• minhalva

2 åringen säger hela tiden jag är trött sa vi ta det på allvar?

min pigga dotter är numera jämt trött,hängig och på dåligt humör...visst hon har fått ett nytt syskon men ändå,denna trötthet började för ca 2månaders sen ochdå var bebisen inte född...hon säger hela tiden mamma jag är trött och eftersom hon har problem med förstoppning och äter dåligtjhr vi trott att det beror på det men nu börjar vi bli oroliga...idag för första gången sen typ 10 månader tillbaka sover hon två ggr på dagen..trodde aldrig att hon skulle somna men det gjorde hon...hade varit vaken i 2,5 h timma bara...är det vanligt eller bör vi uppsöka läkare?och

hon går inte ens på förskola för att tro att hon har haft mcyket lek och aktiviteter..hon går fortfarande hemma och vihittar påegna roligheter på dagarna...men idag har vi varit mest hemma....

• Svar på tråden 2 åringen säger hela tiden jag är trött sa vi ta det på allvar?
  • Joje

Jag skulle nog också reagera om det händer dagligen. Ni kan ju alltid börja med sjukvårdsrådgivningen och höra vad dem säger där och sedan gå vidare utifrån det. Det är vad jag skulle ha gjort om det handlade om mina barn!!

Lycka till!!

• solsken

Två månader är ju ändå ett bra tag, så jag hade nog börjat oroa mig..

För om ni dessutom märker att hon är trött så är det ju inte syskonet som gör det.

• jessamy

Dricker hon mycket vatten din dotter? Sover inte barn mycket när dmo har fått diabetes? (jag vet ingenting om barndiabetes). Men har en vän här i Beligen som fick gå till läkaren och kontrollera detta för barnet bara sov och sov!!!

• minhalva

åhnu blir jagbara mera orolig,nej hon dricker dåligt med vatten.. varför undrar du det?

• ladysoul77
    minhalva skrev 2009-11-27 21:45:21 följande:
    åhnu blir jagbara mera orolig,nej hon dricker dåligt med vatten.. varför undrar du det?
    Om man har diabetes dricker man väl mycket? Att lukta illa i munnen kan också vara ett tecken.
  • pigglet

Det är ju den årstiden också - här är alla trötta. Barnen måste väckas på morgonen (!) och ligger i soffan på kvällen. En ständig klagan på hur trötta de är...

Vid diabetes blir de extramt törstiga. Och kissar lätt på sig. (hon kanske har blöja än - då märks ju inte sådant förstås...)

Allra mest troligt är det ju ingen fara alls... Men det är klart ni ska ringa och få henne kollad, eftersom ni ändå känner er oroliga.

• jessamy

Hej igen TS. Jag ville inte skrämma dig! så ta inte illa upp för mitt inlägg. Jag bara funderade eftersom min väninnan fick åka in med sitt barn som var trött hela tiden.

• olivia 11

Vår dotter var precis likadan när hon fick sin lillebror. Hon sa att hon var trött jämt och gick själv och la sig i sin säng mitt på dagen och började kissa på sig flera gånger om dagen. Hon var också på dåligt humör och gnällde mkt. V i blev ju såklart oroliga och gick till VC med henne och de tog urin prov och blod prover. Allt visade sig vara bra och läkaren sa att det är vanligt att de reagerar så på den stora förändringen det faktiskt är att få ett litet syskon. Hon ääälskar verkligen sin lillebror och visar aldrig att hon är svartjuk på honom, men hon behövde ha lite mera tid att vänja sig och lite mera uppmärksamhet. Vi trodde att vi gav henne det eftersom jag satte en timmes tid på kvällen som "bara" var hennes och min tid. Men efter ett tag gick det över. Men mitt råd är att åka till doktor för att utesluta att det är något fysiskt problem så att ni kan andas ut. Redan efter läkarbesöket blev det bättre för vår del.

• Starkast

självklart ska det kollas upp!!

Ett vanligt symptom på diabetes är just trötthet. Det avlider barn i Sverige varje år som kommer in till sjukhuset försent.
    Finns ju även många andra orsaker. Blodbrist?

visst kan det bero på att hon blivit storasyster, men det måste inte göra det.

• Floria

´Har bara läst ts.

Jag oroade mig för min dotter som var trött jämt och somnade jättetidigt på kvällarna och jämt klagade på att hon var trött, det var ett par månader direkt efter sommaren. Men jag höll mig lugn och tänkte att sålänge iinte dagis säger något så är det ok, och det gick över. Barn har kanske sådana perioder?

• Starkast
    jessamy skrev 2009-11-28 18:18:44 följande:
    Hej igen TS. Jag ville inte skrämma dig! så ta inte illa upp för mitt inlägg. Jag bara funderade eftersom min väninnan fick åka in med sitt barn som var trött hela tiden.
    Det är helt riktigt !
    Dricka/kissa är symptom som kommer, men måste inte vara det första. Diabetes är viktigt att upptäcka så fort som möjligt. Är så jätteenkelt att ta ett litet stick i fingret och kissa i en mugg.
  • Starkast
    Floria skrev 2009-11-29 21:32:13 följande:
    ´Har bara läst ts.Jag oroade mig för min dotter som var trött jämt och somnade jättetidigt på kvällarna och jämt klagade på att hon var trött, det var ett par månader direkt efter sommaren. Men jag höll mig lugn och tänkte att sålänge iinte dagis säger något så är det ok, och det gick över. Barn har kanske sådana perioder?
    Ja, visst har dom det.
    Man hade det varit ex. diabetes hade du istället lekt med hennes LIV.
  • Millami

Hej TS!
    här har vi en till....sonen fyllde 2 år i augusti...
    han fick en lillasyster i mars....å han verkligen älskar henne, ha aldri visa nån svartsjuka mot henne eller avundsjuka eller nånting..allti varit snäll och gullig mot henne...

i augusti började han också säga han e sååå trött, han gick bara med nappen å snutten sin hela tiden, han orka int riktit eller hade int lust att gör nånting, han vila mäst se tv, läsa böcker å sådant....å då han hade varit vaken 2 timmar ungefär så börja han me dehär "mammmmaaa, anton såååå trött"

ja tog upp de på BVC då de hålli på ca. 1 månad....de ville vi skulle gå till läkaren....men läkaren tog blodprover å allt va bra, så dom kunde int göra mer...dom mena han va bara inne i en tröttperiod nu...

Såå sku ja vara du, skulle ja nog gå till läkaren, men ja sku försöka att int oroa mig nu före ni vet nåt...för de behöver ju int vara nåt "farligt"!
    å de hoppas ja!
    Sköt om er!

kram

Lycklig Mamma till Anton -07 och Nea -09
Svar på tråden 2 åringen säger hela tiden jag är trött sa vi ta det på allvar?