit ute i arbetslivet de senaste 10 åren p.g.a att hon mår så dåligt.

Hon har gått i psykoterapi till och från men blev utkastad ur systemet för ca 2 år sedan då hon råkade i händerna på en urkass psyklälare.

Jag har gjort allt för att försöka få till en läkare som kan hjälpa henne men dagens system är skrämmande hur dåligt den fungerar.
    Hon har alltså varit utan en psykologkontakt i snart 2 år.

Hon oroar sig jämt för att bli utförsäkrad och vill bli sjukpensionär, men hur går detta till? vad krävs för att hon ska bli sjukpensionär för gott.

Hon har bett mig vara hennes språkrör gällande detta då hon inte orkar.

• Svar på tråden Vad krävs för att bli sjukpensionär?
  • PrettyGirl

Det krävs en kontakt med vården, med läkare och psykologer. Det krävs att man har testat allt, att man har försökt arbetsräna och rehabiliteras, och att det inte fungerade. Man skall ha bra intyg och medicinska underlag som styrker den dåliga hälsan. I intyget skall stå beskrivet hur problemen hindrar i vardagslivet/arbetslivet och att det är bestående.

• Anonym (sjukp)

Pretty girl sammanfattade det, men man måste veta mer om din vän för att kunna ge konkreta råd. Har hon ingen kontakt på psyk alls, alltså varken läkare eller samtalskontakt? Vad lever hon på nu, soc? Tar hon mediciner? Vad har hon för diagnoser? Har hon haft vanlig sjukpenning tidigare eller tidsbegränsad sjukersättning? Har hon provat någon rehabilitering?

Det hon framför allt behöver är en läkare som skriver ett läkararutlåtande och så ska hon ansöka själv på en blankett också. Hon kan söka sjukersättning på mellan 25-100%.

• Anonym (sjuklig)

Anonym (sjukp) skrev 2009-11-27 17:55:29 följande:

Det hon framför allt behöver är en läkare som skriver ett läkararutlåtande och så ska hon ansöka själv på en blankett också. Hon kan söka sjukersättning på mellan 25-100%.
    det är inte det lättaste att få till. efter jag haft sjukbidrag till 2006 efter en lång sjukskrivning sen 2001 så vill FK att jag ska söka sjukpension på 50% men min familjeläkare vägrar att skriva det. så nu är jag arbetslös, men i olika åtgärder som inte fungerar.
    så att bli sjukpensionär är nog inte det lättaste
  • Anonym (sjukp)

Nej, det är definitivt inte det lättaste, det jag menade var att ett läkarintyg och att ansöka själv är nödvändigt, inte att det är det enda man behöver eller att det är lätt. Varför vägrar din läkare skriva det? Vänd dig till en annan läkare i såfall. Om FK är på din sida i detta så bör det inte vara några problem.

Svar på tråden Vad krävs för att bli sjukpensionär?